בחודשים האחרונים, לאורך מערכת הבחירות לנשיאות ארצות-הברית, צץ מדי פעם לצד המועמד דונלד טראמפ פרקליט צחור שיער עם כיפה, דייוויד פרידמן שמו. עורך הדין הרהוט בעל טון הדיבור הרגוע והמונוטוני, המלווה את טראמפ בעסקיו מזה שנים, נשלח לתקשורת כדי להסביר מדוע טראמפ יהיה הנשיא האמריקאי הכי פרו-ישראלי שדרך אי פעם בבית הלבן.

פרידמן, שהוגדר לאורך המירוץ כיועץ לעניינים ישראליים, קיבל הבטחה להתמנות לשגריר בישראל לאחר נצחונו של המועמד הרפובליקאי. זמן לא רב לאחר הניצחון הודיע טראמפ כי יקיים את הבטחתו: אם לא יקרה משהו חריג שיביא לסיכול המינוי, פרידמן יהיה השגריר הבא של ארצות-הברית בישראל.

תקשורת הזרם המרכזי בישראל ובארצות-הברית, זו שבמהלך מערכת הבחירות התייחסה לטראמפ בשאט נפש ניכר, דיווחה על המינוי של פרידמן בעין ביקורתית. רבים מהדיווחים הזכירו כיצד אמר השגריר המיועד שאנשי שדולת ג'יי-סטריט גרועים יותר מהקאפואים היהודים בשואה, וכי הוא משמש נשיא (ללא שכר) של עמותת ידידי הישיבה בבית-אל – גוף שהזרים בשנים האחרונות מיליוני דולרים לפיתוח ההתנחלות הוותיקה. בדיווחים האמריקאיים לא שכחו לאזכר את הייצוג המשפטי שהעניק פרידמן לטראמפ בהליכי פשיטת רגל מפוקפקים.

גליון "בשבע", הזרוע המודפסת של קבוצת התקשורת של ערוץ 7, 9.12.2016

גליון "בשבע", הזרוע המודפסת של קבוצת התקשורת של ערוץ 7, 9.12.2016

דיווח אחד שאולי כן נעם לעיניו הוא זה שהתפרסם במהדורה האנגלית של "ערוץ 7". כבתמונת ראי לדיווחים בתקשורת הזרם המרכזי, הדיווח של "ערוץ 7" חגג את מינויו של ידיד ההתנחלויות. בראשו של אחד הדיווחים בשפה העברית התנוססה תמונתו של פרידמן עם יעקב כץ ("כצ'לה"), ממייסדי "ערוץ 7". הגישה הזאת ודאי לא הפתיעה אותו. מאז השנה שעברה פרסם פרידמן קרוב לעשרים טורים באתר החדשות הימני, הפועל מבית-אל. הטור האחרון עד כה, שפורסם בחודש יוני, הסביר לקוראים מדוע עדיף להצביע לטראמפ, ולא להילרי קלינטון – וכלל את ההכפשה המתוקשרת של אנשי ג'יי-סטריט.

אבל פרידמן הוא לא רק בעל טור ב"ערוץ 7". מבחינה מסוימת, הוא עשוי להיות השגריר האמריקאי הראשון שיש לו כאן עיתון. ארגון ידידי מוסדות ישיבת בית-אל, שבו הוא משמש נשיא, מצהיר כי מוסדות הישיבה הם המוציאים לאור של "ערוץ 7", וגם של השבועון החינמי הנפוץ "בשבע". עם זאת, וחרף ההצהרה החד-משמעית – מבנה הבעלות על שני כלי התקשורת המגזריים מורכב למדי.

"ערוץ 7" ו"בשבע" מוחזקים באמצעות פירמידת חברות שבראשה עמדה עד לא מזמן חברה עלומה הרשומה באיי מרשל. מנהלי כלי התקשורת נשאלו על-ידי "העין השביעית" בכמה הזדמנויות מי מחזיק בחברה – ובאמצעותה באתר ובעיתון – אך בחרו שלא להשיב.

בתחילת 2016 חל שינוי במבנה הבעלות של הקבוצה: החברה המרשלית, ששמה Holyland Holdings, העבירה את אחזקותיה בקבוצת התקשורת לחברת אחזקות שבה שולט דן סלע, עורך-דין ישראלי שלפני עשור וחצי ייצג את "ערוץ 7" וראשיו במשפט שניהלה נגדם המדינה בגין השידורים פיראטיים. ב-2006 טיפל עו"ד סלע בעסקת העברת המניות של "ערוץ 7" לידי התאגיד המסתורי מאיי מרשל.

כמו אנשי "ערוץ 7" ו"בשבע", עו"ד סלע מסרב למסור פרטים על מבנה הבעלות בכלי התקשורת. כשנשאל על-ידי "העין השביעית" האם הוא מחזיק בחברה באופן אישי או בנאמנות עבור גורם אחר, מסר כך: "אני בעניינים האלה מעדיף לא להתראיין ולא להישאל, ולא לתת תשובות. תכתוב מה שאתה רוצה, רק תקפיד ותיזהר מאוד-מאוד במילותיך כדי ש... עד כאן. שלוש נקודות". גם דודו סעדה, יו"ר קבוצת "בשבע", סירב להתייחס להעברת השליטה בחברות.

שאלת הבעלות על כלי התקשורת המגזרי העסיקה גם את הצדדים שלקחו חלק במשפט נגד "ערוץ 7". יעקב כץ, לימים חבר-כנסת ובאותה העת הרוח החיה בתחנת הרדיו הפיראטית, טען כי בעלת התחנה היא יהודייה אמריקאית בשם שילה סימנוביץ. בית-המשפט אמנם בחר שלא לקבל את הטענה, ואף מתח על כץ ביקורת בגין השמעתה, אך כמה שנים לאחר מכן עדיין זוהתה סימנוביץ כאחת מבעליה של חברת Holyland Holdings במסמך שהגיע לידי "הארץ".

בשנים האחרונות כיהנה סימנוביץ כסגנית נשיא אגודת ידידי מוסדות הישיבה, הארגון שבראשו עומד מאז 2014 השגריר המיועד פרידמן. אביו המנוח ואמו נמנים עם מייסדי האגודה, והוא עצמו חבר בה עוד לפני שהתמנה לנשיא. תחקיר "העין השביעית" העלה כי "ערוץ 7" קיבל לאורך השנים עשרות מיליוני שקלים מעמותת ידידים אחרת, באופן שלכאורה אינו עולה בקנה אחד עם החוק הישראלי.

אתר ערוץ 7 מדווח על מינויו הצפוי של דייוויד פרידמן לשגריר ארה"ב בישראל. בתמונה נראים פרידמן (משמאל) ויעקב כץ (כצ'לה), האיש החזק בקבוצת התקשורת הדתית (צילום מסך)

אתר ערוץ 7 מדווח על מינויו הצפוי של דייוויד פרידמן לשגריר ארה"ב בישראל. בתמונה נראים פרידמן (משמאל) ויעקב כץ (כצ'לה), האיש החזק בקבוצת התקשורת הדתית (צילום מסך)

בדיקה שתוצאותיה פורסמו החודש ב"הארץ" העלתה עוד קשר בין סביבתו הקרובה של טראמפ למוסדות בית-אל: בין התורמים הקבועים של האגודה נמנית משפחת קושנר האמריקאית, שאחד מבניה, ג'ארד קושנר, נשוי לאיוואנקה טראמפ, אחת משתי בנותיו של הנשיא המיועד. כץ, בראיון שנתן היום (א') לתחנת הרדיו גלי-ישראל, אמר כי הוא חבר ותיק וקרוב של פרידמן, וגם של קושנר. בזכות פרידמן קיבלה אגודת הידידים תרומה בסך 10,000 דולר מדונלד טראמפ, סיפר.

בחודש אוקטובר האחרון, זמן לא רב לפני יום הבחירות, התנסה פרידמן גם בהפצת מידע מניפולטיבי מהסוג שנעשה מזוהה עם טראמפ – וגם נדרש לספק על כך תשובות בראיון עיתונאי. במהלך כנס בחירות שקיים בירושלים טען פרידמן כי היועצת הבכירה של הילרי קלינטון, הומה אבאדין, קשורה לתנועת האחים-המוסלמים ולארגון אל-קאעידה, וזאת משום שבילדותה התגוררה בסעודיה. אף שאמר את הדברים בכנס פתוח שצולם בווידיאו, בראיון לערוץ i24News הכחיש כי קשר בין היועצת של קלינטון לאל-קאעידה.

לאחר שהמראיינת, מיכל דיבון, הציגה לו סרטון המתעד את דבריו – חזר בו מההכחשה ואמר שלא הובן כראוי, אך יחד עם זאת הוסיף את הדברים הבאים: "אני לא יכול להכחיש את האמירה הזאת, כי בשביל זה אני צריך לדעת שהיא לא קשורה לאל-קאעידה – ויש לה קשרים מאוד-מאוד חזקים לסעודיה, שהיא המדינה שבה צמחה תנועת אל-קאעידה, כך שאני לא יכול לשלול את זה".

בשלב זה, כשמינויו של פרידמן כלל עוד לא אושר, עוד מוקדם לנבא מה תהיה מערכת היחסים שירקום עם התקשורת הישראלית מהזרם המרכזי. ובכל זאת, ניתן לשער מהי דעתו שלו על כלי התקשורת כאן: באותו ראיון שבו נשאל על הדברים שנשא בירושלים קרא השגריר המיועד לציבור הבוחרים לא להאמין לתוצאות הסקרים שמפרסמת "התקשורת השמאלנית" – והזכיר להם כיצד שגתה התקשורת בניבוי תוצאות ההצבעה על הברקזיט בבריטניה, וגם בחיזוי נצחונו של נתניהו בבחירות האחרונות בישראל.

מקץ כמה ימים התברר שההשוואה תקפה גם בנוגע לבחירות באמריקה.