מהדורת חדשות מוצאי החג בערוץ 2, ששודרה ביום חמישי האחרון (30.9.10), עמדה להסתיים. יואב אבן החזיר לאולפן את השידור מחגיגות שמחת תורה בכיכר רבין שבתל-אביב, ותמר איש-שלום, שאיישה את עמדת מנחת החדשות, העבירה את השידור לחזאית ערוץ 2, אילנית אדלר. כך נשמע (ונראה) הדו-שיח בין השתיים:

"ועכשיו תחזית מזג האוויר, אילנית אדלר, שלום".

"היי תמר".

"מחר 1 באוקטובר ועדיין נורא נורא חם".

"כן, האמת שכן, אין לי בשורות, לפחות לא טובות בקטע הזה. אם היום היה חם, אז יהיה חם עוד יותר גם ביומיים הקרובים, אבל בכל זאת, מי שרוצה לברוח, אולי יש איזושהי תקווה. התגלה כוכב חדש, אההה, דומה, אההה, לכוכב אהה, השמש, אההה, לכוכב, אההה, כוכב כדור הארץ, אההה, שלנו. מבחינת תנאי מחיה, יש סיכוי מאוד גדול שיש בו מים, יש סיכוי מאוד גדול שגם מתאפשרים שם תנאי גרביטציה. עדיין יש ככה כמה בעיות, אההה, אההה, אהההם, הגודל שלו עדיין גדול פי שלוש, פי שלושה מכדור, אההה, הארץ, צד אחד שלו מואר יותר, צד פחות, אבל עדיין אולי ככה נקבל תשובה האם אנחנו נמצאים פה לבד. או שלא. בואו נראה חסות ונמשיך".

"איזשהו כוכב חדש" (צילום מסך מתוך מהדורת החדשות של ערוץ 2)

"איזשהו כוכב חדש" (צילום מסך מתוך מהדורת החדשות של ערוץ 2)

בואו באמת נמשיך. השאלה מאיפה מתחילים? האם בכך שכדור הארץ הוא בכלל לא כוכב (השמש היא כוכב) אלא כוכב לכת? או אולי בכך שכוכב הלכת המדובר אינו גדול פי שלושה מכדור הארץ, אלא המאסה שלו גדולה פי שלושה מזו של כדור הארץ? בעצם, כדאי להתחיל בכך שהתגלית שעליה מספרת מערכת חדשות ערוץ 2 לצופים היא אחת התגליות המרתקות ואולי אף החשובות שידע עולם האסטרונומיה בשנים האחרונות.

הנה כמה פרטים נוספים שלמערכת חדשות ערוץ 2 לא התחשק לספר לכם. כוכב הלכת המדובר נקרא גלייס 581g, על שמו של הכוכב שהוא מסתובב סביבו, ננס אדום, המכונה גלייס 581. כוכב הלכת הזה מרגש כיוון שזו הפעם הראשונה שהתגלה כוכב לכת שמזכיר כל-כך את כדור הארץ מבחינת התנאים ששוררים עליו ומעצם העובדה שהוא נמצא ממש מעבר לפינה.

כמובן ש"מעבר לפינה", במונחים אסטרונומיים, הוא עניין יחסי. אם נרצה להגיע אל כוכב הלכת הזה ולבדוק מה קורה בו, ניאלץ לעלות על חללית שטסה במהירות האור וגם אז נצטרך לבלות עליה 20 שנה. מכאן שכאשר אדלר אומרת שאולי יש תקווה למי שרוצה לברוח מפה, היא, איך לומר, מתבדחת. נכון מצחיק?!

אסטרונומים מחפשים זמן רב כוכב לכת כמו גלייס 581g כיוון שהגביע הקדוש של האסטרונומיה הוא למצוא כוכבי לכת שתנאי החיים בהם מזכירים את אלה של כדור הארץ. הסיבה לכך פשוטה: אם יש עוד כוכבי לכת כמו כדור הארץ, יש סיכוי שעל אחד מהם יש מים נוזלים, ובמקום שבהם המים נוזלים ייתכן שהתפתחו חיים, ואם על עוד כוכבי לכת התפתחו חיים, אולי נמצא על אחד מהם אינטליגנציה הגבוהה מזו של מי שהחליט לדחוק את הידיעה הזו לשולי המהדורה.

גוגל-ניוז מציע קישורים ליותר מאלף מאמרים, כתבות, פרשנויות וניתוחים שהתפרסמו ברחבי העולם בשעות שלאחר הפרסום הראשוני של הידיעה. מ"הניו-יורק טיימס" ועד "פי.סי מגזין", מה"נשיונל ג'יאוגרפיק" ועד "סיינטיפיק אמריקן", כולם מציעים הסברים (איך נמצא כוכב הלכת הזה), השערות (האם ייתכן שיש מים במקום שהטמפרטורות בו נעות בין מינוס 35 מעלות צלזיוס ועד פלוס 70 מעלות צלזיוס?), וגם דיונים על עצם ההישג המדעי. אחרי הכל, זה לא שחסרים כוכבים בשמים, שלא לדבר על כוכבי הלכת שסובבים את הכוכבים.

אבל בחדשות ערוץ 2 לא נמצאו יותר מ-27 שניות כדי לספר לצופים על העניין. מצוידת באנימציה שהוכנה מבעוד מועד על-ידי אחת מסוכנויות הידיעות, ותוך שהיא מתעלמת ממנה לחלוטין ולא מסבירה לצופה דבר ממה שהוא רואה על המסך, הצליחה אדלר שלא לספק פיסת מידע אמיתית אחת.

איני מאשים אותה. אסטרונומיה אינה הצד החזק שלה, וממילא זה לא התפקיד שלה. התפקיד שלה הוא לספר לצופים כמה חם יהיה מחר, ולמה. אלא שבחדשות ערוץ 2, כמו גם בחדשות ערוץ 10, החזאים משמשים גם כתבי מדע, תוך שהם מציגים "תמונות שהגיעו אלינו מ...", שבהן רואים איזו סופת הוריקן (אנחנו קוראים לה "בטי"), קרחון ענק שניתק (הסבר על התחממות כדור הארץ), ואם יש צורך, הם גם מספקים הסברים על כוכבי לכת מרוחקים ("אולי שם פחות חם").

היחס המזלזל שידיעות מתחום המדע זוכות לו מקומם. כאשר מדען ישראלי זוכה בפרס נובל הוא הופך לידוען, ובמשך חודשים ארוכים הוא נדרש לאינספור ראיונות שבהם יישאל שאלות שונות, החל מ"מה תלבש/י לטקס" וכלה ב"למי סימסת בגמר 'כוכב נולד'", אבל כאשר אותם מדענים, או עמיתיהם בחו"ל, רושמים לזכותם הישגים שגם אדם מן היישוב יכול להבינם, להתרשם מהם ואפילו להתפעל מהם, מערכות החדשות בישראל מזלזלות בהם ורומזות לצופים שמדע הוא לא יותר מאתנחתא קומית שמקדישים לה כמה שניות רגע לפני שדני או אילנית מספרים מה גובה הגלים.

ייתכן שהזלזול המופגן בידיעות מדע הוא ייבוא ישיר מאמריקה, שבה חזאי הטלוויזיה מכסים "תופעות אקלים". אלא שגם בטלוויזיה האמריקאית, זו עם החיוך המזויף והשטחיות המרגיזה, כאשר מערכת החדשות נתקלת בידיעה שמשמעותה תגלית מדעית חשובה, מזמינים לאולפן מישהו שמבין על מה הוא שח, ומפנים לו כמה דקות כדי שיסביר לצופים מה מתרחש בעולם שסביבם.

בישראל, לעומת זאת, מעדיפים לזרוק את החזאים למים, ואם הם טובעים, נו, לא קרה שום דבר. אחרי הכל, יש דברים חשובים יותר. לדוגמה, מיד אחרי אילנית אדלר, חיכה חיים הכט לשאול אתכם: "מה אתם... הייתם עושים?!?!".