בשבוע שעבר חגג שחקן הכדורגל יוסי בניון יומולדת 30. מזל טוב. זו כמובן סיבה למסיבה, ותאריך היומולדת של בניון כיכב בעיתונים רבים. ביום חמישי שעבר, באיחור של יממה, התקשרה גם אופירה אסייג אל בניון במסגרת תוכנית הספורט שלה ברדיו 103FM ואיחלה לו מזל טוב. "ילד הפלא כבר בן 30", היא ציינה, ובניון ציחקק והסביר שלא אכפת לו שימשיכו לקרוא לו "ילד" לפחות עד סוף הקריירה.

לא הייתי מזכיר את הראיון הזה אלמלא כמה ימים קודם לכן צפיתי באייטם בתוכנית "לילה כלכלי" של ערוץ 10 (בהנחיית שרון גל), אשר עסקה בפיתוח חדש מבית חברת נטקס הישראלית (העבירו לדקה ה-24 כדי לצפות בראיון). הפיתוח החדש נקרא "ספרינגו", וניתן למצוא אותו בכתובת המפתיעה springo.com. האתר הושק כבר לפני כמה שבועות, ולא ברור מדוע דווקא עכשיו החליטו ב"לילה כלכלי" לטפל בו, אך ליתר ביטחון הוזמן מנכ"ל החברה, אביב רפואה, לראיון קצר.

לפני שנגיע לראיון, כמה מלים על ספרינגו. מי שייכנס לאתר יראה בעמוד הראשי שורה של קישורים לאתרי חדשות כמו CNN או שירותי וידיאו כמו יו-טיוב או אתרים לאחסון תמונות כמו פליקר. וכאן מגיע הקטע המרגש: מי שלוחץ על הקישור, מגיע לאתר. שאלות?

אולי ניתן לאביב רפואה להסביר במה מדובר: "ספרינגו הוא אתר ייחודי שמטרתו להוביל את הגולש האמריקאי אל האתרים המובילים בכל תחום ותחום ברשת האינטרנט". בהמשך הוא מסביר שהגולשים באתר יכולים להקליד בשפה חופשית מלים כמו "כלכלה", "עבודה" או "מוזיקה", ולקבל בתגובה רשימה של קישורים לאתרים המובילים שנבחרו על-ידי הגולשים בצורה מאוד ויזואלית. הצורה ה"מאוד ויזואלית" שעליה מדבר רפואה היא מלבן קטן ובתוכו הלוגו של האתר, או לחלופין ריבוע יותר גדול ובו תצוגה מקדימה של האתר. אה, כן, יש גם גרסה לאייפון.

במהלך הראיון מסביר רפואה שהוא בדיוק חזר מסיבוב בארצות-הברית וחברות רבות התעניינו בפיתוח, שנשמע כמו רשימת המועדפים שלי. כיוון שנטקס היא חברה ציבורית, רפואה לא יכול היה לענות על שאלתו הכל-כך עיתונאית של גל, האם גוגל כבר הביעה עניין בפיתוח הטכנולוגי הגאוני, אך אני התרשמתי שמייסדי גוגל לא ישנים בלילה או לכל הפחות מחייכים בסיפוק שכן כעת הם יודעים שנפתרו כל בעיותיהם.

בשעה שרפואה סיפק את הסברו הטכני על האתר, הופיע על המסך כיתוב ובו נכתב: "ילד הפלא", ומתחתיו השורה: "האפליקציה מציגה את האתרים הכי פופולריים". נתחיל דווקא בשורה השנייה. בכל הקשור למחשב האישי, לא מדובר באפליקציה (תוכנה שמורידים למחשב), אלא בשירות מקוון. הכיתוב "מציג את האתרים הכי פופולריים" מזכיר תוכניות טלוויזיה מראשית שנות התשעים שעסקו באינטר-נט, רשת חדשה שבה אם מקלידים באתר כלשהו מלה כלשהי, נניח "כלכלה", עבודה" או "מוזיקה", מוצגים בפני ה"גולש" קישורים המפנים אותו לרשימת האתרים הכי פופולריים ברשת האינטר-נט. 

עיני לא צרה בספרינגו או באביב רפואה, שבסך-הכל מנסה לדחוף את הפיתוח החדש של החברה שבראשה הוא עומד. אני גם לא מתלונן על כך שתחקירני התוכנית או המנחה שלה לא שאלו את המרואיין כמה שאלות בסיסיות הקשורות ל"מוצר החדשני" שמציג את האתרים הכי פופולריים באינטר-נט. זה בסדר; השעה היתה חמש דקות לחצות, כולנו עברנו יום קשה ובכלל, נמאס לי להתלונן על חוסר המקצועיות של אנשי טלוויזיה בשעה שהם מטפלים בסוגיות טכנולוגיות. התרגלתי.

מה שלכד את תשומת לבי היה הכיתוב "ילד הפלא", שנותר קבוע על המסך כל זמן הראיון. גל התייחס לעניין באופן ישיר כאשר שאל את רפואה, כשברקע מוצגות תמונות שלו מסתובב במשרדי החברה: "אנחנו רואים אותך כאן במשרדים בנטקס. בוא לא נשכח, אתה, בחור בן 29, מנהל חברה ששווה מיליונים. איך זה מרגיש בגיל הזה?". רפואה שלף תשובה מן המוכן, כמי שכבר רגיל להתמודד עם שאלות מעין אלה: "לפני עשר שנים, כשהתחלתי, הייתי צעיר מאוד. היום אני צעיר. אולי בעוד עשר שנים תגדיר אותי 'צעיר ברוחי'".

ועכשיו לעובדות. אביב רפואה החל לעסוק בתכנות כבר בגיל 16. בגיל 17 הקים את נטקס, ובגיל 18 היה המנכ"ל של החברה שבאותה התקופה הוערכה בשווי של 18 מיליון דולר. לאיש ניסיון רב בעולם האינטרנט, בפיתוח ובניהול חברה ציבורית המעסיקה עשרות עובדים. הוא אמנם בן 29, אבל בחורים בני 29 הם לא ילדים; הם אנשים מבוגרים.

רפואה אמנם נראה כמו ילד, אבל יש לו יותר ניסיון בתחום מלרוב הכתבים של חדשות ערוץ 10, ובהם מנחה התוכנית עצמו. אליהם אף אחד לא מתייחס כאל "ילדי פלא". הם סתם אנשים שעושים את עבודתם.

אמנם רפואה החל את הקריירה שלו בגיל צעיר יחסית (זה לא כל-כך נדיר למצוא אנשי מחשבים שהחלו לתכנת בהיותם בתיכון) וזכה להצלחה לא מבוטלת, אבל ההתעקשות לקרוא לו "ילד פלא" נגועה בהתנשאות קלה וברדיפה אחר סנסציה זולה. אנשי "לילה כלכלי" לא המציאו אותה. אנחנו מוקפים באנשים שהם כבר מזמן אינם ילדים, אבל אמצעי התקשורת מקפידים לקרוא להם כך. האם לא מוטב לשמור את צירוף המלים הזה למקרים שבהם, בתור התחלה, עוסקים בילדים?