מכון העיתונות הבינלאומי (IPI) קורא לממשלת ישראל לא להתערב בשידור הציבורי במדינה. בשיחה עם "העין השביעית", הביע נציג המכון דאגה לחופש העיתונות בישראל על רקע מאמציו האחרונים של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לסגור את "כאן", תאגיד השידור הישראלי, שאמור להתחיל את פעילותו ב-2017. תאגיד השידור נועד להחליף את רשות השידור מתוקף חוק שאישרה ממשלת נתניהו הקודמת.

"הממשלה הנוכחית הפגינה לא מכבר חוסר סובלנות להשמעת ביקורת ועמדות שמאתגרות אותה. על כן הידיעות שלפיהן ראש הממשלה מתכנן 'לנתק את הזרם' לתאגיד השידור הציבורי, רק משום שהוא אינו שולט בו, הן מטרידות, אולם אין זו הפתעה גמורה", אומרים במכון, שמאגד תחתיו גופי תקשורת ועיתונאים ביותר מ-120 מדינות. כזכור, שרת התרבות מירי רגב, חברת מפלגתו של נתניהו, התבטאה בחודש יולי האחרון ביחס לשידור הציבורי בישראל כך: "מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו".

"כל מטרתו של שידור ציבורי הינה לתת מרחב לתכנים אשר הטלוויזיה המסחרית לא משדרת בהכרח, ובהם פרשנות וניתוחים חדשותיים בלתי תלויים, אשר כוללים לעתים גם התבוננות קפדנית וביקורתית כלפי השלטון. כל זה לא יכול לקרות כאשר השידור הציבורי סר למרותם של פוליטיקאי או מפלגה כזו או אחרת", אומר סטיבן אליס, מנהל התקשורת של מכון העיתונות הבינלאומי.

סטיבן אליס, מנהל התקשורת של מכון העיתונות הבינלאומי (צילום מסך)

סטיבן אליס, מנהל התקשורת של מכון העיתונות הבינלאומי (צילום מסך)

אליס הוסיף בשיחה עימו כי "ריסון עצמאותם של גופי שידור ציבוריים מכלה משאבים ציבוריים, והדבר נכון שבעתיים במקרה של 'כאן', בהתחשב בזמן ובמאמץ הגדולים שהושקעו בהקמתו של האחרון". אליס מבקש להדגיש כי החלשת השידור הציבורי בישראל "מסכנת את ערכי הדמוקרטיה וריבוי הדעות, בכך שהממשלה חותרת תחת תפקידו של השידור הציבורי בעיצובם של ערכים אלה בדיוק. בתקופה שבה המרחב לכיסוי תקשורתי עצמאי בישראל מתכווץ, נכון לתפקיד זה משנה חשיבות".

את דבריו ביחס למהלכים האחרונים סביב "כאן" סיכם נציג מכון העיתונות הבינלאומי בפנייה למקבלי ההחלטות בממשלת ישראל: "אנחנו מפצירים בפוליטיקאים לקחת צעד אחורה ולאפשר לעם ישראל לצרוך שידור ציבורי החף מהתערבות של הממשלה הנוכחית, או של כל ממשלה עתידית". הקריאה הזו מצטרפת למכתב ששלח בסוף השבוע איגוד התסריטאים האמריקאי לנתניהו, ובו הביע האיגוד סולידריות עם מקבילו הישראלי במסגרת "המאבק לשימור השידור הציבורי", כלשון המכתב.

כזכור, לפני ימים אחדים עתרו ח"כ איתן כבל, יחד עם עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה" לבג"ץ במטרה לאפשר את הפתיחה המתוכננת של שידורי "כאן" בינואר, בטענה שהמהלך המתוכנן של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לסגירת התאגיד מהווה "חבלה באינטרס הציבורי" ונעשה ממניעים זרים.

המאבק לשמירה על השידור הציבורי מתרחש על רקע נסיונות השפעה והתערבות בוטים של ראש הממשלה נתניהו ושל שלוחיו, והחשש מאיתותיו של שר האוצר משה כחלון כי לא יטיל את מלוא כובד משקלו הקואליציוני לשמירה על המשך פעילות "כאן", וכי ייתכן שיסכים למתווה שישנה את מבנה התאגיד ויפגע בעצמאותו.