התוכנית ה-74 של "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, נפתחת בראיון עם הפרופסור סם ויינברג מאוניברסיטת סטנפורד. ויינברג עמד בראש צוות שערך מחקר מקיף על יכולתם של צעירים אמריקאים להבדיל בין תוכן עיתונאי לבין שתי סוגות של תוכן מניפולטיבי: "חדשות מזויפות" ופרסום סמוי.

התוצאות עגומות, הוא מעיד בשיחה טרנס-אטלנטית עם מנחי התוכנית, איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל. באחת הבדיקות למשל, שנערכה בקרב תלמידי חטיבת ביניים, עלה כי כ-80% מהם לא הצליחו להבחין בין תוכן עיתונאי לבין תוכן ממומן. הממצאים המטרידים אינם נעצרים אצל הנערים הצעירים – בחלק מהבדיקות, תלמידי תיכון וסטודנטים באקדמיה זכו לתוצאות גרועות יותר.

בשיחה עמו חולק ויינברג ממצאים שטרם פורסמו על מחקר דומה שערך בקרב מבוגרים, המשקף מציאות דומה – ומתייחס לאפשרות שעם כניסת דונלד טראמפ לבית הלבן ייווצר מצב שבו דיסאינפורמציה תהפוך להיות חלק אינטגרלי מהמדיניות השלטונית של ארצות-הברית.

המרואיין הבא הוא העיתונאי עמרי אסנהיים, חבר מערכת "עובדה". השיחה עמו עוסקת בשיטות הפעולה והדילמות האתיות העומדות בפני עיתונאים חוקרים, בעקבות הביקורת שהוטחה ברביב דרוקר ו"המקור" בשל נסיונם לבדוק טענות נגד הקצין הבכיר עופר וינטר, באמצעות שליחת חייל לשעבר שיקליט שיחה עימו.

אסנהיים, אחד החותמים על גילוי דעת שיצא נגד ההשתלחויות של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו בעיתונאים, אומר שאם הסיפור על הטיוח היה מגיע אליו, הוא היה נוהג בדיוק כמו אנשי "המקור". "בעיני אין בעיה לשלוח מקור עם מכשירי הקלטה, אבל כמובן שלחומר כזה צריך להתייחס בזהירות", הוא אומר, ומזכיר כמה מקרים שבהם הוא ו"עובדה" השתמשו בחומרים שהושגו בדרך זאת.

ומה לגבי הקלטה של שיחות טלפון לצורך שימוש בכתבה – כלי עיתונאי בסיסי ושגור, שבקרב אנשים שאינם בקיאים בנורמות של ענף העיתונות, כולל שופט בית-המשפט העליון אליקים רובינשטיין, נתפס לעתים כפגיעה פסולה בפרטיות? "יש משהו לא כל-כך מוסרי בלהקליט בסתר אדם, אבל בעבודה שלנו אנחנו תמיד צריכים לחשוב מה האלטרנטיבה. אם היינו בוחרים באלטרנטיבה, שלא להקליט בסתר אדם, תחשבו כמה אינפורמציה חשובה היינו מפספסים".

לסיום עולה לשידור עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח, לרגל פרסום הדו"ח השנתי של האגודה. השנה כולל הדו"ח פרק על "נסיונות מדאיגים של נבחרי הציבור לפגוע בחופש העיתונות והתקשורת בישראל", בדגש על העיתונות החוקרת.

עו"ד פינצ'וק, ממחברי הפרק על חופש העיתונות, מסביר כי הנסיונות השלטוניים להחלשת כלי התקשורת הביקורתיים נעשים אפקטיביים במיוחד בשל המשבר הכלכלי המתמשך בענף התקשורת, שמחליש את גופי המדיה מבפנים ותורם לכרסום בעצמאותם. מה הפתרון? "אני חושב שמי שמסוגל צריך להתחיל לשלם על תוכן, לתמוך גם באתרים קטנים שעושים עבודה עיתונאית עצמאית, וגם בבמות תקשורת כמו 'הארץ' ו'מקור ראשון'".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.

* * *