ב"ישראל היום" שוב ערכו סקר דעת קהל בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, זאת אף שהסקר עסק בסוגיה הנוגעת לכל תושבי מדינת ישראל. מנגד, האופן שבו הוצגו ממצאי הסקר היה הפעם מטעה פחות מאשר במקרים קודמים.

בחינמון הנפוץ במדינה נוהגים דרך קבע לערוך סקרים בקרב יהודים בלבד. הפעם נושא הסקר היה מתן חנינה לאלאור אזריה, החייל שהורשע אתמול בהריגת המחבל הפלסטיני עבד אל-פתאח א-שריף. באמצעות חברת הגל-החדש נשאלו אתמול 500 יהודים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל "האם אתה בעד או נגד מתן חנינה לחייל אלאור אזריה?". 70% השיבו בחיוב, 19% נגד, והיתר נותרו ללא דעה.

הכותרת הראשית בשער "ישראל היום", 5.1.2017

הכותרת הראשית בשער "ישראל היום", 5.1.17

ההחלטה לערוך סקר על גורלו של אזריה בקרב יהודים בלבד אינה מובנת מאליה. לפי האומדן האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יהודים מהווים רק 74.8% מאוכלוסיית ישראל. 20.8% הם ערבים והיתר מוגדרים "אחרים" (נוצרים לא-ערבים ואנשים שאינם מסווגים לפי דת במרשם האוכלוסין. עובדים זרים אינם נכללים באומדן).

פרשת הירי בחברון עוררה עניין רב בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל, אך סביר להניח שגם בקרב האוכלוסייה הערבית. למרות זאת, ב"ישראל היום" החליטו לשאול את דעתם של יהודים בלבד, וזאת בניגוד לכאורה לסעיף החדש בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות האוסר על אפליה והדרה של קבוצות אוכלוסייה.

גם בחדשות ערוץ 2 ערכו אתמול סקר בעקבות הרשעתו של אזריה, אולם הסקר של חדשות 2, שבוצע על-ידי מכון מדגם בשיתוף iPanel, נערך בקרב כלל האוכלוסייה (התוצאות, אגב, לא היו שונות במידה ניכרת: 67% תמכו במתן חנינה לאזריה ו-19% התנגדו).

המדיניות המפלה של "ישראל היום", שבמסגרתה מודרים דרך קבע ערבים מסקרי דעת קהל, אמנם טרם נפסקה, אך בחודשים האחרונים חל שינוי באופן שבו מוצגים ממצאי הסקרים. בעבר היה העיתון מטעה את קוראיו באופן בוטה ומכריז בכותרות גדולות על עמדת "הציבור" או "הישראלים", כשבפועל המידע שהציג נגע לעמדת הציבור היהודי בלבד. הבוקר, לעומת זאת, הכותרת הראשית קוראת "70%: לתת חנינה לאלאור", ולא, נניח, "70% מהציבור: לתת חנינה לאלאור", ומתחתיה, בכותרת המשנה, מובהר כי הסקר נערך בקרב הציבור היהודי בלבד.

בידיעה שבה מובאים ממצאי הסקר, למרבה הצער, שוב מוטעה ציבור הקוראים. שם נכתב כי "רוב מכריע בציבור הישראלי הוא בעל דעה מוצקה שלפיה יש לחון את החייל היורה מחברון". זאת ועוד, בגרסה המקוונת של הידיעה אין זכר לכך שהסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד.

בגרסה לידיעה שעלתה באתר nrg, שכמו "ישראל היום" גם הוא בבעלות שלדון אדלסון, ההטעיה מוחלטת. "רק 19% מאזרחי ישראל מתנגדים למתן חנינה", נכתב בכותרת המשנה, ובגוף הידיעה נכתב כי "70 אחוזים מהציבור הישראלי בעל דעה מוצקה שלפיה יש לחון את החייל היורה". בשום מקום לא נכתב כי הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד.