לוחם צה"ל שהשתתף במבצע חומת מגן הגיש תביעת דיבה בסך 2.6 מיליון שקל נגד יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי. זו אינה התביעה הראשונה שהוגשה נגד בכרי בשל סרטו, אולם לטענת התובע התביעה הנוכחית מתבססת על עילה חדשה ועל כן יש מקום לדון בה ולחייב את בכרי לפצותו. על התביעה פורסם לראשונה באתר News1.

ניסים מגנאג'י, רב-סרן במילואים, לחם במסגרת מבצע "חומת מגן" בעיר ג'נין, ודמותו אף הופיעה בסרטו של בכרי. לטענתו, כפי שהיא מוצגת בכתב התביעה שהגישו בשמו באי כוחו עורכי-הדין נבות תל-צור, שחר קונפורטי וטל שפירא, סרטו של בכרי "מציב מראה שקרית וחד-ממדית אל מול פעילות צה"ל ולוחמיו במחנה הפליטים בג'נין [...] והכל תחת כסות כוזבת של יצירה תיעודית". לטענת מגנאג'י, "הסרט עמוס לעייפה בתיאורים כוזבים המשווים את חיילי צה"ל לפושעי מלחמה".

כתב התביעה מפרט כמה וכמה סצנות המופיעות בסרט ואשר בהן, כך נטען, "אין שמץ אמת". הקטעים הללו, כך טוען מגנאג'י, אינם אלא "אוסף של 'ראיונות' מבוימים ושקריים", הכוללים "עלילות זדוניות אשר מעולם לא התרחשו במציאות". השקרים הללו, כך הוא טוען, מהווים לשון הרע נגדו.

התובע מצטט מקביעותיהם הביקורתיות של בתי-המשפט המחוזי והעליון על הסרט. בין היתר נקבע בעבר כי "הוכח חוסר תום לב מובהק של הנתבע" (בכרי) וכי היתה "מגמה מכוונת לעיוות של הדברים". לדברי מגנאג'י, "דברים אלה רלבנטיים ביותר לימים קשים אלה, בהם גל הטרור ממשיך ללא הרף להכות באזרחים תמימים מדי יום".

מגנאג'י מסביר כי בתי-המשפט נאלצו בעבר לדחות את התביעה נגד בכרי משום שלא היתה עילת תביעה אישית בין התובעים ליוצר הסרט. "בכך שונה ונבדל עניינו של התובע", מודגש. לדבריו, אזכורו הישיר "באמצעות צילומו והופעתו בסרט, על רקע דברי הנאצה, השקרים והתמונות המבוימות המופיעים בו, המכוונים גם כלפיו, בהיותו חלק מהלוחמים בקרב, גורמים לביזויו ולהשפלתו ולפגיעה קשה בו ובשמו הטוב, מעמידים אותו כמטרה לשנאה ממש ומקימים לו עילת תביעה אישית נגד הנתבע".

בנוסף לפיצוי בסך 2.6 מיליון שקל דורש מגנאג'י מבית-המשפט לתת צו האוסר על הקרנת הסרט או הפצתו בארץ ובחו"ל, וצו נוסף שיורה על החרמת כל עותק מעותקי של הסרט "ג'נין ג'נין".

12733-11-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.81MB)