סקר שנערך עבור אתר mako לקראת יום כיפור העלה כי 56.4% מהישראלים מתעצבנים מ"גזענות ואפליה". לפי הסקר, מדובר באחד הגורמים הנפוצים ביותר לעצבים של הישראלים, כשלפניו רק "מחירי הדיור" ו"יוקר המחיה". ואולם, את ממצאי הסקר צריך לקחת בעירבון מוגבל, שכן אתר mako עצמו נקט אפליה פסולה כשהזמין סקר שהתבסס על מדגם מייצג של יהודים בלבד.

לפי כתבה מאת נטע חוטר שבה הוצגו הממצאים, הסקר נערך בקרב "504 ישראלים" באמצעות פאנל "פרויקט המדגם" בהנהלת ד"ר אריאל איילון. בשיחה עם "העין השביעית" אישר ד"ר איילון כי בפועל הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, והסביר כי נכון לעכשיו הערבים המחוברים למערכת המדגם שלו אינם מייצגים כראוי את האוכלוסייה הערבית בישראל, ולפיכך אינם משובצים בסקרים שהחברה מבצעת עבור כלי תקשורת. במלים אחרות, ה"ישראלים" שאינם יהודים לא קיבלו את הזכות להשתתף בסקר של mako, למרות שהם מרכיבים כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

זו אינה הפעם הראשונה שב-mako עורכים סקר בקרב יהודים בלבד בנושאים הקשורים לכלל האוכלוסייה בישראל. ביום העצמאות האחרון פורסמו באתר ממצאיו של סקר שהתיימר לבדוק את מידת הדתיות של "הישראלים", אך בפועל בדק זאת בקרב יהודים בלבד.

56.4% מ"הישראלים" השיבו כי הם מתעצבנים מגזענות ואפליה (צילום מסך מתוך אתר mako)

56.4% מ"הישראלים" השיבו כי הם מתעצבנים מגזענות ואפליה. לחצו להגדלה (צילום מסך מתוך אתר mako)

אף שהסקר הנוכחי נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, בכתבתה של חוטר הוא הוצג כאילו נערך בקרב כלל הציבור הישראלי. כותרת הכתבה היתה "מה מעצבן ישראלים", ובכותרת המשנה נטען כי "מאה אחוז מהישראלים מאבדים את הצפון כשהם נכנסים לסופר". לאורך כל הכתבה מוצגים ממצאי הסקר פעם אחר פעם כאילו הם מייצגים את עמדות "הישראלים". בהקשר זה מסר ד"ר איילון, שעומד בראש המכון שביצע את הסקר עבור mako, כי שגה כשהעביר את הנתונים לכתבת בלי להבהיר שמדובר במדגם מייצג של יהודים בלבד. תחת זאת כתב לה כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של "משיבים", כך שייתכן שהבינה כי המדגם מייצג את כלל הציבור בישראל.

מכל מקום, בסקר ובכתבה עליו נכלל פירוט לגבי קבוצות אוכלוסייה שונות. "הסקר בדק מה בדיוק מעצבן את הישראלים ובאיזו מידה", הוסבר ב-mako, "הוא נערך בקרב נשים וגברים בגילאים שונים והכנסה שונה, וביניהם חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים, שנתבקשו לדרג כל קטגוריה כמעצבנת, לא מעצבנת ומעצבנת מאוד". בהתאם, בכתבה עמדה חוטר על ההבדלים בין מה שמעצבן חילונים לעומת מה שמעצבן דתיים, בין מה שמעצבן צעירים ומה שמעצבן מבוגרים, ובין מה שמעצבן בעלי הכנסה גבוהה ומה שמעצבן בעלי הכנסה נמוכה.

הערבים, לעומת זאת, נעדרים לחלוטין מהפילוחים. אין לדעת האם הם מתעצבנים מיוקר המחיה, מהפוליטיקאים, מהפקקים, ממערכת החינוך, או אולי דווקא מגזענות ואפליה.

על אף בקשות חוזרות ונשנות, מאתר mako לא נמסרה תגובה.