חברת בזק הפיצה אתמול ממצאי סקר מקיף שערכה בקרב יהודים בלבד, בלי להבהיר שהמדגם המייצג לא כלל ערבים ולא חרדים. רוב כלי התקשורת דיווחו על הממצאים כאילו הם משקפים את עמדות כלל הציבור הישראלי, יהודים וערבים כאחד. ב"ידיעות אחרונות" הדגישו כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד, ובכל זאת הציגו את ממצאיו כאילו הם מייצגים את עמדת כלל הציבור.

תחת הכותרת "החיים בעידן הדיגיטלי – הדו"ח השנתי של בזק למצב האינטרנט בישראל לשנת 2016" הפיצה אתמול חברת בזק ממצאים של סקר מקיף שערכה על הרגלי הגלישה של הציבור בישראל, וביתר דיוק על הרגלי הגלישה של חלק מהציבור.

אף שהסקר נערך בקרב מדגם מייצג שאינו כולל ערבים או חרדים, רוב כלי התקשורת דיווחו על ממצאיו כאילו הם מייצגים את כלל הציבור. באתר mako, לעומת זאת, הקפיד אהוד קינן לדווח כבר בפסקת הפתיחה כי הסקר נערך בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל, ללא דוברי ערבית וחרדים. לאורך כל הכתבה נמנעו קינן ועורכיו מלהציג את הממצאים של הסקר כאילו הם מייצגים את "הישראלים" או "הציבור".

ב"ידיעות אחרונות" העדיפו גישה אחרת. מצד אחד נזפו בבזק על שהדירו ערבים מהסקר, ומנגד הציגו את ממצאיו כאילו הם מייצגים את כלל האוכלוסייה בישראל.

"ממון", עמוד 7, 8.12.2016

"ממון", עמוד 7, 8.12.2016

"ולאן נעלם בסקר המגזר הערבי?", שאלה הבוקר כותרת של טור מסגרת קצר שהתפרסם בתחתית עמוד 7 של המוסף "ממון". ישראל וולמן דיווח לקוראי "ידיעות אחרונות" כי "אף שהיא מגישה שירותים בכל חלקי המדינה ומגיעה לכל המגזרים, בדו"ח השנתי המתוקשר שלה בחרה בזק, משום מה, שלא לכלול נשאלים מן המגזר הערבי".

וולמן, כמו כל מי שמכיר את המעקב של "העין השביעית" אחר סקרי אפרטהייד, יודע כי אין זו מעידה חד-פעמית. "מדובר בפרקטיקה החוזרת על עצמה שוב ושוב בעבודתן של חברות סקרים בארץ", הוא כותב, "שבאורח מסורתי התעצלו לאורך השנים לפתח מתודות תשאול ומחקר המתאימות גם לאוכלוסייה הערבית במדינת ישראל". בהמשך נכתב כי בתשובה לשאלת "ממון" הבהירו בבזק ש"מחקר מעמיק ומורכב מהסוג הזה אפשר לבצע רק באמצעות פאנל אינטרנטי, הכולל נכון להיום מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בלבד". יחד עם זאת הוסיפו כי "זו בהחלט נקודה למחשבה לקראת הדו"ח הבא".

כאן היה המקום לשבח את וולמן על ההערה שהוסיף והדרישה לקבל תשובה מבזק, אלמלא על פני מרבית העמוד שבו הופיעה הבוקסה שלו פורסם דיווח שמטעה את הקוראים פעם אחר פעם ומייחס את ממצאי הסקר ל"ציבור בישראל", ל"ישראלים" וכדומה. בגופן פצפון מתחת לאינפוגרפיקה, וכן בפסקה השנייה של הדיווח, נמסר כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד, אולם מהכותרות הגדולות ניתן היה להבין כי ממצאי הסקר מייצגים את כלל הציבור בישראל.