התוכנית ה-73 של "קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס, נפתחת בראיון עם אלכס פישמן, הפרשן הבטחוני של "ידיעות אחרונות", וזאת לרגל פרישתו מתפקיד יו"ר תא הכתבים הצבאיים.

בראיון למנחים אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל מספר פישמן כי הוא עצמו הצטרף לתא הכתבים הצבאיים לפני כארבעים שנה ועמד בשני העשורים האחרונים בראשו, הן כשפעל תחת חסות אגודת העיתונאים והן בהמשך הדרך, כשהאגודה נמוגה והתא פעל באופן עצמאי. לדבריו, חשיבותו של התא ביכולת להעניק לחבריו כוח והגנה אל מול מערכת הביטחון, שכן זו אחת המערכות החזקות במדינה. למעשה, הוא אומר, הסולידריות היא שעומדת בבסיס התא.

"כשהתחלתי לעבוד לפני 40 שנה", מספר פישמן, "באתי מעיתון קטן בשם 'על המשמר', ומי שהכניס אותי לעבודה וסייע לי היה בחור מקול-ישראל, כתב די מתחיל אבל כבר מאוד פופולרי, קראו לו רוני דניאל". בהמשך מצטרף פישמן לקריאת מגישי "קול העין" להעמיד במקומו את דניאל בראש תא הכתבים הצבאיים.

בהמשך התוכנית משוחחים פרסיקו והלברטל עם עו"ד מחמוד חסאן, בא כוחו של העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל. בשיחה שקיימו עם חסאן לפני כשלושה חודשים סיפר עורך-הדין על מעצר מרשו. לדבריו, אחרי שקיבל מהרשות הפלסטינית אישור יציאה, היה נזאל בדרכו לכנס עיתונאים בינלאומי אך נעצר במעבר אלנבי והושם במעצר מינהלי. בשב"כ טענו כי הוא פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין, אולם הוא עצמו טען כי היה במגע עם פעילי הארגון מתוקף עבודתו העיתונאית.

אחרי ארבעה חודשי מעצר הוארך מעצרו המינהלי של נזאל בשלושה חודשים נוספים, שהגיעו לסיומם בנובמבר. כעת שוב הוארך מעצרו המינהלי. "המפקד הצבאי של הגדה המערבית החליט להאריך את מעצרו בעוד שלושה חודשים", אומר חסאן, "אולם בית-המשפט הצבאי שדן בבקשה קיצר את הצו ל-22 בדצמבר". זאת ועוד, בא כוחו של נזאל מספר כי בית-המשפט הודיע לתביעה כי אם לא תספק ראיות חדשות ישוחרר העיתונאי כבר בחודש זה.

"המציתים – והגיבורים", שער "ישראל היום" מ-27 בנובמבר. ה"מצית" המצולם שוחרר מאוחר יותר לאחר שהתברר כי רק שרף פסולת ליד ביתו

"המציתים – והגיבורים", שער "ישראל היום" מ-27 בנובמבר. ה"מצית" המצולם שוחרר מאוחר יותר לאחר שהתברר כי רק שרף פסולת ליד ביתו

עיתונאי "הארץ" ניר חסון מצטרף לשידור במחצית השנייה של התוכנית, ומספר על ממצאי בדיקה שערך כדי להבין כמה מהשריפות שהתחוללו בשבוע שעבר ברחבי הארץ נגרמו בשל הצתות על רקע לאומני. לדבריו, יש "פער ענק" בין הכותרות על "עשרות פיגועי אש" או "טרור הצתות" לבין הראיות שנמצאו בשטח. "נכון לעכשיו", אמר חסון, "אין אף חשוד בהצתה לאומנית בידי משטרת ישראל".

לדברי חסון, במקום להתמקד במציתים יש לדון בהתחממות כדור הארץ, במדיניות הייעור של קק"ל ובאופן שבו מדינת ישראל שומרת על שטחים פתוחים. בכל הקשור לתקשורת, חסון טוען כי טרם דיווח על התבטאויותיהם של ראש הממשלה ובכירים אחרים, שטענו כי מקור חלק נכבד מהשריפות הוא בהצתות על רקע לאומני, על העורכים והעיתונאים להזכיר לעצמם כי טענות דומות הושמעו לפני שנים אחדות בקשר לשריפה בכרמל, והופרכו; כמו כן עליהם לתהות מדוע הארגונים הפלסטינים לא לוקחים אחריות על מה שהוגדר כ"נשק להשמדה המונית".

לסיום מספר גיא מרגלית, מנכ"ל קרן התחקירים, על דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בעקבות פרסום התחקיר הראשון של הקרן, שעסק בהסכם טיס"א. לדברי מרגלית, מי שהוביל בוועדה את הדיון בכל הקשור להשלכות של ההסכם על שוק התקשורת בישראל היה ח"כ מיקי רוזנטל, שהתריע מפני מצב שבו אילי הון זרים ישתלטו על שוק הטלוויזיה הישראלי תוך שהם דוחקים הצדה את הערוצים המקומיים. סכנה נוספת, מוסיף מרגלית, היא שחתימה על ההסכם תביא להשתלטות של התאגידים על התעבורה באינטרנט, שכבר לא תפעל לפי עקרון הניטרליות.

לדברי מרגלית, נציגי משרד הכלכלה שהשתתפו בוועדה הודיעו כי אין בכוונתם לחשוף את פרוטוקולי המשא-ומתן שמקיימים נציגי המשרד עם יתר הצדדים בהסכם גם לאחר שזה ייחתם.

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.

* * *