לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתעלייה ניכרת במספר ובשיעור המרואיינים הערבים נרשמה בשבוע שעבר בחמשת ערוצי התקשורת המרכזיים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

לפני שבועיים הוקדשו רוב תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל) לבחירות לנשיאות ארצות-הברית. ככל הנראה כתוצאה מכך ירד שיעור המרואיינים והדוברים הערבים לשפל שכמוהו לא נרשם זה ארבעה חודשים. בשבוע שעבר, עם ההתמקדות מחדש של סדר היום התקשורתי בנעשה במדינת ישראל חלה עלייה במספר ובשיעור המרואיינים הערבים. למעשה, מספר ושיעור המרואיינים הערבים קפץ כמעט פי שניים (עם זאת, הן באייטמים הרבים שעדיין עסקו בטראמפ והן באייטמים הרבים שעסקו בהתנחלות עמונה לא ניתן פתחון פה לדוברים ומרואיינים ערבים).

87 מרואיינים ודוברים ערבים השתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, וזאת לעומת 46 בשבוע שלפני כן. סך המרואיינים בתוכניות הללו עמד על קרוב ל-3,300, כך ששיעור המרואיינים הערבים עלה מכ-1.4% לכ-2.7%. עדיין מדובר בנתון המשקף הדרה חריפה, שכן החברה הערבית בישראל תופסת כ-20% מכלל האוכלוסייה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 13.11–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 13.11–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

החלוקה לערוצים השונים תואמת במאת האחוזים את הנתונים המשוקללים מתחילת השנה. משמע, שתי הזרועות של השידור הציבורי (בפירוק) תופסות את המקומות הראשונים, כשערוץ 1 מוביל עם 17 מרואיינים מתוך 424 (כ-4%) ואחריו רשת ב' עם 22 מרואיינים ודוברים ערבים מתוך 747 (כ-2.9%). אחריהם בטבלה ערוץ 10, עם 20 מרואיינים מתוך 760 (כ-2.6%), ואחריו ערוץ 2 עם 14 מרואיינים מתוך 645 (כ-2.2%). את הטבלה סוגרת, כרגיל, גלי-צה"ל, עם 14 מרואיינים מתוך 698 (כ-2%).

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, שני הנושאים המרכזיים שהניבו בשבוע שעבר אייטמים בהשתתפות מרואיינים ודוברים ערבים הם "חוק המואזין", וחשיפת פרשה בטחונית על-ידי סגן השר איוב קרא. יש לציין בהקשר זה כי רבים מהדוברים והמרואיינים באייטמים שעסקו בחוק המואזין היו פלסטינים שאינם אזרחי ישראל, ועל כן לא נכללו במדד.

התוכנית "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי שוב מובילה את הטבלה השבועית עם ארבעה מרואיינים ערבים מתוך 26, כ-15.2%. כפי שנכתב במדור זה פעמים רבות, "לונדון את קירשנבאום" לקחה על עצמה בתחילת השנה, כמשימה מוצהרת, להעלות את שיעור המרואיינים הערבים בתוכנית. חרף הקשיים האובייקטיביים כמו האיום (הריק) בפגיעה בשיעורי הצפייה, או העובדה שריכוזי החברה הערבית נמצאים הרחק מאולפני הערוץ, בתוכנית מתעקשים ומוכיחים כי אפשר גם אפשר להעלות את שיעור המרואיינים הערבים. כל הדרוש הוא כוח רצון ועיקשות.

רובא בלאל עספור מתראיינת ל"חמש בערב" עם רפי רשף, 14.11.2016

רובא בלאל עספור מתראיינת ל"חמש בערב" עם רפי רשף, 14.11.16

אולם בשבוע שעבר התוכניות שבלטו לטובה הן דווקא תוכניות אחרות של ערוץ 10. "המטה המרכזי", בהגשת גדי סוקניק ובעריכת הדס ריבק, נמנעת באופן תדיר מלראיין ולארח דוברים ערבים אך בשבוע שעבר אירחה שני מרואיינים ערבים, ובכך השוותה את השיא שקבעה בחודש ספטמבר האחרון.

"חמש בערב", בהגשת רפי רשף ובעריכת ניר נוימן הגיע בשבוע שעבר לתוצאה הטובה ביותר שלה מאז תחילת השנה. 5 מתוך 52 מרואיינים בתוכנית היו ערבים, כ-10.5%. שני דוברים השתתפו בדיון על חוק המואזין, שני דוברים נוספים עסקו בפרשה שחשף איוב קרא, ובנוסף שודר אייטם על הסרט "סופת חול", שבמסגרתו נערך ראיון עם השחקנית רובא בלאל עספור. כך, את שלושת המקומות הראשונים בטבלת התוכניות תפסו תוכניות של ערוץ 10.

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, ממשיכה במגמה שמאפיינת אותה בחודשים האחרונים ומגיעה למקום הרביעי בטבלה עם 9 מרואיינים ודוברים ערבים מתוך 107 (כ-8.4%). הפעם המיקום הגבוה הוא בזכות כתבה של יונתן ריגר על ערבים המשרתים בצה"ל, המבוססת על סרט של ה-BBC. בכתבה נשמעו 7 דוברים ערבים מתוך ה-9 שנמנו בשבוע שעבר במהדורת החדשות של הערוץ. מיד אחרי מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 נמצאת "סדר יום" של רשת ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, עם שלושה מרואיינים ערבים מתוך 45 – כ-6.6%.

בתחתית הטבלה השבועית חמש תוכניות שלא אירחו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד בשבוע שעבר. ארבע מהן של חדשות ערוץ 2 והאחרונה של ערוץ 10. ואלה הן: "אולפן שישי" בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר, "פגוש את העיתונות" בהגשת רינה מצליח ובעריכת סיגל רובין-שהם, "שישי" בהגשת אילה חסון ובעריכת אבי זילברברג, "החדשות הלילה" בעריכת יואב דקל ו"שש עם" בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן.

כמו כן, מן הראוי לציין לרעה את התוכנית "המערכת" של רשת, בהגשת מיקי חיימוביץ' ובעריכת גילי גאון. לפני שבועיים הזכרנו את התוכנית לטובה בשל כתבה על האוכלוסייה הבדואית בישראל, אולם בשבוע שעבר שודרה ב"מערכת" תוכנית שהוקדשה לתופעת רצח נשים בישראל, אשר כללה התייסות אפסית לציבור הערבי.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 13.11–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 13.11–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

נתוני השבוע האחרון לא שינו בצורה דרמטית את המיקומים של התוכניות והערוצים בטבלאות המשוקללות, אולם מהדורת החדשות של ערוץ 2, שעקפה לאחרונה את "סדר יום" של רשת ב', התקרבה עוד יותר ל"מה בוער" של גלי-צה"ל, וכעת מאיימת על המקום השלישי.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–19.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה