לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתבשבוע שעבר נרשם ייצוג גבוה במיוחד לדוברים ומרואיינים ערבים בתקשורת הישראלית, אולם הנסיבות שאפשרו זאת היו מצערות. גל השריפות שפקד את המדינה, לצד הטענות כי חלק ניכר מהן נבע מהצתות מכוונות על-ידי ערבים, הוא שגרם לתקשורת בישראל להפנות זרקור אל החברה הערבית. למעשה, מניתוח נתוני מדד הייצוג לאורך החודשים האחרונים עולה כי נקודות השיא של ייצוג הערבים בתקשורת הישראלית באו תמיד על רקע אירועים אלימים או מעוררי מחלוקת.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

בשבוע שעבר השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל) 127 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-3.9% מכלל המרואיינים בתוכניות אלה. זהו שיעור הייצוג השלישי בגובהו שנמדד מאז תחילת השנה, אם כי הוא עדיין רחוק מאוד מייצוג הולם של החברה הערבית בישראל, התופסת כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי הנושאים שעמדו במוקד השבועות שבהם נרשם שיעור הייצוג הגבוה ביותר של ערבים בתקשורת הישראלית היו תמיד נושאים טעונים, ובדרך כלל כאלה הקשורים לענייני ביטחון.

נכון להיום, שיעור הייצוג הגבוה ביותר של דוברים ומרואיינים ערבים בתקשורת הישראלית בשנת 2016 נמדד בשבוע הראשון של השנה, אז התחולל מרדף אחר המחבל נשאת מלחם (כ-4.8%). במקום השני (כ-4.3%) נמצא השבוע האחרון של ספטמבר, אז החרימו חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת את הלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס ועוררו זעם ציבורי. השבוע שעבר, כאמור, מגיע שיעור ייצוגם למקום השלישי (כ-3.9%) בשל גל השריפות שנטען כי אינו אלא אינתיפאדה של הצתות.

למרות שבינתיים נראה כי אין הוכחות של ממש לריבוי מקרים של הצתות בשטחי מדינת ישראל, בשבוע שעבר, ובמיוחד לקראת סופו, תפסה הטענה הזו חלק ניכר מהשידורים שהוקדשו לסיקור גל השריפות. היא לוותה במתן פתחון פה לדוברים ומרואיינים ערבים, בעיקר חברי-כנסת שהוזמנו להגיב על הטענות להצתות והסתה להצתות. לצד זאת הופיעו תושבים ערבים מאזורים שבהם התחוללו שריפות, וראשי רשויות ואנשי דת מוסלמים שהציעו לפליטי השריפות מקום לינה.

שני נושאים נוספים שלגביהם בלט בשבוע שעבר ריבוי יחסי של דוברים ומרואיינים ערבים הם הצעת "חוק המואזין" והריסת מבנים בכפר הבדואי אום-אלחירן.

בחלוקה לפי כלי התקשורת השונים בלט בשבוע שעבר ערוץ 1 של רשות השידור עם שיעור ייצוג גבוה במיוחד, כ-8.2%, השני בגובהו מאז תחילת המדידות בחודש ינואר השנה. 35 מתוך כלל המרואיינים והדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ בשבוע שעבר היו ערבים. גם ערוץ 2, שבדרך כלל מתמקם לקראת תחתית טבלת הייצוג, הגיע בשבוע שעבר לשיעור ייצוג גבוה יחסית של כ-4.2%. הזרוע הרדיופונית של השידור הציבורי, רשת ב', הגיעה למקום השלישי עם שיעור ייצוג של כ-3.7%, ואחריה ערוץ 10 (כ-2.6%) וגלי-צה"ל (כ-2.4%).

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 20.11–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 20.11–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בדיקת שיעור הייצוג ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות מסייעת להבין כיצד הגיע ערוץ 1 לשיעורי ייצוג כה גבוהים בשבוע שעבר. בראש הטבלה, עם 6 מרואיינים ודוברים מתוך 25, כ-24.4%, נמצאת מהדורת "יומן" בהגשת תמר אלמוג ויאיר ויינרב ובעריכת אורי לוי ועמית וינטר. תוכנית זו גברה בפער ניכר על מתחרותיה בקטגוריה, "אולפן שישי" של ערוץ 2 (מגיש: דני קושמרו, עורך: איתי דנקנר) ו"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 (עורך: אבי זילברברג). עם זאת, ראוי לציין כי גם התוכנית של חדשות ערוץ 2 מליל שישי הציגה שיעור ייצוג גבוה של 16.4%.

"מבט", 23.11.2016

"מבט", 23.11.16

במקום השלישי בטבלת התוכניות השבועית נמצאת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1, "מבט", שמגישים מיכל רבינוביץ' ואמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל. במהדורות "מבט" של השבוע שעבר שובצו 18 דוברים ומרואיינים ערבים, כ-12.7% מכלל הדוברים והמרואיינים. בין היתר בלטה כתבתה של ורד פלמן על גיוס ערבים למשטרת ישראל.

השוואה למהדורות החדשות של הערוצים המתחרים מעלה כי קיים ביניהן פער גדול. המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 (מגישה: תמר איש-שלום, עורך: ברוך שי) השיגה בשבוע שעבר שיעור ייצוג של כ-5.2% בזכות שבעה דוברים ומרואיינים ערבים, ואילו מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 (מגישה: יונית לוי, עורך: גיא סודרי) הגיעה רק לכ-4.7%, עם חמישה דוברים ומרואיינים ערבים בלבד, ממוצע של אחד למהדורה.

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" ו"חדשות 2" לפי שבועות, מאי-נובמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"מבט" ו"חדשות 2" לפי שבועות, מאי-נובמבר 2016

שתי התוכניות הפוליטיות של הערוצים המסחריים, "פגוש את העיתונות" (מגישה: רינה מצליח, עורך: גידי ויניש) ו"המטה המרכזי" (מגיש: גדי סוקניק, עורכת: הדס ריבק) הושפעו גם הן מהדיון הציבורי סביב גל השריפות. בשתיהן נכללו שני מרואיינים או דוברים ערבים כל אחת; ייצוג שכזה לא נרשם עדיין בשתי התוכניות יחדיו מאז תחילת השנה. בזכות זאת הגיעו "פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" למקומות הרביעי והחמישי בטבלה השבועית.

רק ארבע תוכניות לא כללו בשבוע שעבר אפילו מרואיין או דובר ערבי אחד. ואלה הן: "ערב חדש" (עורכים: בינה לוז ושמואל כורזים); "המוסף" (מגישה: גאולה אבן, עורך: ישי צ'רניאק); "שש עם" (מגיש: עודד בן-עמי, עורכת: תירזה אליה-זיסמן); ו"חמש בערב" (מגיש: רפי רשף, עורך: ניר נוימן).

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 20.11–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 20.11–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

תיקון, 4.12: לאחר בדיקה נוספת, ובניגוד לכתוב לעיל, התברר כי בתוכנית "לונדון את קירשנבאום" התארחו בשבוע הרלוונטי שלושה מרואיינים ודוברים ערבים ולא אחד כפי שנספר תחילה. בשל זאת הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג של 14.4%, המציב אותה במקום השלישי בטבלת התכוניות השבועית. זאת ועוד, הערוץ כולו הגיע בזכות כך לשיעור ייצוג של 2.9%, ולא כפי שנכתב לעיל. עם התוכנית והערוץ הסליחה.

לשיעורי הייצוג החריגים היו השפעות של ממש על טבלת התוכניות המשוקללת. התוכנית "יומן" של ערוץ 1 צמצמה במחצית האחוז את הפער מ"לונדון את קירשנבאום", אף שזו ממשיכה להוביל את הטבלה בבטחה. מהדורת "מבט" קפצה אל המקום השלישי מהמקום השישי כשהיא עוקפת את "סדר יום" של רשת ב', "מה בוער" של גלי-צה"ל ומהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2. זו האחרונה דילגה גם היא מעל שתי תוכניות הרדיו הפופולריות, והתמקמה במקום הרביעי. נכון להיום, חודש לפני תום השנה, המקום השלישי במדד הייצוג המשוקלל לשנת 2016 טרם נקבע.

בתחתית הטבלה המשוקללת עקפו "פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי" את תוכנית האקטואליה "המוסף", שמשודרת מדי ערב בערוץ 1, ונמצאת כעת במקום הלפני אחרון, כשתחתיה רק "החדשות הלילה".

בטבלת הערוצים המשוקללת לא נרשמו שינויים של ממש.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–26.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה