האתר הזה, העולה הבוקר לרשת, הוא גלגולו המקוון של כתב-העת "העין השביעית", שיצא לאור אחת לחודשיים במהדורה מודפסת בתריסר השנים האחרונות. ב-1 בינואר 1996 נכתב בטור העורך בגיליון הראשון של "העין השביעית" כי הוא מבקש להיות בימה שעליה תתבונן התקשורת הישראלית על עצמה בשבע עיניים. ועוד נכתב שם שכתב-העת מבקש ליצור מפגש ערני ומעניין בין עיתונאים לבין עצמם ובינם לבין מושאי כתיבתם ושידוריהם, כמו גם בינם לבין משקיפים חיצוניים שעולם התקשורת הישראלי מצוי בתחום התעניינותם ועיסוקיהם.

המטרות האלו עומדות מול עינינו גם בהשקת האתר הזה, בהבדל אחד: בראשית 2008 קהילת העיתונאים היא ציבור שהגדרתו הולכת ומתערפלת כשם שזיהוי האנשים ש"עולם התקשורת הישראלית מצוי בתחום התעניינותם ועיסוקיהם" משתנה ללא הרף. ואולי מדויק יותר לומר שהאבחנה בין שתי האוכלוסיות הללו הולכת ומיטשטשת: עיתונאי הוא גם כל בעל מקצוע אחר שתחביבו לכתוב בלוג, לטקבק, לפתוח אתר עצמאי או לדווח באמצעות הטלפון הנייד שברשותו על אירוע חדשותי שאליו הוא מזדמן במקרה; מנגד, הקהל ש"עולם התקשורת הישראלית מצוי בתחום התעניינותו ועיסוקו" גדול בהיקפו פי כמה מאשר לפני 12 שנה: הטכנולוגיה התקשורתית המתפתחת ללא הרף עושה את המידע העיתונאי לזמין בכל בית, אצל כל אדם, בכל רגע נתון.

במלים אחרות, היחסים בין העיתונות לצרכניה עברו תמורה מפליגה בין הגיליון הראשון לגיליון האחרון (מספרו 70) של "העין השביעית": ספק המידע מוצא את עצמו היום תלוי יותר ויותר בטעמו של הצרכן, ואילו זה מתפקד לא פעם כמדווח ופרשן מטעם עצמו. כאשר כל אדם מסוגל להפיץ את דעתו או את המידע שברשותו באמצעות הטלפון הנייד או המצלמה הדיגיטלית, המושג "עיתונאי" מאבד את משמעותו המקורית; וכאשר אמצעי התקשורת המסורתיים נענים לטעם ההמון כדי לשרוד, ולשם כך גם מוכנים לחדור לכל תחומי החיים, לנטוש את כללי האתיקה ואת אמות המידה המקצועיות שהנחו את התנהלותם במשך שני דורות, המושג "עיתונות" מקבל מובן חדש.

האתר הזה הוא נגזרת של השינויים העוברים על עולם התקשורת בשנים האחרונות. הוא נולד מהרצון להגיב במהירות על ההתרחשויות התכופות בעיתונות הישראלית, לדבר בשפה עכשווית ובאמצעי מעודכן, לפנות לכלל ציבור צרכני התקשורת המושפעים, וגם נפגעים, יותר מאי-פעם בעבר מהתנהלותה. במקור, קיווינו שנוכל להמשיך בהפקת כתב-העת המודפס בד בבד עם הפעלת האתר המקוון, אך אילוצים כלכליים מנעו זאת. זה המקום להודות למו"ל שלנו, המכון הישראלי לדמוקרטיה (מוסד ללא כוונות רווח), ולנשיאו, ד"ר אריק כרמון, שמימן עד כה את הוצאתו לאור של הדו-ירחון והוא ממשיך להעמיד לרשותנו את המשאבים הדרושים כדי לקיים את האתר הזה ולפתח אותו.

כתב-העת המודפס הגיע לחלק ניכר מקהילת העיתונאים בארץ וכן לציבור הסטודנטים הלומדים תקשורת, לסגל האקדמי שזה תחום עיסוקו ולקהל מתעניין. הגיליונות הודפסו בלמעלה מ-5,000 עותקים, הופצו חינם לעיתונאים (כחלק מתפיסת היסוד של עורכיו) ונמכרו לקהל המתעניינים בחנויות הספרים ובאמצעות מערך מנויים.

אתר "העין השביעית" פתוח לכל ומזמין את הגולשים להגיב על הכתבות והמאמרים המתפרסמים בו ולהשתתף בעיצוב תכניו. אנחנו שואפים להגדיל, באמצעותו, את החשיפה לתפיסתנו המקצועית ולשיח הפנים-עיתונאי שאנחנו מקווים לנהל כאן. נציג לגולש תוכן מגוון: סקירות חדשותיות, כתבות וטורי דעה - פרי עטם של עיתונאים ידועים (חנוך מרמרי, אורי אליצור, צבי בראל), אנשי אקדמיה בעלי שם (דני רבינוביץ', דן כספי, גבי וימן, ירון אזרחי) וגם של כותבים צעירים בעלי חשיבה מקורית (נעה ידלין, יוסי סעידוב, איתמר ב"ז, נועם יורן - ולא את כולם מניתי).

הפורום שלנו יהיה הבימה שאליה יוזמנו המגיבים לשלוח את חוות דעתם - אם על המאמרים והכתבות ואם על נושאים שאנחנו ניזום. אנחנו מקווים להפוך את הפורום למסיבת עיתונאים: אתר שבו עיתונאים מנהלים שיח גלוי אלה עם אלה וגם מתקשרים עם קהל לקוחותיהם ומנהלים עמו דיון פתוח. בתשתית האתר עומדים ארכיון הגליונות המודפסים של "העין השביעית", לקסיקון מתעדכן לענייני תקשורת, מאגרי מידע מגוונים שעניינם תקשורת וחקר התקשורת, קישורים למגוון גדול של כלי תקשורת ומכונים רלבנטיים בישראל ומחוצה לה, ומדורים קבועים שקוראינו מכירים מכתב-העת ויופיעו גם באתר (בצד מדורים חדשים), ובהם:"כתבו עלי בעיתון" (כתובת לתלונות על עוולות ורשלנויות עיתונאיות), "עין בינלאומית" (מה קורה בתקשורת העולמית), "קוראת לילד בשמו" (מבטה האישי של שהם סמיט על התקשורת). יש לנו תוכניות שאפתניות לשדרג ולשכלל את האתר, עם הזמן.

יצאנו להרפתקה הזו לפני 12 שנה מתוך רצון "לתקן את העולם"; אנחנו ממשיכים בכך כאן. מערכת האתר כוללת את הח"מ, כרמית גיא, רפי מן, שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו, וצוות של כתבים ותחקירנים שיכתבו באתר מדי שבוע. איננו מתיימרים להציג מופת עיתונאי; אנחנו ערים למגבלותינו ולהיותנו שחקנים צנועים בזירה גועשת שכוחות אדירים משפיעים על דמותה. כל מה שאנחנו מבקשים הוא להציג לעיתונות הישראלית מראה ולאפשר גם לצרכניה להתבונן בה ולתקשר איתה. אנחנו מתכוונים לעשות זאת ככל יכולתנו בהגינות וללא משוא פנים, וגם לשמור על צלמנו המקצועי. פירושו של דבר לנהל את האתר הזה לפי הבנתנו, סגנוננו, וה"אני מאמין" העיתונאי שלנו, לשמור על שפה ותרבות דיון ראויות ולא להיכנע לאופנות המוניות. להיות עדכניים אבל לא גסים, להיות חדשניים אבל לא זולים, להיות חדים אבל לא מופקרים. נראה עד כמה נצליח בכך.

ברוכים הבאים ל-www.the7eye.co.il