העיתון "ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר (28.11) ממצאים של סקר שנערך בקרב יהודים בלבד והציג אותם כאילו הם מייצגים את עמדות כלל הציבור בישראל.

כתב "ידיעות אחרונות" תלם יהב דיווח הבוקר על ממצאי סקר דעת קהל שנערך לרגל כנס שדרות לחברה, שייערך השבוע במכללת ספיר. על-פי כותרת המשנה של הידיעה, הסקר "בדק את מי הישראלים אוהדים – ואת מי לא כל-כך".

הידיעה נפתחה בבשורה שלפיה "הישראלים אוהבים מאוד את צה"ל ומד"א", ובהמשך יוחסו ממצאי הסקר פעם נוספת ל"ישראלים". נשיא כנס שדרות לחברה, אלוף (מיל') עוזי דיין, צוטט בידיעה כאומר: "הישראלים ממשיכים לאהוב ולא לאהוב כדרכם, בלי לעשות חשבון".

"ידיעות אחרונות", 28.11.2016

"ידיעות אחרונות", 28.11.16

על-פי ממצאי הסקר, הגוף האהוד ביותר על-ידי "הישראלים" הוא צה"ל, עם ציון של 91.3, והגוף הכי בלתי אהוד הוא "המפלגות", עם ציון של 19.8. בקרב מגזרי האוכלוסייה, האהודים ביותר הם ה"חילונים", ואילו הבלתי אהודים הם ה"ערבים", עם ציון של 23.7.

ואולם, ממצאי הסקר אינם מייצגים באופן משקף את עמדת "הישראלים", אלא רק את עמדת הציבור היהודי במדינת ישראל. בגוף הכתבה צוין כי "הסקר נערך על-ידי מכון רותם בניהולו של ד"ר אריה רותם בקרב 502 גולשים יהודים מגיל 18 ומעלה".

במלים אחרות, כנס שדרות לחברה הזמין ממכון הסקרים סקר אפרטהייד, שבדק את עמדות הציבור היהודי בלבד בסוגיות הנוגעות לכלל האוכלוסייה בישראל. ב"ידיעות אחרונות" לא רק הסכימו לפרסם את הסקר המפלה, אלא גם הטעו את הקוראים וגרמו להם לחשוב כי מדובר בסקר המשקף את עמדות כלל הציבור.