לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתרק 46 דוברים ומרואיינים ערבים השתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, רשת ב' וגלי-צה"ל, כך עולה ממדד הייצוג. על-פי בדיקה שנעשתה בתחילת השנה, בתוכניות הללו נשמעים מדי שבוע כ-3,300 דוברים ומרואיינים. משמעות הדבר היא שבשבוע שעבר הגיע שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים לכ-1.4% בלבד, וזאת למרות שהחברה הערבית היא כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

המדד, מיזם מתמשך של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתחנות הרדיו ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים בארץ וב-19 התוכניות המובילות המשודרות בהם (מספר כלל המרואיינים בכל תוכנית מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

שיעור הייצוג בשבוע שעבר, 1.4% בלבד, הוא השיעור הנמוך ביותר שנמדד מאז חודש יולי ואחד משיעורי הייצוג הנמוכים ביותר שנמדדו מאז השקת המדד בתחילת השנה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 6.11–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 6.11–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

כלי התקשורת שבו נמדד שיעור הייצוג הגבוה ביותר היה, גם בשבוע שעבר, ערוץ 1 של רשות השידור. 11 מתוך 424 הדוברים והמרואיינים שהשתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ היו ערבים, כ-2.6%. ערוץ 1 של רשות השידור מוביל את טבלת הערוצים דרך קבע, אך בדרך כלל שיעור הייצוג בו גבוה יותר.

מיד אחרי הזרוע הטלוויזיונית של השידור הציבורי מגיעה הזרוע הרדיופונית. במקום השני בטבלת הערוצים נמצאת רשת ב' עם 12 מרואיינים ודוברים ערבים מתוך 747, או כ-1.6%. תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל ממוקמת במקום השלישי עם 9 מרואיינים ודוברים ערבים מתוך 698 (כ-1.3%), ואחריה שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ערוץ 10 עם שיעור ייצוג של כ-1.1% וערוץ 2 עם שיעור ייצוג נמוך להחריד של כ-0.9% בלבד – השיעור הנמוך ביותר שנמדד בערוץ זה מאז חודש אפריל.

לפי הערכת חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, הסיבה לשיעור הייצוג הנמוך בשבוע שעבר היא העיסוק הנרחב של התקשורת בישראל בישורת האחרונה של הבחירות לנשיאות בארצות-הברית. נושא זה, שהיה אחד הפופולריים ביותר בתוכניות החדשות והאקטואליה השנה, מתאפיין דרך קבע בדוברים ומרואיינים יהודים בלבד, כאילו לחמישית מאוכלוסיית המדינה אין דעה על זהות הנשיא הבא של ארצות-הברית ועל השלכות הבחירה של אזרחי ארצות-הברית במנהיגם.

אינספור דיונים, כתבות, פרשנויות והסברים ניתנו בחודשים האחרונים למהלכי המועמדים השונים לנשיאות. דוברים ומרואיינים ערבים הודרו כמעט לחלוטין מהשיח שהתנהל על כך בתקשורת הישראלית, שיח שממילא מתמקד פעמים רבות בשאלה איזה מבין המועמדים לנשיאות "טוב ליהודים".

בשבוע שעבר, עם בוא מועד הבחירות והיבחרו המפתיע של המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ, הציף הנושא את כלל אמצעי המדיה המרכזיים והיה לנדון ביותר בתוכניות החדשות והאקטואליה. במקביל נמשכה ההדרה הכמעט מוחלטת של ערבים מהדיון.

למעשה, ראוי לציון רק חריג אחד, המלמד על הכלל – ראיון עם ד"ר תאבת אבו-ראס, מנהל שותף של יוזמות קרן אברהם ובוגר אוניברסיטת אריזונה – ששודר בערוץ 10, בשעה 13:00 של צהרי יום שישי. הראיון שודר בשפה הערבית עם כתוביות בערבית, ללא תרגום לעברית, בתוכנית אקטואליה המכוונת לאוכלוסייה הערבית בישראל, ואשר קרוב לוודאי אין כמעט אף יהודי שצופה בה. כך, הציבור היהודי זכה לסיקור מקיף של הבחירות בארצות-הברית כולל מגוון פרשנויות ודעות מפי יהודים בלבד.

ד"ר תאבת אבו ראס מתראיין בערוץ 10, 11.11.2016

ד"ר תאבת אבו ראס מתראיין בערוץ 10, 11.11.16

מבט אל טבלת התוכניות, שבה מדורגות 19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות מחמשת הערוצים שנכללים במדד הייצוג, מלמד עד כמה ההדרה בשבוע שעבר היתה חריפה. אף תוכנית לא הגיעה לשיעור ייצוג של 10% (כמחצית משיעורה של החברה הערבית באוכלוסיית ישראל), או אף קרוב לכך. במקום הראשון התמקמה "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 (מגיש: דני קושמרו, עורך איתי דנקנר), שהעניקה פתחון פה לערבי אחד בלבד, אך בשל מיעוט כלל המרואיינים בתוכנית זו די היה בכך כדי להגיע לשיעור ייצוג של 5.5%.

מקרה דומה הביא את "המטה המרכזי", אחת התוכניות עם שיעור הייצוג המשוקלל הנמוך ביותר, למקום השני בטבלה השבועית. די היה בדוברת ערבייה אחת כדי להקפיץ את שיעור הייצוג בתוכנית ל-5.3%. עם זאת, מן הראוי לשבח את "המטה המרכזי" (מגיש: גדי סוקניק, עורכת: הדס ריבק), שכן במקרה של תוכנית זו הדוברת, אימאן ספאדי, הופיעה כחברה בפאנל הפרשנים של התוכנית ולא כמרואיינת חד-פעמית.

התוכניות "יומן" של ערוץ 1 ו"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10 תופסות את המקומות השלישי והרביעי, בהתאמה, גם כן עם דובר או מרואיין ערבי אחד בלבד. בתחתית הטבלה שבע תוכניות שלא כללו אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. ואלה הן:

"הכל דיבורים" ברשת ב' (מגישים: עדי מאירי ובני טייטלבוים, עורכת: רוית לוי); "סדר יום" ברשת ב' (מגישה: קרן נויבך, עורכת: מירית הושמנד); "המוסף" של ערוץ 1 (מגישה: גאולה אבן, עורך ישי צ'רניאק); "החדשות הלילה" (עורך: יואב דקל); "נכון להבוקר" (מגיש ניב רסקין, עורך: אפי טריגר); "שישי עם אילה חסון" (עורך: אבי זילברברג); ו"פגוש את העיתונות" (מגישה: רינה מצליח, עורך: יניב אלון).

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 6.11–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 6.11–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, במעט האייטמים שבהם כן שובצו בשבוע שעבר דוברים ומרואיינים ערבים בלטו שלושה נושאים: חוק המואזין, החלטת השרה מירי רגב לבטל מענקי תרבות לערבים וענייני אלימות.

שיעור המרואיינים הערבים ב"חדשות 2" ו"חדשות 10", לפי שבועות, מאי - נובמבר 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"חדשות 2" ו"חדשות 10", לפי שבועות, מאי - נובמבר 2016

בטבלאות המשוקללות, הן של הערוצים והן של התוכניות, לא נרשמו תנודות משמעותיות. החריגה היחידה היא מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 (מגישה: יונית לוי, עורך: גיא סודרי), שעקפה את "סדר יום" של רשת ב' והגיעה לראשונה למקום הרביעי בטבלה. זו תוצאה של מהלך שנמשך זה תקופה ארוכה.

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2, שבחודש מאי דורגה במקום השמיני בטבלה המשוקללת, משתפת מאז, באופן יחסי, יותר ויותר דוברים ומרואיינים ערבים ומתקדמת, אט-אט, במעלה הטבלה. כעת מאיימת המהדורה של ערוץ 2 על המקום השלישי, שבו מחזיקה "מה בוער".

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1–12.11. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה