התוכנית ה-75 של "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, נפתחת בשיחה עם נעה לנדאו, עורכת המהדורה המודפסת באנגלית של "הארץ". על הפרק: מחקר חדש שערכה במסגרת מכון רויטרס לחקר העיתונות באוניברסיטת אוקספורד, העוסק במדיניות הוצאת צווי איסור הפרסום בישראל.

בשיחה עם המנחים, איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, מספרת לנדאו על ממצאי המחקר – המצביעים על זינוק בהיקף השימוש שעושים גופי מדינה בצווי איסור פרסום – ועל דרך החתחתים שעברה בניסיון לקבל נתונים מארבעה גופים רלבנטיים: פרקליטות המדינה, הנהלת בתי-המשפט, צה"ל ומשטרת ישראל.

נוסף לעלייה במספר הצווים, לנדאו מצביעה במחקרה גם על החרפה בהיקף תחולתם. "יש שתי סיבות מרכזיות לכך", היא אומרת. "אחת היא האינטרנט – ככל שיש שטף גדול יותר של מידע מנסים יותר לעצור אותו, וזה קצת כמו האצבע בסכר.

"מצד שני יש תופעה שהיא מאוד ספציפית לישראל, וזו הצנזורה הצבאית. המעמד של הצנזורה הצבאית, שהיא זו שאמונה על מניעת פרסומים בנושאים בטחוניים מסוימים, מאוד נחלש במהלך השנים. [...] בגלל שהרשויות ראו שהצנזורה כבר לא יכולה 'לשלוט בתקשורת', הם העדיפו צווים משפטיים, כי זה הרבה יותר גורף ומוחלט. הרבה יותר קשה לעתור נגדם, מאשר להתווכח עם הצנזורה".

בעל השליטה לשעבר ב"גלובס" אליעזר פישמן (צילום: משה שי)

בעל השליטה לשעבר ב"גלובס" אליעזר פישמן (צילום: משה שי)

הנושא הבא הוא המהלך למכירת השליטה בעיתון "גלובס". ד"ר רועי דודזון מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, שחקר את העיתונות הכלכלית בישראל, מצא שיש בארץ שיעור גבוה במיוחד של עיתונים כלכליים, ושגם העיסוק בכלכלה בתקשורת הכללית גבוה למדי. נתי טוקר, כתב התקשורת של "דה-מרקר", פרסם בשבוע שעבר כתבה מקיפה על הנעשה ב"גלובס" על רקע קריסתו של בעל השליטה לשעבר אליעזר פישמן.

לפי טוקר, בעשור האחרון צבר "גלובס" הפסדים בסך 100 מיליון שקל, ובעלי המניות חייבים לעיתון עוד 60 מיליון שקל שלא ברור מה יעלה בגורלם. ובכל זאת, יש מי שמעוניינים לרכוש את העיתון המפסיד בעשרות מיליוני שקלים. האם הם עושים זאת משום ששליטה בעיתון כלכלי מפסיד עשויה להניב לבעליה רווחים עקיפים? טוקר וד"ר דודזון סבורים שהתשובה לכך חיובית.

לסיום מראיינים המנחים את אשת התקשורת ליטל שמש לרגל הצטרפותה לצוות מנחי "ערב חדש", תוכנית האקטואליה היומית של הטלוויזיה החינוכית. שמש, שבמקביל מנחה שידורים בערוץ 20 ובאתר "ישראל היום", מספרת על תפיסת העולם המקצועית שלה ומסבירה מדוע לדעתה אין סתירה בין מילוי תפקידים עיתונאיים ולקיחת חלק בפעילויות הסברה למען ישראל.

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.

* * *