אתר "העין השביעית" זכה בפרס דרור לשינוי חברתי ע"ש דרור שטרנשוס ז"ל. ביום שישי הקרוב יוענק הפרס ל"עין השביעית" על עשייתה העיתונאית ופעילותה לשיתוף החברה הערבית בישראל בתקשורת בעברית.

פרס דרור נוסד ב-2010 על-ידי בני משפחתו וחבריו של האסטרטג הפוליטי ואיש הפרסום דרור שטרנשוס, והחל מ-2014 מתקיים בחסות הקרן החדשה לישראל. הפרס מוענק לאדם או לארגון שקידמו נושא חברתי בשיח הציבורי והתקשורתי, בין אם בדרך של קמפיין תקשורת או מדיה חדשה ובין אם באמצעות פעולה ישירה ואקטיביזם.

השנה, כך הצהירו מארגני הפרס, הוחלט למקד את הפרס בקמפיינים או פרויקטים שפועלים לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית, בין אם בקידום זכויות אדם שנדחקו לשולי הקונצנזוס, בהגנה על חופש הביטוי והמחאה, ובין אם בחיזוק תשתיות דמוקרטיות. ועדת הפרס, שבראשה עמדה שופטת בית-המשפט העליון בדימוס ונשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר, בחרה מבין המועמדים השונים את אתר "העין השביעית" בשל הטיפול העיתונאי בייצוג ובסיקור התקשורתי של הערבים בישראל.

בהחלטת הוועדה נכתב כי הפרס ניתן ל"עין השביעית" בגין "הטיפול העיתונאי בנושא שיתוף החברה הערבית בישראל בתקשורת". לפי הוועדה, "בזכות אומץ ציבורי, רצינות עיתונאית ושיתופי פעולה, מצליחה 'העין השביעית' להביא לתזוזה חיובית מתמשכת במיצוב של הערבים בתקשורת בישראל, ומוכיחה שעיתונות יכולה לשנות מציאות וששינוי תקשורתי הוא בסיס הכרחי לכל שינוי בר-קיימא בחברה עצמה".

דרור שטרנשוס (צילום: האלבום המשפחתי)

דרור שטרנשוס (צילום: האלבום המשפחתי)

ב"עין השביעית" מתנהל מזה זמן מאבק מתמשך בסקרי אפרטהייד, סקרים שנערכים בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד על אף שהם עוסקים בעניינים הרלבנטיים לכלל הציבור הישראלי: בעקבות הוקעת התופעה באתר "העין השביעית" ומעקב צמוד של צוות האתר חדלו מרבית כלי התקשורת שנהגו כך מלהזמין ולפרסם סקרים ליהודים בלבד, וסוקרים מובילים התחייבו שלא לבצע סקרים מפלים. בנוסף, מועצת העיתונות תיקנה את תקנון האתיקה כך שיאסור על אפליה דוגמת זו שבאה לידי ביטוי בסקרים ליהודים בלבד.

באתר "העין השביעית" מתפרסמים דרך קבע נתוני הרייטינג בטלוויזיה על סמך חתך המתייחס לכלל האוכלוסייה, ולא על סמך משקי הבית בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד. בעקבות קמפיין תקשורתי באתר "העין השביעית" החלו חלק מכלי התקשורת להוסיף למדד משקי הבית היהודיים גם את נתוני סך הצופים בקרב כלל האוכלוסייה, וועדת המדרוג האחראית על מדידת הרייטינג הוציאה הודעה כי תתקן את התנהלותה.

מיזם "מדד הייצוג", פרויקט של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, קרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה, עוסק גם הוא בממשק שבין התקשורת העברית והציבור הערבי, ונועד לעקוב, לנתח ולשנות את יחסה של התקשורת לערבים בישראל. "העין השביעית" גם עוקבת מקרוב אחר האפליה בהקצאת התקציבים של לשכת הפרסום הממשלתית לפרסומים בשפה הערבית. בלפ"מ, האחראית על כלל הפרסום של משרדי הממשלה ומרבית הגופים הממשלתיים, מקדישים רק כ-3.5% מהתקציב לפרסום בשפה הערבית.

לצד השופטת בדימוס דורנר כללה ועדת הפרס את מנכ"לית הקרן החדשה לישראל, רחל ליאל; העיתונאית ענת סרגוסטי; פרופ' אהרון בן-זאב מאוניברסיטת חיפה; יו"ר הקרן לפיתוח לוד, ירום אריאב; מנכ"לית "זזים", רלוקה גנאה; אורה סטיבה, חברת ילדות של דרור שטרנשוס, ואלמנתו מיכל.

הפרס, בשווי 25 אלף שקל, יוענק לאתר "העין השביעית" ביום שישי הקרוב, 11.11, בשעה 11:00, באולם צוותא שברחוב אבן-גבירול 30, תל-אביב. האירוע פתוח לקהל הרחב.

הזמנה לפרס דרור

מתוך ההודעה לעיתונות: "דרור שטרנשוס נפטר בנובמבר 2009 בגיל 51. הוא השאיר אחריו אישה, מיכל; ארבעה ילדים – דניאל, כרמל, יעל ויובל; הורים – קלייר וקורט; ואחות – חגית. הוא היה פרסומאי מצליח, יועץ אסטרטגי מחונן, דמות מוכרת ומוערכת במיוחד הן בעולם הפרסום והשיווק, הן בעולם הפוליטי, והן בעולם העסקי – אבל בעיקר בעולם החברתי. כל חייו פעל דרור, לצד עבודתו המפרנסת-העסקית, גם בעולם החברתי-ערכי – בהתנדבות.

"בשנים האחרונות היה דרור יו"ר בהתנדבות של ארגון אג'נדה, מרכז ישראלי לאסטרטגיה תקשורתית. לדרור היתה מחויבות עמוקה לאנשים ולמגזרים שהחברה מדיחה לשוליים. הוא פעל, חשב, הציע, נפגש, קידם ללא הרף וללא לאות נושאים וקבוצות אוכלוסייה מודרות ופריפריאליות. הפרס שנושא את שמו מביא לידי ביטוי את אותם ערכים שדרור היה כל-כך מזוהה איתם".

בשנים קודמות הוענק הפרס בין היתר למובילי המחאה החברתית של קיץ 2011, למשמר-החברתי, לארגון נע"מ, שהוביל מאבק ברצח נשים בלוד, לוועד הפעולה של עובדי "מעריב" ולפורום המשפחות השכולות.