לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתלמעלה ממאה דוברים ומרואיינים ערבים הופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים בתקשורת הישראלית, כך עולה מנתוני מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

לפי המדד, בשבוע שעבר השתתפו 107 דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים, 2 ו-10, ערוץ 1 של רשות השידור, רשת ב' ותחנת גלי-צה"ל. נתון זה שווה ערך לכ-3.3% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכניות אלה.

מאז החלו להיאסף נתוני מדד הייצוג בתחילת השנה נמדדו רק שמונה שבועות שבהם הופיעו למעלה ממאה דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים. ואולם, בשונה מרוב המקרים הקודמים, שבהם בלטה סוגיה אחת שהביאה לעלייה בסיקור החדשותי של החברה הערבית בישראל – כמו החרמת ההלוויה הממלכתית של שמעון פרס או פיגוע טרור קטלני – בשבוע שעבר לא אירעה כל פרשה כזו. במקום זאת הצטרפו להן כמה סוגיות פחות בולטות, ויחדיו הצליחו להביא את שיעור הייצוג לנתון גבוה המרגיל.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בין הנושאים שסוקרו בשבוע שעבר תוך שילוב דוברים ומרואיינים ערבים ניתן למנות את חוק ההסדרה, שבמסגרת סיקורו רואיינו חברי-כנסת ערבים; החלטת קניוני עזריאלי שלא להעסיק מאבטחים בדואים; רצח אשה על-ידי בן זוגה; ו"חוק המואזין".

לגבי הסוגיה האחרונה, בשבוע שעבר ניתן דגש לראיונות עם אנשי דת במקום עם פוליטיקאים, וניתן מקום רב יותר לדיווחים על הסכמה ודיאלוג בין יהודים לערבים בנושא זה. בנוסף ניתן סיקור רב יחסית לפסטיבל האוכל הערבי "א-שאם", בין היתר בזכות המנהלת האמנותית של הפסטיבל, נוף עתאמנה-אסמעיל, שמוכרת לצופי הטלוויזיה הישראלית מהתוכנית "מאסטר שף".

מובן ששיעור הייצוג הגבוה יחסית שנרשם בשבוע שעבר בתקשורת הישראלית, 3.3%, עודנו רחוק מרחק רב משיעור ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית, שכן זו מונה כ-20% מהאוכלוסייה בישראל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 4.12–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 4.12–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

פילוח ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים לפי ערוצי השידור מגלה עד כמה הפערים בין כלי התקשורת גדולים. שיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 1 של רשות השידור גדול פי ארבעה לעומת שיעור הייצוג בתחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל. גם מבחינה אבסולוטית הופיעו בגלי-צה"ל פחות דוברים ומרואיינים ערבים מאשר בערוץ 1, אולם כאן הפער עומד על פי 2.4 בלבד: 10 דוברים ומרואיינים בגלי-צה"ל לעומת 24 בערוץ 1.

הפער בין שני כלי התקשורת אינו מקרי. ערוץ 1 ניצב גם בראש טבלת הערוצים המשוקללת, שלוקחת בחשבון את כל הופעותיהם של דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה מאז תחילת השנה, ואילו גלי-צה"ל ממוקמת במקום האחרון של טבלה זו. עם זאת, בשבוע שעבר הופיעו בערוץ 1 יותר דוברים ומרואיינים ערבים מהרגיל, ומנגד בגלי-צה"ל הופיעו עוד פחות מאשר הממוצע בתחנה, כך שהפער החריף.

במקום השני בטבלת הערוצים השבועית נמצא ערוץ 10, עם שיעור ייצוג של 4.5%, השלישי בגובהו שנמדד לערוץ זה מאז תחילת השנה. שיעור הייצוג הגבוה יחסית של הערוץ מגיע בין היתר הודות לכתבה אחת ששודרה במהדורת החדשות המרכזית. במסגרת סדרת הכתבות "שורדות", על נשים הנאבקות במציאות כלכלית קשה, הקדישה הכתבת מיה איידן קרוב לעשר דקות לתיאור מצבן של נשים ביישוב ג'סר א-זרקא. שש נשים ערביות הופיעו בכתבה והביאו את ערוץ 10 למספר כולל של 34 מרואיינים ודוברים ערבים בשבוע אחד.

כתבתה של מיה איידן ב"חדשות 10" על נשים בג'סר א-זרקא (צילום מסך)

כתבתה של מיה איידן במהדורת החדשות של ערוץ 10 על נשים בג'סר א-זרקא (צילום מסך)

מבט אל הטבלה השבועית מעלה כי גם השבוע נמצאת במקום הראשון "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי. שלושה מרואיינים ערבים שנכללו בתוכנית בשבוע שעבר הביאו אותה לשיעור ייצוג של 11.4% (תיקון, 15.12: בתוכנית השתתפו 4 מרואיינים ודוברים ערבים, כך ששיעור הייצוג הוא 15.4%).

במקום השני נמצאת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1, "מבט", שמגישים מיכל רבינוביץ' ואמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, עם שיעור ייצוג של 11.2%, השלישי בגובהו שנמדד לתוכנית זו מאז תחילת השנה. במקום השלישי בטבלת התוכניות נמצאת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 שמגישה תמר איש-שלום ועורך ברוך שי, עם שיעור ייצוג של 8.2%, הרביעי בגובהו לתוכנית זו מאז תחילת השנה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 4.12–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 4.12–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בחינה ממוקדת יותר של שיעורי הייצוג ב"מבט" מעלה כי בחודשים האחרונים חלה מגמה של עלייה בשיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים

הפער בין "מבט" למהדורת החדשות של ערוץ 10 עומד על שלושה אחוזים, אך בבסיסו משתנה משמעותי. מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי בעוד שבחדשות 10 הגיעו ל-11 מרואיינים ודוברים ערבים בזכות אותה כתבה של מיה איידן על הנשים מג'סר א-זרקא, במהדורות "מבט" של השבוע שעבר הגיעו ל-16 מרואיינים בלי שתבלוט כתבה אחת שבה הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים רבים. תחת זאת שובצו דוברים ומרואיינים ערבים במספר רב של כתבות, שהוקדשו לשלל נושאים, ובהם "חוק המואזין", רצח אשה, תאונת דרכים, פסטיבל "א-שאם", חשדות נגד אדם שהתחזה לרופא, פירוק הפועל תל-אביב ואף כתבה על עמותת יסמין לעידוד יזמות עסקית נשית.

בחינה ממוקדת יותר של שיעורי הייצוג ב"מבט" מעלה כי בחודשים האחרונים חלה מגמה של עלייה בשיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1. אחרי שבתחילת השנה נרשמו אחוזים נמוכים יחסית, ובחודשים מאי ויוני הגיע שיעור הייצוג לשפל, מאז חודש יולי נרשמת עלייה עקבית.

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" של ערוץ 1 לפי שבועות, ינואר–דצמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" של ערוץ 1 לפי שבועות, ינואר–דצמבר 2016

שבע תוכניות חדשות ואקטואליה שודרו בשבוע שעבר בלי שיופיע בהן ולו דובר או מרואיין ערבי אחד. ואלו הן: "אולפן שישי" בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר; "פגוש את העיתונות", שהפעם הגיש עודד בן-עמי, ושהסתיימה בראיון עם ח"כ יאיר לפיד שקרא לפלסטינים "לעוף לנו מהעיניים"; "שישי עם אילה חסון" בעריכת אבי זילברברג; "יומן" בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר; "החדשות הלילה" בהגשת עמליה דואק ועידו סולומון ובעריכת עילי לוין; "המוסף", שמגישה גאולה אבן ועורך ישי צ'רניאק; ו"שש עם" שמגיש עודד בן-עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן.

בעקבות נתוני השבוע שעבר שוב חל מהפך במקום השלישי של טבלת התוכניות המשוקללת. אחרי "לונדון את קירשנבאום" ו"יומן" ניצבת כעת "מבט". "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שהיתה במקום השלישי המשוקלל בשבוע שעבר, ירדה אל המקום החמישי כשגם מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 עוקפת אותה.

בתחתית טבלת התוכניות המשוקללת נרשמו גם כן חילופי מקומות, כש"המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, עקפה את "המוסף".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–10.12. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה