הכותרת הראשית של "וואלה" לווידיאו של השבוע (של השנה, של העשור, של המאה) סיפרה את הכל: "מעידה חורצת גורלות: צפו בהילרי מתמוטטת", נכתב בה, מתחת לכותרת הגג: "הרגעים הדרמטיים". יש לנתח את הכותרת הזאת מלה-מלה כדי להבין את זליגתה של הפורנוגרפיה אל העיתונות והפוליטיקה.

ראשית המלה "מעידה". פותחים בלשון-המעטה, באירוע מקרי. כמעט כמו בסרט פורנו: שליח פיצה מצלצל בדלת, מלצרית מגיעה עם תפריט, שכנה מבקשת קצת סוכר. הילרי כאן אינה אשה לא-צעירה שלקתה בדלקת ריאות ומתעלפת מכיוון שעשתה הרבה יותר ממה שהיתה צריכה (בדיוק כמו כל אחד מאיתנו בעידן המודרני שסירב להישאר חולה בבית כי "צריכים אותי"), אלא פשוט מישהי ש"מעדה". אולי נתקלה באבן? אולי כשלה כי הנעליים לא נוחות?

אחריה מגיע הבום הגדול, השוס, האירוע המכונן: "חורצת גורלות". כל-כך הרבה מקופל בשתי המלים האלה, ודבר מתוכם אינו קשור לעיתונות. מדובר בעצם בקדימון אל הלא-נודע. העורכים מבהירים שלמרות שאין להם מושג ירוק מה קרה (בעת הזאת הילרי יכולה להיות מנוזלת, מיובשת או חולת איידס), ברור להם שמה שהיה לא יהיה עוד. בתוכנית הריאליטי של הפוליטיקה הילרי עשתה צעד אחד לעבר התהום ותכף יסלקו אותה מהשבט. "גורלה נחרץ". או כמו שקורא לזה יריבה טראמפ בשפתיים מפושקות: "You're fired"!

המלה הבאה היא החשובה ביותר, מכיוון שהיא מנוסחת בלשון ציווי ודוחקת בכם להיכנס לחדר סגור שבו מוקרן סרט אסור, למבוגרים בלבד. "צפו"! זוהי אחוות המציצנים של העיתונות, וחובה להיכנס. לכן אין זו הזמנה לצפייה אלא הוראה מפורשת. לא נכנסתם – הפסדתם! ממש כמו "כנסו כנסו", או "את הסרטון הזה אתם חייבים לראות", או כמו ש"ידיעות אחרונות" הזמין את קוראיו ללחוץ על ברקוד כדי "לצפות בתמונות הקשות". זה מזכיר לנו שגם בטלוויזיה בכבלים או בלוויין סצינות הסקס נמצאות במרחק הקלקה – אבל רק אם תקישו את "הקוד הסודי".

"מעידה חורצת גורלות? צפו בקלינטון מתמוטטת" (צילום מסך מ"וואלה")

"מעידה חורצת גורלות? צפו בקלינטון מתמוטטת" (צילום מסך מאתר "וואלה")

"מתמוטטת" היא כבר מלה המקפלת בתוכה שיפוט מוחלט. קודם הילרי רק "מעדה" – חולשת ברכיים קלה, סחרחורת, לא משהו שצריך להטריד יותר מדי. מי מאיתנו לא "מעד" פעם בחייו? מי לא חש סחרחורת קלה בטיסה או בחילה בנסיעה רבת מהמורות? זה קורה גם למי שלא מלאו לו 68 ומתמודד על נשיאות ארצות-הברית. "התמוטטות" לעומת זאת היא כבר המוות עצמו, או לחילופין האורגזמה. "צפו" בווידיאו ותראו מגדל קלפים שלם קורס. ואם לא תראו – תוכלו לדמיין: איך עיניה נעצמות, איך ברכב היא כבר קורסת לחלוטין. אולי מקיאה את בני מעיה? מאבדת הכרה? מובהלת לבית-חולים?

לעובדה שבשלב הזה כבר ראינו אותה יוצאת מהבית במצב סביר – נושמת ואף הולכת עצמונית, מדברת, מחבקת ילד – אין כל משמעות בקודים של פורנוגרפיית הפוליטיקה. תסתכלו בווידיאו למען השם! הרי היא "מתמוטטת" שם לחלוטין!

דונלד טראמפ הכתיב את הז'אנר וכולנו בעיתונות – בארץ ובארצות-הברית – מזיעים כדי לעמוד בקצב. מדובר במועמד שהוא כוכב פורנו לכל דבר, שהנכס היחיד שהוא מביא לזירה הוא פנטזיות חסרות כל בסיס במציאות. ולכן גם לעיתונות לא ממש אכפת משום דבר אחר: האם הרוויח את ממונו הרב באופן הוגן והגון, האם באמת יש ברשותו ממון רב כפי שהוא מתפאר, האם יש לו תוכנית כלשהי בתחום כלשהו, ואיך לעזאזל יוציא לפועל את הבטחותיו הגזעניות כמו לגרום למקסיקנים "לשלם עבור החומה" שמבודדת אותם, או לסלק 11 מיליון מוסלמים מבתיהם. גם כאשר שואלים אותו על כך, אין כוונה לקבל תשובה אמיתית. זה חלק מטיזינג, משחק פיתוי ידוע מראש שבו העיתונאי מחייך קלות ביודעו שמה שטראמפ לא יענה – כולנו נהנה מהשואו.

דונלד טראמפ (צילום: גייג סקידמור, רשיון cc)

דונלד טראמפ (צילום: גייג סקידמור, רישיון cc)

אולי משום כך פורסם לאחרונה שהעיתונות האמריקאית כמעט שלא טורחת לעשות תחקירי עומק על טראמפ. אין כל סיפוק בתחקירים על המובן מאליו, וטראמפ הוא הראשון להרוויח מסיפורים על מעלליו המטורפים. כשאמריקה כולה היתה בשוק מההעתקה הבוטה בנאום של אשתו מנאומה המקביל של מישל אובמה לפני שמונה שנים, טראמפ היה היחיד שהגיב בביטול: "דברים כאלה קורים", וסירב לפטר את כותבת הנאומים שפישלה. רוצה לומר: אין פלגיאט בעולם פורנוגרפי. כולם ממחזרים.

קלינטון מתעקשת לשחק נגד חוקי הז'אנר. היא כמו מתמודדת ב"מאסטר שף" שרוצה אשכרה לבשל בלי לספר על הדמעות שהאמא המסכנה שלה הגירה כשהכינה את עוגת הסולת לאביה (הנכה). מעוררת רחמים לפעמים נטייתה להמשיך ולהאריך בתשובות, לנמק, לעגן ב"מחקרים" ו"דוגמאות". במענה לשאלה של יונית לוי בערוץ 2 על השימוש במונח "טרור אסלאמי" היא פצחה בתשובת-נצח של יותר משתי דקות. בזמן היקר הזה אפשר לצפות בסרטון שלה "מתמוטטת" לעבר "הגורל" לפחות חמש וחצי פעמים (והעורכים טרחו אפילו לסמן בתאורה מיוחדת את דמותה המתרחקת לעבר דלת הוואן, כדי שלא נתבלבל עם אחד המאבטחים).

מי ינצח? גם נביא יהיה טיפש להעריך. בשבעת השבועות שנותרו יכולים לקרות הרבה אירועים "חורצי גורלות". מי יודע, אולי בעימות הילרי תקנח את האף ותפסיד את אוהיו משום שבמידווסט לא אוהבים מוקוס? אבל תהא התוצאה אשר תהא, כולנו כבר בתוך הסרט הזה, עמוק מדי בשביל להריץ לאחור.