למרבה הצער, כבר לא מפתיע לראות בישראל כלי תקשורת מרכזי שעורך ומפרסם ממצאי סקר אפרטהייד, סקר דעת קהל שעוסק בסוגיה הרלבנטית לכלל האוכלוסייה אך נערך בקרב יהודים בלבד. התופעה כה נפוצה, שלאחרונה החלה מועצת העיתונות לשקול את הצעדים האפשריים נגדה.

ובכל זאת, במהדורה אחרונה של "יומן", מגזין האקטואליה המרכזי של ערוץ 1, הצליחו לבלוט לרעה. מגיש המהדורה, עודד שחר, הציג ממצאים של סקר בחירות שנערך על-ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בהנהלת פרופ' אבי דגני, כולל חלוקה של מנדטים לכל המפלגות, וציין כי הסקר התבסס על שיחות טלפון בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. לא זו אף זו, לפי הסקר המפלה שמרה הרשימה-המשותפת על כוחה עם 13 מנדטים, ממש כמו בבחירות האחרונות.

העיתונאית טל שניידר, שישבה באולפן "יומן", מתחה על כך ביקורת בזמן אמת ואמרה כי הדרת האוכלוסייה הערבית מהסקר היא "בעיה גדולה". שחר לא הגיב. מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", עינב שיף, צייץ הלצה שלפיה אם הרשימה-המשותפת זוכה ל-13 מנדטים בסקר שנערך בקרב יהודים בלבד, הרי ש"הדו-קיום פורח".

מרשות השידור נמסר בתגובה כי לא מדובר בסקר של הערוץ הראשון, אלא בסקר פנימי של מכון גיאוקרטוגרפיה, כפי שציין מגיש "יומן" עודד שחר. "מהדורת יומן", כך הסבירו ברשות, "החליטה לשדר את הנתונים בשל ממצא הסקר המעניין שלפיו יש-עתיד גוברת על הליכוד. יצוין כי על פי הנחיית הנהלת רשות השידור, 'כל הסקרים הנעשים בעבור הערוץ הראשון מתבצעים בקרב כלל האוכלוסייה'".

בהמשך התגובה מסרה רשות השידור כך: "אנו מתנצלים בפני האוכלוסייה הערבית אם הצגת הסקר הובנה כסקר של ערוץ 1 שנעשה בלי לדגום את האוכלוסייה הערבית. כאמור, הסקר שפורסם בסוף השבוע לא הוזמן על-ידי חטיבת החדשות, והיא לא שילמה בעבורו".

פרופ' אבי דגני מסר בתגובה כי את האוכלוסייה הערבית הוא סוקר בנפרד, כיוון שהדבר "נותן מהימנות יותר טובה לשני הצדדים", ובסקר כמו זה ששודר בערוץ 1 שולבו הממצאים בין שני הסקרים. לדבריו, על בסיס הסקר שערך לאחרונה בקרב האוכלוסייה הערבית הוצג הממצא לגבי מספר המנדטים של הרשימה-המשותפת.

מגיש "יומן" עודד שחר (משמאל) ופרופ' אבי דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה (צילום מסך)

מגיש "יומן" עודד שחר (משמאל) ופרופ' אבי דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה (צילום מסך)