מי שבמקרה השתעמם במהלך יום כיפור החולף וגלש ברשת העברית עשוי היה להגיע בשיטוטיו לאתר "ערוץ 7", ושם להיתקל במצג פנטסטי. בראש דף הבית, ליד הלוגו, מופיע התאריך: י' בתשרי תשע"ז, 12 באוקטובר 2016. יום כיפור, היום שבו יהודים שומרי מצוות שובתים ממלאכה, ובכלל זה גם עישון, אוכל, האזנה לרדיו, צפייה בטלוויזיה וכמובן גלישה ברשת.

הנה עוד פריט מידע שהופיע במובלט בראש דף הבית: "סט מהודר של 'צורבא מרבנן' ב-199 ש"ח בלבד! לחצו כאן והזמינו כבר עכשיו". לא תמיד שמים לכך לב, אבל גם ביום כיפור יהודים אדוקים רבים לא מפסיקים לעשות כסף. האתר שלהם פתוח, הגולשים נכנסים, והכי חשוב: הפרסומות עובדות. המונה דופק, והכסף ממשיך לזרום לכיסם של בעלי האתרים – דתיים לאומיים, חרדים, רבנים וסתם חובשי כיפה – אלה שרבים מהם נוהגים לנזוף במי שמנסה לעשות משהו בפרהסיה ביום שבת, ועל אחת כמה וכמה ביום כיפור.

מסך המחשב מציג לנו את פניהם הצבועות של נושאי דגל התורה וההלכה שמוכנים לעקם את הישר ולעגל את הפינות במקום שבו יש להם סיכוי ליהנות מתנועה של גולשים, ובאותה הזדמנות גם להרוויח עוד קליק או שניים על הפרסומת, ועוד כמה שקלים או דולרים.

הנה רשימה מקרית וחלקית של כמה מהאתרים הפתוחים ביום כיפור: "בחדרי חרדים", "ערוץ 7", "רוטר.נט", "כיכר השבת", "כיפה", "סרוגים", "שטורעם.נט", "במרכז – אתר לחברי הבית-היהודי" (שחרף שמו המפלגתי כולל פרסומות) ועוד ועוד.

יש כמה וכמה חברות שמציעות תוכנות שמאפשרות לבעלי אתרים לסגור את הזירות המקוונות שלהם בימים מסוימים – למשל בשבת

כל בעלי האתרים הללו מקפידים, יש להניח, לקיים את המצוות וההלכות הקשורות ליום כיפור. בעיני קהל היעד שלהם, הם הפלטפורמה הטובה ביותר להפצת חדשות והגות בראי המסורת היהודית, ובכללה שמירת שבת וחג. הם יעלו לכותרות הראשיות מעשי חילול שבת, ובדרך כלל יתנו במה מכובדת לכל מי שמוחה על כך.

אילו רק רצו, יכולים היו לסגור את האתרים שלהם ביום כיפור ובשבת. יש כמה וכמה חברות שמציעות תוכנות שמאפשרות לבעלי אתרים לסגור את הזירות המקוונות שלהם בימים מסוימים – למשל בשבת. חיפוש מהיר בגוגל יעלה כמה וכמה תוכנות שעושות מלאכת קודש שכזו ומונעות משומרי שבת וחג לחלל את היום המקודש באמצעות גלישה באתרים.

ובכל זאת, אף אחד מבעלי האתרים דלעיל לא מוכן לוותר על הצ'ופרים שיש באתר זמין ומניב גם בשבתות ובימי כיפור. אפשר לסמוך עליהם שיש להם היתרים וסידורים מדאורייתא ומדרבנן, ואין להם שום בעיה להתעסק עם זוטות קטנות כמו עסק הפועל בשבת.

האירוניה מגיעה לשיא באתר "ישיבה", המשתייך לישיבת בית-אל – כור מחצבתו של "ערוץ 7" והעיתון "בשבע". חיטוט קל באתר "ישיבה" מעלה דיון ארוך ומתפלפל בנושא "אתרי אינטרנט מסחריים בשבת". המסקנה העולה מהדיון חדה וברורה: אתרי אינטרנט יש לסגור בשבת. אלא מה? הדיון עצמו פתוח לכל קורא וגולש ביום שבת, וגם ביום כיפור.

אתר ישיבה מצהיר כי מטרתו היא להפיץ תורה לשם שמים. מקימיו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים בהחזקתו ובפיתוחו. עם עוד השקעה קטנה, הם וגם ועמיתיהם יכולים היו גם לרכוש תוכנה החוסמת את הגלישה באתר בימי שבת. אבל אם יעשו כך, איך יוכלו להפיץ תורה לשם שמים גם בשבת וגם ביום כיפור?

מוני דביר הוא בלוגר ירושלמי

* * *

 לחצו להגדלה

דף הבית של אתר "שטורעם.נט", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "שטורעם.נט", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "כיפה", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "כיפה", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "במרכז", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "במרכז", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "כיכר השבת", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "כיכר השבת", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "בחדרי חרדים", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "בחדרי חרדים", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "ערוץ 7", יום כיפור 2016

דף הבית של אתר "ערוץ 7", יום כיפור 2016