האם כלי התקשורת החזקים בישראל מועלים בתפקידם בבואם לסקר זיהום סביבתי, והאם יש דברים שבהם אסור לכתבי איכות הסביבה לעסוק? ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה-הציוני), מבכירי פעילות הסביבה בישראל, סבורה שהתשובות לשאלות הללו חיוביות. כהן-פארן התראיינה לתוכנית "קול העין" בעקבות הגילויים שהתפרסמו ב"העין השביעית" על האופן שבו סיקרה תוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 רשת את הזיהום שיוצרים בתי-הזיקוק במפרץ חיפה. לרשת ולמפעלים בעלי שליטה משותפים: עידן עופר ואהוד אנג'ל.

במקרה שפרטיו הובאו ב"העין השביעית" בחודש שעבר, עובדת בתוכנית "העולם הבוקר" של רשת אמרה לפעילת סביבה מאזור חיפה שלא ניתן יהיה לראיין אותה בגלל זהותם של בעלי השליטה בזכיינית. כשמנחי התוכנית, איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל, שואלים את ח"כ כהן-פארן אם גם לה, כפעילת סביבה ותיקה, אירע מקרה כזה – היא משיבה בשלילה.

ח"כ יעל כהן-פארן בכנסת, 2.8.16 (צילום: הדס פרוש)

ח"כ יעל כהן-פארן בכנסת, 2.8.16 (צילום: הדס פרוש)

"באופן אישי לא נאמרו לי או לדובר שלי דברים כאלה, אבל בהחלט יש לי תחושה מאוד קשה של חוסר עיסוק בנושא - בצורה קיצונית", אמרה. "אני חייבת להפנות את האצבע לעוד גורמים בתקשורת, כמו 'ידיעות אחרונות' למשל. ערוץ 2 ו'ידיעות אחרונות' הם חוד החנית של מי שמייצגים את ההון בישראל, ולא עוסקים בנושאים שלא נוחים לבעלים שלהם. אני יכולה להגיד לכם שרק היום דיברתי עם פעילת סביבה מאוד בולטת באזור הצפון שהיתה אמורה להגיע לתוכנית הזאת ולהתראיין בנושא הזה, וקיבלה ביטול", אמרה.

יש תחושה שבישראל, כשמסקרים את תחום איכות הסביבה, זה נעשה בדרך כלל במנותק מהתחום הכלכלי. אוהבים לספר לנו על הנחלים המזוהמים, על הבולענים בים המלח, אבל פחות אוהבים לדבר על החברות המסחריות שגורמות לנזקים האלה – ועוד פחות מזה על בעלי החברות האלה. איך את מסבירה את זה?

"אומרים על התחום הסביבתי היום שהוא מאוד מיינסטרימי. הרי כולם רוצים להציל את הצבים ואת הדולפינים ואת כדור הארץ, כולם בעד הסביבה. ההתייחסות היא בסגנון 'יופי-טופי בואו נציל את הכדור': צבים ודולפינים יפה לצלם, אז הכתבות נכנסות – אבל כשזה מגיע לתחומים הקשים כמו שדה-בריר בערד ובז"ן בחיפה וכל החברות המזהמות ביותר, אתה לא רואה עיסוק בהן, אתה לא רואה את האצבע המאשימה מופנית לבעלים של המפעלים, אתה לא רואה עיסוק בהון-שלטון, בהסתרה של מידע, בשקרים, באיך שהמדינה מחפה עליהם ובמה שהם עושים כדי להשפיע על המדינה – לא מדברים על זה".

עידן עופר (צילום: משה שי)

עידן עופר (צילום: משה שי)

זה לא ברור מאליו. לתקשורת הרי הרבה יותר נוח להדביק לדיווחים פרצופים. זה סקסי, זה צהוב, זה לא מופשט – הרבה יותר נוח להגיד "עידן עופר" מאשר להגיד "בז"ן". לכאורה, התקשורת כאן פועלת בניגוד לדי.אן.איי שלה.

"כשעידן עופר מחזיק בחברת החדשות, ודאי שלא ידברו – לא על הפרצוף ולא על המפעל. התקשורת הופכת את הנושא הסביבתי למשהו נורא נחמד, 'להציל דולפינים', ולא נוגעים בדברים הקשים: אנשים מתים מזיהום אוויר, אנשים מתים בגלל המפעלים, אנשים חולים בסרטן – והסיפורים האלה לא נחשפים ולא נידונים כי זה קשה, כי התקשורת לא רוצה לפגוע בבעלי האינטרסים שלה".

את יכולה להצביע על כלי תקשורת שדווקא מצטיינים בסיקור ענייני סביבה?

"ב'הארץ' ו'דה-מרקר' יותר מתייחסים לנושאים האלה, יותר נכנסים בבעלי הון, יש להם גב מסוים מהבעלים שלהם. אבל גם 'דה-מרקר', במאבק הגז – הם באמת החזיקו את המאבק בצורה משמעותית כעיתון, אבל לא נכנסו לנושאים הסביבתיים ולהשלכות על הבריאות. למה? אני לא יודעת. עוד לא הנחתי את האצבע על הנקודה.

"בעיני גם הם מפספסים, כי הם רק מסתכלים על הזווית הכלכלית. בעניין הגז הם – ועוד עיתונים אחרים – התעלמו לגמרי מהפגיעה. הכיסוי שלהם בא בעיקר מהזווית של הטייקונים, הזווית הכלכלית והמונופול – שזה בסדר גמור – אבל עם התעלמות מההיבטים החברתיים, הסביבתיים, הבריאותיים. זה לא הופיע ב'דה-מרקר'. אבל פה אני לא מאשימה שזה בעד או נגד בעלי הון, זו תפיסה של עיתון שלא רוצה להראות משהו יותר מדי מורכב".

יונה יהב מתארח בתוכנית "העולם הבוקר" של חברת רשת (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 2)

יונה יהב מתארח בתוכנית "העולם הבוקר" של חברת רשת (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 2)

היית השבוע בחיפה במסגרת "מסע ירוק" שאת עורכת ברחבי הארץ. מה את יכולה להגיד על האופן שבו פעילי הסביבה המקומיים תופסים את ראש העיר יונה יהב?

"הייתי בחיפה, ובאותו בוקר הייתי בירושלים בדיון על חיפה בוועדות התכנון, ושם יונה יהב ישב לא רחוק ממני. יהב חוטף הרבה מאוד ביקורת, ובצדק, על התנהלותו במשך 13 או 14 שנים שבהן הוא ראש עיר, כי הוא באמת לא עשה דבר וחצי דבר, והשתיק את האופוזיציה ואת ארגוני הסביבה שהגיעו אליו עם דו"חות, דיבר אליהם מאוד לא יפה".

אם שואלים אותו, הוא חושב שזה לגמרי אחרת. הוא רואה בעצמו סוג של אקטיביסט, הוא אוהב להתגאות שהוא חסם את הדרך לבתי-הזיקוק ואיך הוא התנגד לכאורה לתוכנית ההרחבה שלהם שאושרה לאחרונה. הוא אפילו הצהיר שהוא מתכוון לערער עליה.

"היום הוא מבין לאן נושבת הרוח הציבורית, ואין לו ברירה. אני דווקא מברכת אותו על זה שהוא שינה כיוון ושהוא נוקט בקו הרבה יותר לוחמני נגד המפעלים. אבל מצד שני, הוא כראש עיר יכול לעשות הרבה יותר, ולא רק לחסום את הדרך עם משאיות זבל פעם אחת בשביל התקשורת.

"אני חושבת שעכשיו הוא בשלב היחצני – אבל אנחנו בקשר, וגם עם היועץ המשפטי שלו, והם כן בוחנים התערבות משפטית בערר על הרחבת בז"ן. יש לי גם קשר עם סיעת הירוקים בחיפה – הם האופוזיציה שלו, אבל הם מבינים היום שאולי הוא כן מוכן להירתם לנושא, ומשתפים איתו פעולה – אם זה יגיע למשהו רציני. בסופו של דבר לא יכול להיות שראש עיר יתעלם מדבר כזה. תשמעו, היחס שלו עד היום למפגעים בחיפה היה בעיקר מול הממשלה: 'הממשלה צריכה לעשות משהו'".

מהבדיקה שערך אורן פרסיקו ב"עין השביעית" באמת עלה שיהב מותח הרבה ביקורת, אבל כשהוא עושה את זה הוא בדרך כלל מפנה את החצים לממשלה, לחברת תש"ן הממשלתית, למכל האמוניה, שמוחזק על-ידי חברה בינלאומית. זה כמעט אף פעם לא מגיע לעידן עופר, לאהוד אנג'ל, לבז"ן. נראה שהוא ממש מפחד לגעת בהם, או משתדל מאוד לשמור איתם על יחסים תקינים.

"אני מוצאת שיש אמת בדברים האלה, אבל אני מקווה שהוא מבין שכראש עיר חייב לשנות כיוון, ואני רוצה לראות את זה גם במעשים ולא רק בדיבורים".

בהכנת הכתבה סייע איתמר מרגלית

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.