לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר היה גבוה באופן חריג, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. למעשה, שיעורם של הדוברים והמרואיינים הערבים מבין כלל הדוברים והמרואיינים בחמשת הערוצים המרכזיים בישראל היה הגבוה ביותר שנמדד מאז השבוע הראשון של שנת 2016, אז החל מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

בשבוע הראשון של 2016 התנהל מרדף אחר המחבל נשאת מלחם, שביצע פיגוע טרור ברחוב דיזנגוף בתל-אביב. באותו שבוע הופיעו בשלל תוכניות חדשות ואקטואליה קרובי משפחתו של המחבל, שכניו ומכריו, כמו גם עורך דינו, והביאו את שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים ל-4.8% מכלל הדוברים והמרואיינים.

מאז לא הגיע שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים להיקף דומה, עד השבוע שעבר. בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בשלושת ערוצי הטלוויזיה (1, 2 ו-10), ברשת ב' ובגלי-צה"ל לקחו חלק 152 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-4.6% מכלל הדוברים והמרואיינים.

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בחמשת הערוצים המרכזיים, לפי שבועות, יוני-דצמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים הממוצע בחמשת הערוצים המרכזיים, לפי שבועות, יוני-דצמבר 2016

חרף המספר הגבוה, עדיין מדובר בהדרה חריפה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לפני ימים אחדים נתונים עדכניים על אוכלוסיית מדינת ישראל, לפיהם כ-20.8% מהאוכלוסייה במדינה הם ערבים. במילים אחרות, גם שיעור ייצוג גבוה במידה חריגה בהיקף של 4.6% מהווה פחות מחמישית מהשיעור ההולם את האוכלוסייה הערבית בישראל.

אם בשבוע הראשון של השנה זכתה האוכלוסייה הערבית בישראל לייצוג גבוה יחסית בשל מעורבותו של אזרח ערבי בפיגוע טרור קטלני, הרי שבשבוע הלפני אחרון של השנה נרשם שיעור גבוה יחסית של מרואיינים ודוברים ערבים בשידורי החדשות והאקטואליה המרכזיים בישראל בשל מעצרו של חבר-כנסת ערבי בחשד להברחת טלפונים סלולריים לאסירים בטחוניים.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, 67 מתוך 152 ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע שעבר באו בהקשר מעצרו של של ח"כ באסל גטאס (כ-44% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים). עיקר המרואיינים הערבים שהופיעו בהקשרו של ח"כ גטאס היו חבריו לרשימה המשותפת ועורך-דינו.

אמנם אפשר לטעון כי לייצוג שכזה, שלילי באופיו, אין משמעות חיובית מבחינת החברה הערבית בישראל. עם זאת, כדאי לזכור כי לתקשורת הזרם המרכזי בישראל יש נטייה לדון בענייני החברה הערבית בישראל בלי לערב כלל דוברים ומרואיינים ערבים. כך למשל היה השנה באייטמים שעסקו ברמדאן. מנגד, לפי מחקר של עמותת סיכוי, ברגע שנציגים של החברה הערבית משתתפים בדיונים, אלה הופכים באופן טבעי למאוזנים יותר.

במלים אחרות, אם כבר תופסת את תשומת לב התקשורת המרכזית סוגיה הקשורה לחברה הערבית, גם אם מדובר בסוגיה שלילית בעיקרה, עדיף מצב שבו דוברים ומרואיינים ערבים לוקחים חלק בשיח ומשתתפים בתוכניות החדשות והאקטואליה.

פתחיה אגבריה, "חמש עם רפי רשף", ערוץ 10

פתחיה אגבריה, "חמש עם רפי רשף", ערוץ 10

מלבד אייטמים שעסקו במעצר של ח"כ גטאס, הופיעו בשבוע שעבר עוד 85 דוברים ומרואיינים ערבים בשלל נושאים אחרים, שהמרכזיים שבהם היו רצח נערה דרוזית בגליל (בלטה במיוחד כתבה של ריאד עלי ב"יומן" של ערוץ 1 עם שבעה מרואיינים מהמשפחה והכפר שבו חיה); השקת מדד הגיוון של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה (כולל ראיונות עם נציבת שיוויון זכויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא); סיקור האלימות כלפי עובדים סוציאליים (כולל ראיון עם פתחיה אגבריה, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים באום-אלפחם); וסיקור ההכנות לחג המולד.

חלוקה לכלי התקשורת השונים מעלה כי בכולם נרשם בשבוע שעבר שיעור ייצוג גבוה של דוברים ומרואיינים ערבים, למעט תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל. ערוץ 1 של רשות השידור הוביל עם 37 מרואיינים ודוברים ערבים, כ-8.7% מכלל המרואיינים והדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ. זהו השיעור הגבוה ביותר שרשם הערוץ, או כל ערוץ אחר שנכלל במדד, מאז חודש אפריל השנה, והשיעור השני בגובהו מאז תחילת השנה.

שיעור המרואיינים הערבים בערוץ 1 וגלי צה"ל, לפי שבועות, יוני-דצמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים בערוץ 1 וגלי צה"ל, לפי שבועות, יוני-דצמבר 2016

גם ערוץ 2 רשם בשבוע שעבר שיא בשיעורי הייצוג, עם 44 דוברים ומרואיינים ערבים שהם כ-6.8% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ, יותר מכל שבוע אחר השנה. השיא הקודם של הערוץ נרשם בשבוע הראשון של השנה (כ-6.2%). בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, לעומת זאת, השתתפו בשבוע שעבר רק 12 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-1.7% מכלל הדוברים והמרואיינים, פחות אף מהממוצע הנמוך של תחנת הרדיו הצבאית.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 18.12–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 18.12–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל טבלת התוכניות מעלה כי גם כאן נרשם בשבוע שעבר שיא חדש בשיעור הייצוג של החברה הערבית. בתוכנית "יומן" של ערוץ 1 (מגישים: תמר אלמוג ויאיר ויינרב, עורכים: אורי לוי ועמית וינטר) השתתפו 11 דוברים ומרואיינים ערבים, בין היתר הודות לכתבה האמורה של ריאד עלי על רצח הנערה הדרוזית בגליל. שיעור הדוברים והמרואיינים הערבים ב"יומן" הגיע בשבוע שעבר לכ-44.7% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית, שיא חדש של מדד הייצוג (השיא הקודם, כ-40%, נרשם גם הוא על-ידי "יומן" של ערוץ 1, בחודש אוקטובר האחרון. למעשה, כל ארבעת התוכניות עם שיעורי הייצוג הגבוהים ביותר מאז תחילת השנה הן מהדורות שונות של "יומן").

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 18.12–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 18.12–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בהמשך טבלת התוכניות השבועית ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, שהגיעה גם היא לשיא חדש. 25 דוברים ומרואיינים במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ היו ערבים, כ-23.4% מכלל הדוברים והמרואיינים במהדורה. שיעור ייצוג זה גבוה יותר משרשמה המהדורה מאז תחילת איסוף הנתונים לפני כשנה.

הסיבה המרכזית להישג של מהדורת חדשות 2 בשבוע שעבר היא כתבה שהכין אוהד חמו על הירידה בשיעור הילודה בחברה הערבית. 16 מרואיינים שונים, פסיפס מורכב ומגוון של של דמויות מהחברה הערבית בישראל, השתתפו בכתבה של חמו והזניקו את מהדורת החדשות שבה שודרה אל המקום השני בטבלת התוכניות.

צילומי מסך מתוך כתבתו של אוהד חמו, חדשות 2, 19.12.16

במקום השלישי בטבלת התוכניות השבועית ניצבת "לונדון את קירשנבאום" (מגיש: ירון לונדון, עורך: דרור זרסקי) עם ארבעה מרואיינים ערבים שהופיעו בשבוע שעבר, כ-15.2% מכלל המרואיינים בתוכנית. "מבט" של ערוץ 1 (מגישים: מיכל רבינוביץ' ואמיר בר-שלום, עורך: אבי מוסקל) רשמה גם היא בשבוע שעבר שיעור גבוה של דוברים ומרואיינים ערבים. 20 מתוך 142 דוברים ומרואיינים שהופיעו במהדורת החדשות היו ערבים, כ-14.1%. כפי שניתן לראות, "מבט" נמצאת במגמה עקבית של עלייה בחודשים האחרונים.

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" של ערוץ 1, לפי שבועות, ינואר-דצמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" של ערוץ 1, לפי שבועות, ינואר-דצמבר 2016

בנוסף ראוי לציין לטובה את "שש עם" (מגיש: עודד בן-עמי, עורכת: תירזה אליה-זיסמן), שכללה בשבוע שעבר חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-11.7% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית. שתי תוכניות נוספות התקרבו בשבוע שעבר לשיעוריי ייצוג דו-ספרתיים: "שישי עם אילה חסון" (עורך: אבי זילברברג) ו"חמש בערב עם רפי רשף" (עורך: ניר נוימן), שהגיעו כל אחת לשיעור ייצוג של כ-9.7%.

רק חמש תוכניות לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. ואלה הן: "החדשות הלילה", בהגשת עמליה דואק ועידו סולומון ובעריכת עילי לוין; "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן שחורי; "המטה המרכזי", בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק; "ערב חדש", בעריכת בינה לוז ושמואל כורזים; ו"המוסף", בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק.

כל חמש התוכניות הללו, אגב, לא כללו דובר או מרואיין ערבי זה השבוע השני ברציפות.

שיעורי הייצוג החריגים שנרשמו בשבוע שעבר הביאו לכמה שינויים בטבלת התוכניות המשוקללת. "מבט" של ערוץ 1 ביססה את עצמה במקום השלישי, אחרי "לונדון את קירשנבאום" "ויומן", וזאת שבוע אחד לפני סוף השנה. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 זינקה מעלה ונצמדה אל "מבט", כשהיא חולפת על פני שתי תוכניות הרדיו המרכזיות "מה בוער" של גלי-צה"ל ו"סדר יום" של רשת ב'. "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 עקפה את מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, ו"הבוקר הזה" עקפה את "ערב חדש".

בטבלת הערוצים המשוקללת נרשמו שינויים בשיעורי הייצוג, אך לא במיקום הערוצים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–24.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה