הפגישות שעורך אחת לכמה חודשים ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק, הן כולן פגישות חבריות שנערכות בנסיבות אישיות, ואינן פגישות עבודה, כך טענו בשבוע שעבר בפרקליטות המדינה בשם משרד ראש הממשלה. בשל כך, הוסיפו בפרקליטות, אין מקום לחשוף מידע על כמות, מועדי ומיקומי הפגישות.

עמדת משרד ראש הממשלה באה בעקבות עתירה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר בדרישה לחייב את משרד ראש הממשלה למסור מידע על הפגישות בין נתניהו לאלוביץ'. לנתניהו, כראש ממשלה ושר תקשורת, יש אפשרות להשפיע השפעה מכרעת על עסקיו של אלוביץ', ובהם בין היתר בזק, פלאפון, yes ואתר "וואלה". בשל יחסי החברות בין השניים החליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לאסור על נתניהו לטפל בעסקי אלוביץ'. כעת טוען משרד ראש הממשלה כי גם כשהשניים נפגשים, ממילא הנסיבות הן אישיות ואינן נוגעות לעסקיו של אלוביץ'.

"אין בידי המשיבה מידע אודות פגישות עבודה בין ראש הממשלה ומר אלוביץ'", מסר עו"ד יעקב פונקלשטיין מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) בשם הממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה. "הפגישות אשר דבר קיומן מצוין ביומנו של ראש הממשלה הן פגישות אשר נערכו בנסיבות אישיות וחברתיות, ואפשר והיו פגישות נוספות בנסיבות חברתיות שאינן ביומן. מכל מקום, פגישות אלה הן מענייניו הפרטיים של ראש הממשלה".

במשרד ראש הממשלה טוענים כי מסירת המידע על פגישות נתניהו ואלוביץ' תפגע בזכות של השניים לפרטיות. "פגישות אישיות של ראש הממשלה עם מכריו וחבריו הן חלק ממרחב האוטונומיה האישית של ראש הממשלה ושל מכריו, ואין מקום לפרסם מידע אודותן למאן דהוא", נטען. "אין להקל ראש בעובדה כי מדובר במרחב הפרטי של שני אישים, הן של מר אלוביץ' כאזרח פרטי והן של ראש הממשלה כאיש ציבור".

אלוביץ', כך טוענים במשרד ראש הממשלה, הוא אדם פרטי, ועל כן זכותו לפרטיות "אינה מוטלת בספק". "באשר לראש הממשלה", נכתב בהמשך, "נציין כי אף הוא, ככל אדם אחר ואולי אף יותר מכך, זכאי וזקוק למרחב של פרטיות. אמנם ראש הממשלה הוא דמות ציבורית, אשר מעצם רום תפקידו הוא נתון לחשיפה רבה לציבור, אולם דווקא משום כך, יש לאפשר לו, בצד תפקידו הציבורי, לקיים מרחב של חיים פרטיים בו תישמר האוטונומיה האישית שלו ושל חבריו". עוד טוענים במשרד ראש הממשלה כי לנתניהו ולאלוביץ' יש "זכות חוקתית קנויה לנהל מערכת אישית-חברית, רחוקה מעין הציבור".

בנוסף, בפרקליטות המדינה טוענים כי ממילא אין לציבור עניין במידע על פגישות בין ראש הממשלה ושר התקשורת לבין איש עסקים בעל שליטה באימפריה תקשורתית. "פרסום מידע אודות פגישות קונקרטיות שערך ראש הממשלה עם מר אלוביץ' לא יביא לתועלת הציבור", נכתב בתשובה, "הוא לא ישפר את 'אורחות הציבור' ולא יסייע בגיבוש דעת הציבור בעניינים ציבוריים. העותר אינו מאיר את עינינו ולא מסביר מהו האינטרס הציבורי בהתחקות אחר הפגישות החבריות בין ראש הממשלה עם מר אלוביץ'. הרי שני האישים אינם מכחישים כי הם נפגשים בנסיבות חברתיות וכי הם מיודדים האחד עם השני. ברור כי חשיפת מועדי הפגישות ומקום עריכתן אין בה כדי להוות 'עניין ציבורי לכשעצמו'".

בתגובה לתשובת פרקליטות המדינה שיגר עו"ד בן-מאיר מכתב לעו"ד פונקלשטיין ובו הוא דורש לקבל את המידע שהעביר נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה טרם זה החליט לאסור עליו לעסוק בענייני אלוביץ'.

51889-05-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 662KB)