לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתלראשונה מאז החל איסוף נתוני מדד הייצוג, לפני קרוב לשנה, זכתה בשבוע שעבר האוכלוסייה הערבית לשיעור ייצוג הולם בשלוש תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות, כך עולה מנתוני המדד.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, ברשת ב' ובגלי-צה"ל, עומד בממוצע מאז תחילת השנה על כ-2.4%. נתון זה מלמד על הדרה חריפה, שכן החברה הערבית מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה. עם זאת, בשבוע שעבר, ולראשונה מאז החלו המדידות בחודש ינואר השנה, נרשמו שלוש תוכניות שבהן עבר שיעור הייצוג את רף ה-20%.

במגזין חדשות סוף השבוע של ערוץ 10, "שישי עם אילה חסון" (עורך: אבי זילברברג), נכללו חמישה דוברים ומרואיינים ערבים, שהם כ-24.3% מכלל המרואיינים בתוכנית. במגזין חדשות סוף השבוע של ערוץ 2, "אולפן שישי" (מגישה: דנה ויס, עורך: איתי דנקנר), נכללו ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים, שהם כ-21.8% מכלל המרואיינים. בתוכנית היומית של ערוץ 10, "לונדון את קירשנבאום" (מגיש: ירון לונדון, עורך: דרור זרסקי) הופיעו שישה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-22.8% מכלל המרואיינים.

שיעור ייצוג הולם לחברה הערבית, שווה ערך פחות או יותר לחלקה באוכלוסיית המדינה, אינו המצב הטבעי בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בישראל. למעשה, הנתון של שלוש התוכניות הללו חריג לא רק ביחס ליתר תוכניות החדשות והאקטואליה מהשבוע האחרון, אלא גם ביחס לשיעורי הייצוג שהן עצמן הציגו במהלך השנה האחרונה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 11.12–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 11.12–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

זוהי הפעם השלישית בלבד מאז תחילת השנה ש"שישי" של ערוץ 10 ו"אולפן שישי" של ערוץ 2 חוצות את רף ה-20%. עבור "לונדון את קירשנבאום" זו הפעם הרביעית מתחילת השנה ששיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכנית עולה על שיעורה באוכלוסיית המדינה.

בהשוואה בין התוכניות יש לקחת בחשבון את ההבדל המהותי בסוגה. בעוד ש"שישי" ו"אולפן שישי" הן תוכניות מגזין, המתבססות על כתבות שטח ארוכות, "לונדון את קירשנבאום" היא תוכנית אולפן שבבסיסה ראיונות עם אורחים. בכתבת שטח אחת, העוסקת בפן כזה או אחר של החברה הערבית בישראל, ניתן בקלות לתת פתחון פה לכמה וכמה דוברים ומרואיינים ערבים. גם אם כל אחד מהם אומר משפט או שניים בלבד, הם ייספרו במדד הייצוג. מנגד, אדם לא יוזמן לאולפן "לונדון את קירשנבאום" כדי להגיד משפט אחד או שניים בלבד. מהבחינה הזו, הופעה של דובר או מרואיין בתוכנית האולפן תהיה פעמים רבות משמעותית יותר מאשר בכתבת שטח או אייטם חדשותי.

בנוסף, ראוי לציין שב"לונדון את קירשנבאום" היו במהלך השנה הרבה יותר שבועות שבהם שיעור הייצוג התקרב ל-20%.

נוסף לשלוש התוכניות הללו, גם בשתי תוכניות רדיופוניות מרכזיות ניתן בשבוע שעבר ייצוג גבוה יחסית לאוכלוסייה הערבית. ב"מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שותפו בשבוע שעבר 6 דוברים ומרואיינים ערבים, שהם כ-9% מכלל המרואיינים בתוכנית. ב"הבוקר הזה", בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום, השתתפו בשבוע שעבר 13 דוברים ומרואיינים ערבים, מה שהביא לשיעור ייצוג של כ-9.9%. זהו מספר שיא לתוכנית זו, הפופולרית ביותר מבין תוכניות הרדיו בישראל בשנים האחרונות.

שיעור המרואיינים הערבים ב"הבוקר הזה" של רשת ב', לפי שבועות, ינואר-דצמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"הבוקר הזה" של רשת ב', לפי שבועות, ינואר-דצמבר 2016

מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי האייטמים שבהם הופיעו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים עסקו בין היתר בתגובות להתבטאות של דוד ביטן כי היה מעדיף שערבים לא יבואו לקלפיות; מחאת החצאיות בכנסת (על רקע העובדה כי ח"כ עאידה תומא-סלימאן היא יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי); תגובות של ח"כ איימן עודה על אכיפת בנייה לא חוקית במגזר הערבי, על רקע הפינוי הצפוי של עמונה; קמפיין של עמותת סיכוי, השותפה במדד הייצוג, בנושא אפליית ערבים במקומות עבודה ובמרחב הציבורי על רקע שפתם, שמם או לבושם; ושיחות עם אנשי דת נוצרים ונציגי ענף התיירות לקראת חג המולד.

שיעורי הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות נבחרות, 11.12–17.12

שיעורי הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות נבחרות, 11.12–17.12

מן העבר האחר, בשבע תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות לא נכלל אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד בשבוע שעבר. ואלו הן: "החדשות הלילה", בהגשת עמליה דואק ועידו סולומון ובעריכת עילי לוין; "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן שחורי; "המטה המרכזי", בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק; "יומן", בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר; "נכון להבוקר", בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר; "ערב חדש", בעריכת בינה לוז ושמואל כורזים; ו"המוסף", בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק.

על המגמתיות בהדרת הערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה בישראל אפשר ללמוד גם מטבלת התוכניות המשוקללת

מדי שבוע אנו מונים כאן את התוכניות שבהן לא שותפו כלל ערבים, ופעמים רבות מדובר באותן תוכניות, שבוע אחר שבוע. על המגמתיות בהדרת הערבים מתוכניות החדשות והאקטואליה בישראל אפשר ללמוד גם מטבלת התוכניות המשוקללת, המחשבת את שיעור הייצוג הממוצע של 19 התוכנית המרכזיות מאז תחילת השנה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

כפי שניתן לראות, קיימות תוכניות שבהן דרך קבע כמעט ולא מראיינים ערבים, כמו "המוסף" של ערוץ 1, "המטה המרכזי" של ערוץ 10, "פגוש את העיתונות" של ערוץ 2 או "הכל דיבורים" של רשת ב'. לעומתן, ישנן תוכניות שמקפידות על ייצוג גבוה יותר של דוברים ומרואיינים ערבים, כמו "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, "יומן" של ערוץ 1, "מה בוער" של גלי-צה"ל ו"סדר יום" של רשת ב'.

אחרי קרוב לשנה של מעקב אפשר לקבוע כי לא מדובר במקרה אלא ביד מכוונת, בין אם במודע ובין אם בחוסר אכפתיות. במערכות של כמה מהתוכניות מעוניינים לתת פתחון פה לחמישית מאוכלוסיית המדינה, ואילו בקרב מקבלי ההחלטות במערכות של תוכניות אחרות לא רואים בכך עניין בעל חשיבות.

מעבר לבדיקה שבועית של 19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, מדד הייצוג בוחן מדי שבוע גם את שיעור הייצוג בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. מבדיקה זו עולה כי גם בשבוע שעבר הובילו ערוצי השידור הציבורי על פני יתר הערוצים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 11.12–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 11.12–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

ערוץ 1 של רשות השידור הגיע פעם נוספת לראש טבלת הערוצים, עם שיעור ייצוג של כ-3.5%. אחריו רשת ב' של קול-ישראל עם שיעור ייצוג של כ-3.2%. צמוד אליה היה ערוץ 10, גם כן עם שיעור ייצוג של כ-3.2%, ואחריו תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל עם שיעור ייצוג גבוה יחסית לתחנה, של 2.7%. את טבלת הערוצים סגר ערוץ 2 עם שיעור ייצוג נמוך במיוחד של כ-1.9% בלבד.

לשיעורי הייצוג בערוצים השונים לא היתה השפעה של ממש על טבלת הערוצים המשוקללת, שגם בה מוביל השידור הציבורי על פני כל יתר הערוצים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–17.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה