בשבוע שעבר, לקראת תפילת יום השישי במסגד אל-אקצה בירושלים, גברו החששות בקרב כוחות הביטחון בעיר מפני עימותים באזור, שיציתו מהומות ברחבי הגדה המערבית. כחלק מפעילות המנע של המשטרה נשלחו גם יחידות של מסתערבים – שוטרים ישראלים בבגדים אזרחיים המתערים בהמון בניסיון לעצור מפגינים ולפזר את ההפגנה.

הסתערבות של שוטרים בקרב גורמים פליליים, יהודים וערבים, ידועה זה מכבר. גם בהפגנות של ערביי ישראל פעילות כזו אינה חדשה. כך, למשל, מספרים צלמים על נוכחות של מסתערבים במהומות שהיו במרץ השנה באום אל-פחם. גם נוכחותם של מסתערבים במהומות שהיו בשבוע שעבר בירושלים נחשפה במהדורות החדשות בטלוויזיה, בכתבות ובצילומים בעיתונות הזרה, בערבית ובאנגלית.

גם העיתונים בעברית התייחסו לתופעה, ו"הארץ" אף זיכה אותה בכותרת ראשית בגיליון המופיע היום ("המשטרה מפעילה יחידת מסתערבים סודית חדשה בקרב אזרחי ישראל", 13.10.09). אולם בתקשורת בעברית התעלמו מטענה עקשנית של גורמים ערביים, ובהם עיתונאים וצלמי עיתונות, ולפיה בשבוע שעבר, במהלך פעילותם בראס אל-עמוד, התחזו המסתערבים לעיתונאים.

לאחר המקרה (11.10.09) פירסם המרכז הפלסטיני לחופש עיתונות הודעה רשמית שבה התריע כי "מסתערבים ישראלים התחפשו לצלמי עיתונות בעת הפגנות שנערכו בימים חמישי ושישי בשכונת ראס אל-עמוד שבמזרח ירושלים". עוד נכתב בפרסום כי "מדובר בהפרה של כל האמנות והחוקים הבינלאומיים" וכי הדבר "מעמיד את צלמי העיתונות בפני סכנה". המרכז קרא לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל שתפסיק "פעולות מסוג זה". ראש מרכז התקשורת הממשלתי הפלסטיני ומי שהיה שר התכנון ברשות הפלסטינית, ד"ר רסאן אל-חטיב, גינה אף הוא את ההתנהלות הזו בראיון לאל-ג'זירה ב-11.10.09, וקרא לאגודות העיתונאים ברחבי העולם למחות נגד ישראל ולהבטיח כי המעשה לא יישנה.

שוטרים בראס אל-עמוד, 5.10.09 (צילום: מועמר עוואד)

שוטרים בראס אל-עמוד, 5.10.09 (צילום: מועמר עוואד)

צעירים רעולי פנים בראס אל-עמוד, 6.10.09 (צילום: נתי שוחט)

צעירים רעולי פנים בראס אל-עמוד, 6.10.09 (צילום: נתי שוחט)

דובר מחוז ירושלים במשטרת ישראל, שמוליק בן-רובי, מכחיש את הטענות על התחפשות שוטרים לעיתונאים מכל וכל. "זה שקר גס. כל טענה בדבר שימוש בכיסוי של צלמי עיתונות הינה דברי איוולת", אומר בן-רובי ומציין כי המשטרה מקפידה להבדיל בין התחפשות לאזרחים ובין התחפשות לעיתונאים. "צוותי עיתונות ראו וצילמו את פעילות המסתערבים, והתמונות האלה אף שודרו בטלוויזיה", מוסיף הדובר, ומציין כי בשידורים לא נראו מסתערבים לבושים כעיתונאים.

בהתחזות לעיתונאי אין בעיה חוקית, אומר משה נגבי, הפרשן המשפטי של קול-ישראל. "אין בחוק איסור על התחזות לעיתונאי, בין השאר לדעתי משום שאין הגדרה בחוק מיהו עיתונאי. איסור ההתחזות הוא רק למקצוע שצריך רישוי כדי לעסוק בו, לכן אסור לך להתחזות לעורך-דין או רופא, אבל לא לעיתונאי, כי אין הגדרה חיובית של עיתונאי". נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, אומרת בתגובה לטענות האמורות כי "בעיקרון, אם אנשי רשות מתחפשים לעיתונאים, זה פוגע בחופש העיתונות", אולם מדגישה כי המעשה עשוי להיות לגיטימי בנסיבות מסוימות. "חופש העיתונות אינו דבר מוחלט", היא מזכירה, "ניתן לפגוע בו באופן מידתי אם יש ערך חברתי חשוב מנגד. אם, נניח, יש חשש להתפרצות דמים וזה יעזור. אין תשובה של כן ולא".

TV או לא TV

למרות ההכחשות, גם בעבר התפרסמו מקרים של התחזות של אנשי כוחות הביטחון לעיתונאים.

כך למשל ב-1989, בעיצומה של האינתיפאדה הראשונה, דיווח ה"לוס-אנג'לס טיימס" על שוטרים ישראלים שצולמו כשהם מתחזים לעיתונאים. לפני שנתיים דיווח "הארץ" על "שוטרים במחוז תל-אביב שהתחזו לכתבי חברת החדשות של ערוץ 2 כדי לעצור פלסטיני". המשטרה הודתה אז במעשה ואף עידכנה את הכתב, ארז רותם, כי שוטר התחזה לו.

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס, כתב אז מכתב שמוען למשטרה ופורסם בעיתון. "דומה שאין צורך להכביר מלים על החומרה הרבה שבה יש לראות את המקרה המתואר", כתב בין השאר. "התחזות שוטרים לעיתונאים של כלי תקשורת מרכזי ופעיל כאמצעי חקירתי טומנת בחובה סכנות אמיתיות לחופש הביטוי והעיתונות בישראל. ההתחזות עלולה ליצור את הרושם השגוי שחברת החדשות שותפה באופן כלשהו לחקירה או לפעולות משטרתיות אחרות, ובכך לפגוע במעמדה האובייקטיבי והבלתי תלוי ככלי תקשורת".

מסתערב בפעילות בלב הפגנה, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

מסתערב בפעילות בלב הפגנה, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

שוטרים במדים ומסתערבים עוצרים מפגין פלסטיני, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

שוטרים במדים ומסתערבים עוצרים מפגין פלסטיני, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

התחזות לעיתונאים ידועה גם בקרב הפלסטינים. כך, למשל, ביוני 2007 פירסמה הפדרציה הבינלאומית לעיתונאים הודעת גינוי לתנועת חמאס שאנשיה השתמשו במכוניות עם הכיתוב TV. כתב זר שנכח ברצועת עזה בעת מבצע "עופרת יצוקה" סיפר בכנס אקדמי כי השב"כ, כמו גם כוחות חמאס, עשו שימוש במכוניות המסומנות ב-TV במהלך המבצע.

גם נגבי מספר על טענות שהושמעו בעבר ולפיהן מסתערבים של צה"ל השתמשו במהלך פעילות מבצעית במכוניות עם כיתובי TV. "למרות שאין איסור בחוק, אני בהחלט חושב שזה דבר חמור ביותר, והעיתונות צריכה להתקומם נגד זה כי זה מאוד מסוכן לשלום העיתונאים", הוסיף.

היה או לא היה

משיחות עם עיתונאים וצלמים, פלסטינים וישראלים, שנכחו בהפגנות שנערכו בימים חמישי ושישי בראס אל-עמוד (9–10 באוקטובר 2009), עולה כי השמועה על שוטרים המתחזים לעיתונאים לא פסחה על אף אחד, אולם גם כי היא נותרה לרוב בגדר שמועה בלבד.

עוואד עוואד, ראש אגודת צלמי העיתונות הפלסטינים וצלם עיתונות ירושלמי, מספר כי רבים ממשתתפי ההפגנות הללו סיפרו לו כי מסתערבים של המשטרה התחזו לצלמי עיתונות כדי לעצור מפגינים. "כשסיפרו לי שמסתערבים נכנסו עם מצלמות ועם תגיות שעליהן נכתב PRESS [הדפסים על הכובעים והווסטים], חשבתי שמדובר בשטויות ולא האמנתי", סיפר. "למחרת סיפרו לי שמסתערבים רבים נכנסו גם ביום שישי עם מצלמות ללב ההפגנה ועצרו כמה פלסטינים, ואז האמנתי". עוואד טוען כי הוצג בפניו תצלום שצילם אחד התושבים במכשיר הטלפון שלו ובו נראים שני מסתערבים המחופשים לצלמי עיתונות עוצרים מבוקש.

עיתונאי פלסטיני אחר שסיקר את ההפגנה מאשר אף הוא את המידע, אולם גם הוא לא היה עד ראייה לאירוע. לדבריו, שמע מכמה מקורות סיפור זהה לגמרי, ולפיו המסתערבים נכנסו ללב ההפגנה עם מצלמות, כשלפתע הניחו אותן בצד והחלו לעצור מפגינים. צלם פלסטיני אחר, מחמוד אל-היאם, חוזר אף הוא על הטענה, אולם מספר כי רק שמע על הסיפור, ומבהיר כי למיטב ידיעתו, אף צלם שהיה במקום לא הצליח ללכוד במצלמתו את המסתערבים כשהם מתחזים לצלמים. לטענת עוואד, "הצלם היחיד שצילם את המסתערבים לבושים כצלמים לא רוצה להעביר לי את התמונות כי הוא חושש מאד. הוא מפחד שהוא יסתבך עם המשטרה ושיתנכלו לו".

עלא [הפרטים המלאים שמורים במערכת], תושב מזרח ירושלים, הגיע ביום שישי לבקר חברים בשכונת ראס אל-עמוד כאשר נערכה ההפגנה במקום. הוא הסכים לשוחח עם "העין השביעית", אולם סירב למסור את שמו המלא בטענה שהוא חושש כי יבולע לו. "זה היה ממש אחרי תפילת יום השישי, בסביבות 12:30–13:00. שמענו שיש בלגן בשכונה למטה, לא רחוק מאיתנו, אולי עשרה–עשרים מטר. ירדנו לשם וראינו שבעה–שמונה אנשים שאחזו במצלמות וידיאו וסטילס ולבשו וסטים וקסדות שעליהן נכתב 'TV'. היינו בטוחים שמדובר בצלמים, כי בהתחלה הם צילמו את המפגינים במקום".

פלסטינית שופכת פסולת בניין על שוטרים, ראס אל-עמוד, 9.10.09(צילום: מתניה טאוסיג)

פלסטינית שופכת פסולת בניין על שוטרים, ראס אל-עמוד, 9.10.09(צילום: מתניה טאוסיג)

צלמים בורחים ממיידי אבנים, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

צלמים בורחים ממיידי אבנים, ראס אל-עמוד, 9.10.09 (צילום: קובי גדעון)

"ה'צלמים' התקרבו יותר ויותר, ולפתע שלפו אקדחים לעבר כמה מפגינים. המפגינים מיד הבינו שמדובר במסתערבים וכמה מהם צעקו, 'תברחו, תברחו, הם לא צלמים אלא מסתערבים'. ה'צלמים' הניחו בצד את המצלמות ואת הלבוש והחלו לרדוף אחרי כמה מפגינים, עצרו אותם ולקחו אותם לחקירה. במהרה המסתערבים הסתלקו משם וחיילים אחרים הגיעו למקום. באיזשהו שלב המסתערבים גם הסתירו את פניהם כדי שלא יהיה ניתן לזהות אותם".

לדבריו, זו הפעם הראשונה שהוא רואה מסתערבים הלבושים כצלמים. "אני יכול לומר שהפלסטינים רגילים לראות דברים רבים, אבל מסתערבים שמתלבשים כמו צלמים הם טרם ראו. זו באמת היתה הפתעה גדולה עבורם". עלא טען כי בידו הוכחה מצולמת, אולם היא טרם הועברה ל"העין השביעית".

צלם AFP אחמד גראבלי, שהיה בראס אל-עמוד בעת המהומות בשבוע שעבר, משוכנע כי אין בטענות הללו ממש. "למסתערבים לא היו מצלמות, לא היה כלום. אבל יש אנשים שמדברים", הוא אומר. לדבריו, משום שהוא צלם מוכר באזור פנו אליו תושבים רבים מהכפר לאחר ששמעו באל-ג'זירה כי כמה מהצלמים שהגיעו למקום הם מסתערבים. גרבלי מספר כי השיב להם: "ראיתי את כל הצלמים, דיברתי עם כל הצלמים, אם יש לכם תמונה אחת של מסתערב עם מצלמה, אני מוכן לתת מה שאתם רוצים", ולא קיבל מהם כל הוכחה לטענותיהם. "כל אחד ממציא סיפור כמו שהוא רוצה. בדקתי טוב ואין משהו כזה", הוא אומר.

יחד עם זאת, עצם העלאת הטענה סיכנה כמה מהצלמים הזרים שהיו במקום. לדברי גראבלי, כמה מהצלמים מצאו את עצמם מותקפים על-ידי תושבים שחשדו כי הם מסתערבים. לדברי גראבלי, לחלקם ערב אישית, משום שהוא מכירם. מאחרים ביקש להציג תעודת עיתונאי, ובכך הצליח לשכנע את המתקהלים כי לא מדובר בסוכן משטרתי סמוי.