השר אריה דרעי יעביר חמישה מיליון שקלים מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל לידי קבוצת "ידיעות אחרונות". הסכום יועבר לשם רכישת שירותים ממיזם מסחרי בשם yschool שהשיקה קבוצת התקשורת לפני כשנתיים. דרעי ו"ידיעות אחרונות" הודיעו על ההתקשרות בשבוע שעבר, אך לא מסרו נתונים על עלותה הגבוהה. המידע על העלות נמסר מהמשרד בתגובה לפניית "העין השביעית".

מיזם yschool מבוסס על פורטל שיעורים מקוונים שהשיקה קבוצת "ידיעות אחרונות" בשנת 2014 בניסיון לנגוס נתח משוק שיעורי העזר בישראל, המגלגל על-פי הערכות שונות כמיליארד שקל בשנה. בשנתיים האחרונות גויסה מערכת ynet לקידום המיזם בדרכים שונות, בין היתר באמצעות כתבות על עלויותיהם הגבוהות של מורים פרטיים – שבהן הובלטו העלויות הנמוכות יותר של השירות המקוון של yschool.

שר הפנים דרעי, פוליטיקאי שזוכה לסיקור נוח ב"ידיעות אחרונות", הודיע על ההתקשרות באופן אישי במסיבת עיתונאים שקיים בנצרת-עילית. תקציב השיעורים המקוונים, הסביר, נועד לרכישת מינויים ל-yschool עבור רבבות תלמידי תיכון מיישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל, שאינם יכולים להרשות לעצמם לשלם על שיעורי עזר בעצמם.

"חינוך חינם, באמת". "ידיעות אחרונות", 21.9.16 (לחצו לקריאת הכתבה המלאה)

"חינוך חינם, באמת". "ידיעות אחרונות", 21.9.16 (לחצו לקריאת הכתבה המלאה)

מלבד דרעי השתתפה באירוע ההשקה גם המנהלת הפדגוגית של yschool, דלית שטאובר, שכיהנה כמנכ"לית משרד החינוך בקדנציה של השר לשעבר גדעון סער, פוליטיקאי הזוכה גם הוא לסיקור נוח מ"ידיעות אחרונות". למשך כמה חודשים עבדה שטאובר גם תחת השר שי פירון, שהזרים ל"ידיעות אחרונות" מיליוני שקלים עבור רכישת כתבות חיוביות על יוזמות חינוכיות של המשרד וזוכה גם הוא לסיקור נוח ב"ידיעות אחרונות".

אדם נוסף שהשתתף במסיבת העיתונאים הוא שלום אסייג, הקומיקאי ויוצר הטלוויזיה, שצולם לצד דרעי כשהוא תוקע בשופר. לדברי אסייג, הוא החל לעבוד על המיזם לפני כארבע שנים, ומאוחר יותר הצטרפו אליו אנשי "ידיעות אחרונות". בדיווחים היחצניים שפורסמו בכלי התקשורת הבולטים של קבוצת מוזס – "ידיעות אחרונות", ynet ו"כלכליסט" – תואר אסייג כמי שמוביל את המיזם, ואילו חברת ידיעות-אינטרנט תוארה כשותפה בו. ואולם, מבדיקת נתוני רשם החברות עולה כי בעלת השליטה ב-yschool היא קבוצת "ידיעות אחרונות", המחזיקה ב-57.5% ממניות המיזם. אסייג מחזיק בשאר המניות (42.5%) באמצעות חברה הנמצאת בבעלותו המלאה.

דובר המשרד לפיתוח הנגב והגליל, אחיקם משה דוד, הדגיש כי הבחירה ב-yschool נעשתה בתום מכרז פומבי שבו גברה ההצעה של קבוצת "ידיעות אחרונות" על הצעות שהגישו יזמים אחרים. "ההצעות שהוגשו במסגרת מכרז זה נוקדו על-פי אמות מידה מקצועיות ועל סמך הצעות מחיר", מסר.

חמישה מיליון השקלים שהוקצו לשיתוף הפעולה אמורים להספיק לשנה אחת של גישה חופשית לתכני המיזם עבור מאה אלף תלמידים. לדברי הדובר, למשרד ישנה אופציה להאריך את ההתקשרות בשנה, אך הוא אינו מחויב לעשות זאת. "החברה פועלת מול מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, ובהסכם נקבע כי החברה תשתף פעולה עם מחלקות החינוך המקומיות, לרבות הכנת והעלאת שיעורים מתוקשבים במקצועות ובנושאים על-פי צורכי התלמידים והרשויות המקומיות", הוסיף.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל אינו הגוף הציבורי הראשון שרכש שירותים מהמיזם החינוכי של "ידיעות אחרונות" ואסייג. קדמו לו עיריית רמת-גן, שמימנה גישה ל-yschool לכל תלמידי בתי-הספר העל-יסודיים בעיר, ועיריות אשדוד ואילת, שרכשו גם הן אלפי מנויים.

אף שמדובר בכספים ציבוריים שהשימוש בהם מחויב בשקיפות, רק בעיריית אשדוד הסכימו למסור ל"העין השביעית" כמה שולם לקבוצת "ידיעות אחרונות" עבור הגישה לשיעורים המקוונים. דובר עיריית אשדוד, אדי בן-חמו, מסר כי היקף ההתקשרות עם yschool הוא כ-165 אלף שקל. דוברת עיריית אילת דנה זנטי ודוברת עיריית רמת-גן אורלי נעים סירבו למסור את הנתונים וטענו כי לשם כך עליהן לקבל את אישור חברת yschool דרך בקשת חופש מידע. "קיבלנו מחיר מיוחד, זה לא חוזה סטנדרטי", הסבירה דוברת עיריית אילת.