התוכנית ה-69 במספר של "קול העין", הפעם בהנחיית איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה עם אהוד קינן, עורך ערוץ "נקסטר" באתר mako. על הפרק: הצעת החוק לסינון תכנים באינטרנט, שזכתה בתקשורת לכינוי "חוק הפורנו", והספין התקשורתי שחוללו מגישיה.

ח"כ שולי מועלם-רפאלי וקבוצה של למעלה מעשרים חברי-כנסת הגישו השנה מחדש הצעת חוק המבקשת להחיל סינון של תכנים "פוגעניים" כברירת מחדל אצל גולשים – ולהסיר את הסינון רק במקרים שבהם הגולש מבקש לעשות זאת מיוזמתו. משמעות הדבר היא יצירת רשימות של גולשים המעוניינים בחיבור שאינו כולל סינון של תכנים אלימים, פורנוגרפיה, מסרי הסתה והימורים – כפי שיוגדרו על-ידי שר התקשורת.

ארנון צוקרמן: "מי שמתחיל לספור ראשים ולסמן אותם עושה את הדבר ההפוך ממה שראוי לשידור ציבורי"

החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעה יצרה מצג שלפיו ישראל צועדת אל תוך עידן של רשימות שחורות של משתמשי אינטרנט – אך מה שלא דווח בתחילה הוא שההצעה רוככה, ולמעשה עוקרה כמעט מכל תוכן. קינן היה אחד העיתונאים שריאיינו את ח"כ מועלם-רפאלי, ובשיחה עמו הוא מתאר כיצד נמנעה מלחלוק את פריט המידע החשוב. בשולי הדברים מציינים קינן והמנחים כי עד שידור התוכנית כלל לא נחשף נוסח ההצעה שאושר בוועדת השרים, והנוגעים בדבר התעלמו מפניות לקבלת ההצעה המעודכנת.

המרואיין הבא הוא ד"ר יונתן מנדל, עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית, ראש מרכז מנאראת ליחסי יהודים-ערבים במכון ון-ליר ובעברו הכתב לענייני ערבים של "וואלה". ד"ר מנדל שוחח עם המנחים על מאמר שפרסם לאחרונה באתר "העין השביעית", ובו הוא מותח ביקורת על סיקור החברה האזרחית במצרים בתקשורת הישראלית, ומשליך מכך על כלל הסיקור של העולם הערבי.

התוכנית נחתמת בשיחה על נסיונותיו של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, לסגור את תאגיד השידור הציבורי. פרופ' ארנון צוקרמן, ממקימי רשות השידור ומי שמונה על-ידי נתניהו ב-1996 לבדיקת עתידה של הרשות, מסביר את העקרונות שמאחורי קיומו של שידור ציבורי, ומתעכב גם על כשלונה של רשות השידור לקיים את העקרונות הללו. "מי שמתחיל לספור ראשים ולסמן אותם עושה את הדבר ההפוך ממה שראוי לשידור ציבורי", אמר בהקשרן של הטענות על הדעות הפוליטיות של אנשי תאגיד השידור החדש.

האם יש הבדל בין נתניהו שלפני שני עשורים, שמינה את פרופ' צוקרמן לראשות הוועדה שעסקה בשידור הציבורי, ובין נתניהו של היום? "באופן עקרוני אין הבדל", השיב צוקרמן. "הדו"ח הזה נגנז. שאלתי אותו פעם למה לא ביצע את הדו"ח, והוא אמר 'תשמע, היו הרבה בעיות, לא רציתי לריב עם ההסתדרות' – כל מיני דברים חסרי חשיבות מהסוג הזה. הוא רצה שידור ציבורי קטן, כמו הטלוויזיה הציבורית בארצות-הברית, גוף שמקבל תרומות מהציבור, שאין לו השפעה גדולה או חדשות משמעותיות. האפשרות השנייה שהוא רצה היא להפריט את רשות השידור".

לאחר השיחה עם פרופ' צוקרמן עולה לשידור עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה ויו"ר עמותת "העין השביעית", ומרחיב על הצעדים האופרטיביים שיצטרכו לעשות נתניהו ובעלי בריתו הפוליטיים כדי לסגור את תאגיד השידור הציבורי, או לשנות את המודל שנקבע בחוק.

מן מייצג יחד עם עו"ד יובל יועז את ח"כ איתן כבל ואלדד יניב ממפלגת העבודה בהליך שנועד לבלום את יוזמת נתניהו. לפי גישתו, שר האוצר וראש הממשלה אינם רשאים להביע התנגדות להצהרת מנהלי התאגיד שלפיה גוף השידורים מוכן להתחיל את שידוריו ב-1 בינואר 2017. בקשת האישור, הוא טוען, היא הליך פורמלי בלבד.

* * *

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.