לפני כשבועיים פירסם עו"ד דוד לוי טקסט מעניין באתר "ביזפורטל", ובו ניסה לאפיין את הסימנים המקדימים לבועת נדל"ן: אשראי זמין וזול, השקעת יתר בנדל"ן, מערכת בנקאית רעועה ועוד פרמטרים שמרכיבים כולם את השלט: "זהירות, בועה לפניך". גם ג'ון קסידי בספרו "דוט.כלום" (תירגם ברוך גפן, בהוצאת ידיעות-ספרים) ציין כמה גורמים שהובילו להתנפחותה, ואחר-כך להתפוצצותה, של בועת הדוט.קום של סוף שנות התשעים.

ההבדל בין השניים הוא שבניגוד ללוי, קסידי מבין את תפקידה המרכזי של התקשורת בניפוחה של בועה פיננסית, ולכן הוא מייחד לה פרק מפואר. בישראל, לעומת זאת, נראה שהתקשורת לא מבינה, או לא רוצה להבין, את תפקידה בניפוח בועה מסוכנת, כזו שהובילה לקריסתה של כלכלת אירלנד – בועת נדל"ן.

"הייתי קונה" (צילום: משידורי ערוץ 10)

"הייתי קונה" (צילום: משידורי ערוץ 10)

נהוג לומר שכאשר נהגי המוניות מתחילים להמליץ על מניות, זה הזמן לצאת במהירות מהבורסה, כיוון שהבועה עומדת להתפוצץ. על אותו משקל אפשר לומר שאם ערוץ טלוויזיה מסחרי מקדיש ביום שישי כתבה שלמה להזדמנויות נדל"ן בפריפריה, הגיע הזמן למכור את מניות הנדל"ן ולהיזהר מעסקאות בתחום; הבועה עומדת לפקוע.

ביום שישי האחרון שודרה במהדורת סוף-השבוע של חדשות ערוץ 10 כתבתו של מתן חודורוב, כתב הכלכלה החדש של ערוץ 10. בפתח הכתבה השתתף חודורוב בצערם של הצופים שאין בידם לרכוש דירות יקרות והודיע להם בשמחה: "הערב אולי נוכיח לכם שלא רחוק מלב הסיטי יש דירות מצוינות באזורים מפותחים ואפילו במחירים סבירים".

בשבע הדקות הבאות יעבור חודורוב מפרויקט נדל"ן לפרויקט נדל"ן, ידבר עם היזמים ועם מנהלי השיווק של הפרויקטים וייתן להם להסביר מדוע הצופים – שפינו את זמנם כדי לצפות במהדורת חדשות רק כדי לגלות שהם צופים בסרטון פרסומת של גינדי-החזקות, דותן-שולמן, קבוצת אביב ושאר יזמי נדל"ן – צריכים לזרוק יותר ממיליון שקל דווקא לכיוון של אותן חברות.

למעשה נראה שחודורוב אינו מרוצה מניסוחיהם של מרואייניו, ולכן הוא מתנדב להיות קריין הפרסומת שלהם. כך, לדוגמה, הוא פותח את סקירתו על פרויקט נדל"ן בכפר-יונה: "במבט ראשון אולי קשה להאמין, אבל בפרדסי כפר-יונה מתוכננת שכונת המגדלים הבאה של השרון". קלאסי.

כשהוא מצלם פרדסים ירוקים ונופי כפר מקסימים – שלא יהיו שם כאשר הפרויקט יקום, כי מה לעשות, יעקרו את הפרדסים כדי שיהיה ניתן לבנות על השטח שלהם שכונות מגורים – מפנה חודורוב את הבמה לבני קרן, משווק הפרויקט, שמסביר: "גם זוגות עם שניים-שלושה ילדים, שבאזורים אחרים בארץ קשה להם לקנות דירות מרווחות יותר, יעדיפו לעבור לכפר-יונה ולשדרג את איכות החיים".

הלאה. פתח-תקווה. כשברקע מתנגן השיר על יואל-מוישה-סלומון, אומר חודורוב: "תשכחו מה ששמעתם על אם המושבות, השכונה בפתח-תקווה, שפעם נחשבה לאמצע שום מקום של המרכז, הפכה ללהיט נדל"ני, כמעט כמו רמת-גן, רק הרבה יותר זולה".

בהמשך ניגש חודורוב לטפל בפרויקט נדל"ני בתל-אביב, כלומר "הלופט הבא של לבונטין", וכפי שקבעה מנכ"לית קבוצת אביב שעומדת מאחורי הפרויקט: "אווירה ניו-יורקית ביחד עם באוהאוס תל-אביבי". אף שפימפם במרץ את הפרויקט, עם עריכה תוססת, שיר קופצני ותמונות של בתי-קפה, חודורוב עדיין לא רגוע. ייתכן שיש צופים שטרם השתכנעו. לכן, כאשר הוא חנוט בחליפה ועניבה, הוא צועד מול המצלמה ונואם: "אם אתם כמוני, מצד אחד לא מסוגלים לוותר על תל-אביב, מצד שני, אין לכם איזה שני מיליון שקל פנויים במקרה, המקום הזה יכול להיות אופציית מגורים לא רעה בכלל גם בשבילכם". כמה נחמד לקבל עצות בענייני מגורים מסטודנט שטרם מלאו לו 25.

כדי להשלים את התמונה, מביא חודורוב שמאי מטעמו. "בקיצור ירון, היית קונה או לא קונה דירת שני חדרים במיליון ושלוש מאות אלף שקל, כאן, בבניין שלידנו?", הוא שואל. וירון עונה: "הייתי קונה". זו טלוויזיה מטמטמת בשיא תפארתה: אין פרטים מעיקים כמו היקף הפיתוח בסביבה, רמת מערכת החינוך באזור, שלא לדבר על גורמים כמו מפרט הדירות, רמת הגימור, התחייבויות הקבלן או אפילו מפה שמראה היכן נמצא הפרויקט ביחס לעיר שבה הוא ממוקם. שום דבר. "ירון, היית קונה או לא קונה?", "הייתי קונה".

וכך זה ממשיך. מתל-אביב עובר חודורוב ליפו ומיפו לרחובות ומרחובות לרמלה. אחרי הכל, יש הרבה פרויקטים וצריך לתת לכל אחד את הכבוד המגיע לו ולכל איש שיווק את זמן המסך שלו.

אם בזה לא די, הכתבה הזו, סליחה, הפרסומת הזו, היא אפילו לא רעיון מקורי. לפני כשבועיים פירסם "גלובס" כתבה תחת הכותרת "איזה נדל"ן קונים במיליון שקל?". כתבת הנדל"ן של העיתון ניסתה לאתר פרויקטים שבהם ניתן לרכוש דירות בפחות ממיליון שקל, משימה שהופכת קשה מחודש לחודש, בין השאר בשל תרומתם הנמרצת של כלי תקשורת כמו "גלובס" להזרמת אוויר חם וטרי אל הבועה.

נראה שחודורוב שאל את הקונספט וצילם אותו. ערוץ 10 אימץ את הכתבה ושידר אותה במהדורת שישי. יש לקוות שהערוץ יתגאה בכך שהכתבה תשמש לנצח כנער הפוסטר שיצביע על תפקידה של התקשורת הישראלית בניפוח בועת הנדל"ן הישראלית.