קבוצת "ידיעות אחרונות" תקבל למעלה מחצי מיליון שקל עבור פרסום ראיונות שיווקיים וידיעות מחמיאות על חברות מסחריות שונות במדור הכלכלה של אתר ynet – כך עולה מבדיקת "העין השביעית". ההתקשרות החלה בחודש שעבר, והיא מתבצעת במימון מכון היצוא, גוף הפועל בחסות משרד הכלכלה ובמימון המדינה, העוסק בקידום היצוא מישראל והסחר הבינלאומי.

מכירת כתבות, המכונה ב-ynet "שיתוף פעולה", פוגעת בעצמאות המערכתית של כלי התקשורת והעיתונאים ומאפשרת לרוכשי התוכן לעקוף את השיקולים המערכתיים ולקבל חשיפה חיובית תוך השפעה על התכנים והטעיית הקהל. על-פי פרשנויות שונות, מכירה של פרסום סמוי גם מנוגדת לחוק – סוגיה העומדת בפני הכרעה של בית-המשפט, בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד ynet.

מבחינת מערכת האתר מדובר בעסקה ראויה לציון לא רק בגלל היקפה, אלא גם משום שלאחר פירוק הממשלה הקודמת והפסקת כהונתם של שרי יש-עתיד, לא חודשו חוזי התוכן השיווקי הממשלתיים שבשנים האחרונות הזרימו לקבוצת התקשורת של משפחת מוזס מיליוני שקלים.

באופן רשמי, הקמפיין המערכתי של ynet ומכון היצוא נועד "לעודד יצואנים חדשים להיכנס למעגל היצוא", כפי שנמסר מהמכון, אם כי לא ברור כיצד כתבות חיוביות על חברות מסחריות יעודדו חברות אחרות לעסוק ביצוא. הקמפיין גם לא נראה ככזה שיתרום לביקוש של מוצרים ישראלים בחו"ל. נכון להיום, רק מיעוט מקרב הידיעות הקנויות תורגמו ופורסמו בפורטל ynet בשפה האנגלית.

עד כה הספיקה מערכת ynet לפרסם כתבות קידום מכירות לשורה של חברות מענף הסייבר והתעשיות הבטחוניות, כולל שכפול קטן של קמפיין קודם: לאחר פרויקט התוכן השיווקי שבו התגייסו כתבי "ידיעות אחרונות" לשכנוע נשים להצטרף לתעשייה האווירית – אחת הכתבות שמכרו לאחרונה ב-ynet נועדה למתג את ענף הסייבר ככזה המתאים גם לנשים.

שמה של התעשייה האווירית שב ועולה גם בקמפיין של מכון היצוא, בכתבה הממתגת את יצרנית הנשק הממשלתית כיצואנית טכנולוגיית סייבר, כולל ראיון מצולם עם דוברת החברה, אליענה פישלר. בכתבה אחרת, שהתפרסמה כקדימון לכנס של משרדי הביטחון והכלכלה, מונה הכתב אסף קמר את יתרונותיהן של חברות ישראליות העוסקות בייצור מערכות למעקב אחר בני אדם ברשת ובמרחב הציבורי.

מגישת ynet אלכסנדרה לוקש מראיינת נציג של מכון היצוא במסגרת אחת הכתבות הממומנות (צילום מסך)

מגישת ynet אלכסנדרה לוקש מראיינת נציג של מכון היצוא במסגרת אחת הכתבות הממומנות (צילום מסך)

כתבות קידום אחרות מוקדשות לחברות מענפים אזרחיים יותר: רפואה (1, 2), ספורט, קלינטק ועוד. כנהוג ב-ynet, לכתבות נלווים בדרך כלל תצלומים וציטוטים של נציגי הגורם שמימן אותן.

דמותו של יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, צצה לאחרונה בטור אישי, בכתבה ובראיון אולפני שפורסמו ב-ynet. ואולם, לפי ההסבר שנלווה לפרסומים הללו, הם דווקא פורסמו כחלק מקמפיין שמימן גורם אחר – קבוצת אלדד פרי, המריצה ב-ynet פרויקט בשם "חותם כחול-לבן" שנועד "לקדם גופים ישראלים שיוצרים שינוי בעולם". במקביל מממנת הקבוצה "ערוץ הסברה" באתר המתחרה mako.

על-פי מכון היצוא, שיתוף הפעולה עם ynet עתיד להכניס לקופת האתר 560 אלף שקל: עבור כל חודש ישלם המכון לאתר 40 אלף שקל בתוספת מע"מ, וההתקשרות תימשך שנה. "הפעילות הפרסומית כולה מתבצעת על-ידי ynet מול החברות עצמן", הוסיפה ליטל פרנקל מחטיבת התקשורת והפרסום של המכון. "בתיאום עם ynet, בכל הפרסומים נכתב באופן בולט כי מדובר בשיתוף פעולה עם מכון היצוא", ציינה. לדבריה, הבחירה ב-ynet התבצעה בעקבות סקרים ומחקרים שמהם עלה כי זהו אתר החדשות הפופולרי בישראל.

"מכון היצוא פועל לקידום היצוא והיצואנים הישראלים ומעניק להם מגוון רחב של כלים ושירותים המסייעים להם ביצוא מוצרים ושירותים, כמו גם במה לחשיפת המוצרים והטכנולוגיות שלהם", נמסר עוד מהמכון. "המכון שם לעצמו כיעד את העמדת היצואנים הישראלים, מוצריהם ושירותיהם במרכז הבמה, על מנת לעודד יצואנים חדשים להיכנס למעגל היצוא ובכדי ליידע את החברות היצואניות, כמו גם את הציבור הרחב, על מגוון הכלים שאנו מעמידים לרשותם".

עורך ynet, אמנון מרנדה, בחר שלא להגיב לדברים.