במאמר הקודם במסגרת הסדרה "אמת בפרסום" של "העין השביעית" והפורום לתזונה בת-קיימא הראינו כיצד הקמפיין האסטרטגי של תנובה ל"חלב משק" מתבסס בין היתר, על מחקר מדעי שכלל לא פורסם ושאי-אפשר לבחון את ממצאיו. אבל מה עם הנתונים שכן פורסמו? מהו באמת הערך התזונתי של מוצר הדגל החדש של תנובה, שהוא "טוב לפרה, טוב לסביבה, טוב לכולנו"? מספיק לקרוא את מה שכתוב על הקרטון כדי להבין שההצהרות היומרניות של תנובה כתובות על הקרח.

"חלב משק", כזכור, הוא חלב שייחודו בכך שהפרות שהפיקו אותו הואכלו במזון מועשר בגרעיני פשתן. העובדה הזו, רומזת לנו תנובה, הופכת את החלב לבעל תכונות תזונתיות מופלאות שיעשו אותנו בריאים יותר, חכמים יותר ואפילו שמחים יותר. הנה כך מתארת זאת החברה:

'חלב משק' מכיל יותר אומגה 3 באופן טבעי באמצעות הזנה שונה של הפרות. בנוסף, חלב משק מכיל איזון טוב יותר בין אומגה 3 לאומגה 6, לעומת חלב רגיל, המומלץ על-ידי רופאים ותזונאים. לחומצות השומן מסוג אומגה 3 יש השפעה חיובית חשובה על פעילותו התקינה של גוף האדם. הן אחראיות לאיזון רמות השומנים בדם, מניעת מחלות לב וכלי דם, מניעת דלקות, הגברת הקשב והריכוז, שמירה על תפקוד תקין של המוח ואף לשיפור מצב הרוח. ואולם למרות נחיצותן, גוף האדם אינו מסוגל לייצר אותן בעצמו, ולכן דרושה לו אספקה חיצונית".

מדובר אפוא בחלב המושלם עבור תאגיד מזון השרוי בקרב תדמיתי: הציבור הופך מודע יותר ויותר לנושאי תזונה ובריאות? הוא כבר אינו קונה בעיניים עצומות את המוצרים שתעשיית המזון שמה על המדף? הנה חלב שעושה אותך בריא יותר, וגם מספק לך רכיב תזונה חיוני שהגוף לא מייצר בעצמו.

מה שתנובה לא מספרת לנו הוא שחלב הפרימיום החדש שלה מכיל כמות זניחה מאוד וחסרת משמעות בריאותית של אותו רכיב תזונתי, אומגה 3. לפי הנתונים שתנובה עצמה מפרסמת על קרטון החלב, "חלב משק" מכיל 24 מ"ג אומגה 3 לכל 100 מ"ל, כלומר 48 מ"ג אומגה 3 לכוס חלב (200 מ"ל).

כמה הם 24 מ"ג של אומגה 3? כדי להמחיש, באגוז מלך אחד בודד ישנם כ-500 מ"ג אומגה 3 (על-פי תוכנת חישוב הערכים התזונתיים "צמרת" של משרד הבריאות). כלומר, אגוז מלך אחד מכיל יותר מפי עשרה אומגה 3 מכוס של "חלב משק". או אם תרצו: במקום לשתות כוס של "חלב משק" כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים המופלגים שלו, מספיק שתכרסמו עשירית אגוז.

למעשה, גם אם תשתו את אותה כוס של "חלב משק", עדיין תהיו רחוקים מלמצות את הצורך היומי באותה חומצת שומן חיובית. ההמלצות לצריכת אומגה 3 הן 1,600 מ"ג לגבר ו-1,100 מ"ג לאשה, מדי יום. כלומר, נשים יצטרכו לשתות כ-23 כוסות "חלב משק" ביום כדי להגיע לקצובת האומגה 3 המומלצת להן, וגברים יצטרכו לשתות כ-33 כוסות "חלב משק".

כמה זה בקרטונים? אשה תצטרך לשתות כל יום כארבעה קרטונים וחצי של "חלב משק". גבר יצטרך לשתות יותר משישה קרטונים שלמים. לחלופין, תוכלו פשוט לאכול שלושה אגוזי מלך.

טבלת הערכים התזונתיים של "חלב משק" ושל חלב רגיל 3% כפי שהם מופיעים באתר של תנובה. החלב המיוחד, ה"בריא" והיקר, הוא בעל ערכים תזונתיים נחותים יותר

טבלת הערכים התזונתיים של "חלב משק" ושל חלב רגיל 3% כפי שהם מופיעים באתר של תנובה. החלב המיוחד, ה"בריא" והיקר, הוא בעל ערכים תזונתיים נחותים יותר

אבל הדבר המדהים הוא לא שהיתרון הבריאותי שתנובה מתגאה בו הוא למעשה זניח ושולי, אלא שערכים תזונתיים אחרים של "חלב משק" הם פשוט גרועים יותר משל חלב רגיל, שאגב – גם עולה פחות.

הנה כמה עובדות שתנובה בחרה דווקא שלא להתגאות בהם בקמפיין הפרסומי שלה. "חלב משק" מכיל 10% יותר קלוריות מאשר חלב רגיל 3% שומן (132 מול 120 קלוריות לכוס חלב). "חלב משק" גם מכיל הרבה הרבה יותר שומן מחלב רגיל – 3.7%, לעומת 3% – ומה שחמור מכל הוא שכמעט כל תוספת השומן הזו מגיעה משומן רווי, אותו שומן שקשור בסוגים רבים של תחלואה כרונית. למעשה, חלב משק מכיל33% יותר שומן רווי מחלב 3% שומן, וכוס "חלב משק" מכילה לא פחות מ-4.8 גרם שומן רווי (לעומת 3.6 בחלב 3%).

מדובר בכמות גבוהה ביותר של שומן רווי. על-פי איגוד הלב האמריקאי, לשם הפחתת הסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם יש להגביל את צריכת השומן הרווי לחמישה עד שישה אחוזים מסך הקלוריות. כלומר, בתזונה של 2,000 קלוריות ביום מדובר על צריכה יומית של עד 13 גרם שומן רווי.

מי שיצרוך כוס אחת של "חלב משק" ביום יצרוך 37% מהצריכה המקסימלית של שומן רווי המומלצת על-ידי איגוד הלב האמריקאי (יצוין שהואיל וחלב ומוצרי חלב הם מקור מרכזי לשומן רווי בתזונה מערבית, איגוד הלב האמריקאי ממליץ גם לצרוך חלב 0% שומן או 1% שומן בלבד, ולהימנע מכל חלב שמכיל אחוז שומן גבוה יותר).

אם כן, "חלב משק" ממש לא "טוב לכולנו": היתרון התזונתי שלו – מכיל אומגה 3 – זניח, וכדי למצות אותו תצטרכו לשתות כמויות עצומות של חלב. לעומת זאת, הוא בעל חסרונות תזונתיים מהותיים לעומת החלב הרגיל, הזול יותר, שתנובה משווקת. האם הוא "טוב לסביבה" ו"טוב לפרה"? על כך, בפעם הבאה.

טל חייקין היא דיאטנית קלינית וחברה בפורום לתזונה בת-קיימא. שוקי טאוסיג הוא עורך "העין השביעית"

*   *   *

אמת בפרסום

"אמת בפרסום" הוא פרויקט משותף של "העין השביעית" והפורום לתזונה בת-קיימא ששם לו למטרה לבחון קמפיינים פרסומיים ופרסומים עיתונאיים בתחומי העיסוק של הפורום.

הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא (ע"ר) הוא גוף מקצועי המורכב ממדענים ואנשי מקצוע בתחומי תזונה, סביבה ובריאות הציבור, הפועל להעלאת המודעות לקשר בין תזונה, סביבה ובריאות האדם, ולייזום פעולות לקידום הביטחון התזונתי הלאומי.