לפני כשבועיים התפרסם באתר "דבר ראשון" מאמר דעה מאת הדס חפץ-הרוש. תחת הכותרת "משפיעות, חזקות, ערביות" מנתה חפץ-הרוש רשימה של עשר נשים ערביות בולטות, וזאת בתגובה לרשימת 50 הנשים המשפיעות של "ליידי גלובס" שכללה נשים יהודיות בלבד.

"הדס חפץ הרוש מזכירה ל'גלובס' שיש גם נשים ערביות בישראל", נכתב בכותרת המשנה של המאמר. "בחרתי 10 נשים, מספר שמהווה 20% מתוך 50, ועל כן ייצוג ראוי לפי היחס של האזרחים הערבים באוכלוסייה הישראלית", כתבה חפץ-הרוש במאמר.

אולם השבוע, כשב"דבר ראשון" ביקשו לערוך סקר דעת קהל לרגל השנה החדשה, הם עצמם שכחו שיש בישראל גם כ-20% אוכלוסיה ערבית. הסקר, שביקש לברר "על מה היית מוציא את הכסף אם משכורתך היתה גדלה ב-10%?", התבסס על מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית בלבד.

"דבר ראשון" יוצא לאור על ידי ההסתדרות, איגוד העובדים הגדול בישראל, הפונה לכלל המועסקים במשק ואף מייחד מאמץ מיוחד לפנייה לאוכלוסיה הערבית וקידום דו-קיום בישראל. נושא הסקר בוודאי רלוונטי גם לחברה הערבית בישראל, שכן הוא כולל בין היתר ניתוח עומק של הפערים בין בעלי שכר גבוה לשכר נמוך. למרות כל זאת, הסקר שנערך מטעם כלי התקשורת של ההסתדרות, בשיתוף רשות ההסתדרות לצרכנות ובאמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, הדיר את הערבים בישראל ונמנע מלתת להם את הזכות להשמיע את קולם.

לא זו אף זו, הדיווח על ממצאי הסקר הצניע את העובדה שבוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. המידע אמנם נמסר פעם אחת בגוף הדיווח, אולם המסגור כולו תיאר את תוצאות הסקר כאילו הן מתייחסות לאיזשהו "אנחנו" ערטילאי, בלי לפרט מי בדיוק כלול בו ומי מודר ממנו. "מה היינו עושים עם עוד 10% נטו במשכורת?", נכתב בכותרת המשנה, "כולנו היינו יוצאים לנופש והולכים להצגה".

גם בגוף הדיווח נעשה פעם אחר פעם שימוש בגוף ראשון רבים ("בקרב רבים מאיתנו, הכסף הנוסף שיתקבל ילך לחיסכון, וכן לנופש וטיולים בישראל ובחו"ל"), בלי להבהיר שהממצאים מתייחסים לגוף ראשון יהודים בלבד.

מאתר "דבר ראשון" נמסר בתגובה: "'דבר ראשון' רואה חשיבות רבה בסיקור כל חלקי החברה הישראלית. אנחנו שואפים לסקר, תוך מתן ייצוג הולם, את כלל הסוגיות הבוערות בחברה, לרבות בקרב אזרחי ישראל הערבים. כך גם הדבר ביחס למרואיינים ודוברים בסוגיות כלליות. בנוגע לסקר, רק בשלב מאוחר של ביצועו התחוור לנו כי הוא נעשה בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד. בעתיד בכוונתנו לפרסם אך ורק סקרים בהם ניתן ייצוג הולם לאוכלוסייה הלא-יהודית".