העיתון המקומי "המקור", היוצא לאור בקריית-מלאכי והסביבה, נקלע לסכסוך משפטי רב-צדדי עם המועצה האזורית באר-טוביה. במועצה טוענים כי העיתון מוציא דיבתם רעה דרך קבע. בעיתון טוענים כי המועצה מתנקמת בהם, משדלת מפרסמים גדולים להימנע מלפרסם בעיתונם, ובאופן כללי מבקשת לסתום את פיהם.

"המקור", שעורך העיתונאי אליאור עמר, הוא שבועון המופץ חינם מדי סוף שבוע בכמה אלפי עותקים. אף שראה אור לראשונה לפני כשנתיים וחצי בלבד, כבר הספיק לעורר את זעמה של המועצה האזורית באר-טוביה. בשנה שעברה הגישו המועצה ויועצה המשפטי שלוש תביעות דיבה נגד העיתון בדרישה לקבל פיצוי כולל בסך 600 אלף שקל. במקביל הגיש העיתון תביעת דיבה משלו נגד מזכיר המועצה.

התביעה הראשונה, מפברואר 2015, הוגשה על-ידי המועצה באמצעות עו"ד תום נוימן, בעקבות כתבה שפרסם עמר על אודות הסכם המתגבש בין המועצה המקומית בני-עייש למועצה האזורית באר טוביה, הסכם שלדבריו מפלה לרעה את קריית-מלאכי. בבאר-טוביה הכחישו קיומו של הסכם או משא-ומתן להסכם בין המועצות, וטענו כי הכל פרי דמיונו של עמר.

ראש המועצה האזורית באר טוביה דרור שור (צילום מסך)

ראש המועצה האזורית באר טוביה דרור שור (צילום מסך)

התביעה השנייה הוגשה חודשיים בלבד אחרי הראשונה, גם כן באמצעות עו"ד נוימן, על רקע כתבה שפורסמה ב"המקור" ובה נטען כי ראש המועצה האזורית באר-טוביה, דרור שור, פועל מתוך נקמנות אישית נגד תושבי מועצה המביעים ביקורת, ואף מחלק את משאבי המועצה בין היישובים באופן לא הוגן, על-פי תמיכתם במועמדים השונים בבחירות המקומיות. גם כאן נטען כי מדובר בשקרים דיבתיים.

התביעה השלישית, מחודש נובמבר האחרון, הוגשה על-ידי היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד הדר מימון. באמצעות בא כוחו, עו"ד עמוס חריף, דרש עו"ד מימון פיצוי בגין ארבע ידיעות במקומון שעסקו בו אישית ובכהונתו במועצה, ושלדבריו הוציאו דיבתו. בכתבי התביעות טענו במועצה כי העיתון נוהג לסקר אותם בצורה מסולפת, ובלי לבקש תגובה.

בכתבי ההגנה של "המקור", שהוגשו באמצעות עו"ד יהל סגל, טען העיתון כי הפרסומים מבוססים ואינם לשון הרע, וכי המועצה "מנסה בציניות ו/או ברשעות ו/או בחוסר תום לב ובאופן שיטתי לחסל את פעילותו של עיתון 'המקור' שבו פורסמו הכתבות כדי למנוע כל ביקורת נגד התובעת". לדברי העיתון, התביעות הן "תביעות השתקה" שנועדו לסתום את פיו.

"העיתון מסקר את הנעשה בעיר קריית-מלאכי ומעלה כתבות ביקורתיות ביותר כלפי התנהלות העירייה בקריית-מלאכי, כדרכה של עיתונות חופשית ובלתי תלויה, אולם עיריית קריית-מלאכי מעולם לא מצאה לנכון להגיש תביעות לשון הרע נגד הנתבעים", נטען מטעם העיתון. "הסיקור של העיתון את המועצה האזורית באר-טוביה הינו מינורי ומתבטא בדף פנימי אחד או שניים ותו לא. במסגרת סתימת הפיות שבה נוקטת המועצה – גם את זה מנסה המועצה להפסיק".

שער המקומון "המקור" מהשבוע האחרון

שער המקומון "המקור" מהשבוע האחרון

לדברי "המקור", המועצה האזורית באר-טוביה לא מסתפקת בהגשת תביעות דיבה אלא מנצלת את כוחה "כדי להביא להפסקת רכישת שטחי פרסום אצל הנתבעים על-ידי מפרסמים גדולים שעסקיהם מצויים בשטח שיפוטה של התובעת ואשר נהגו לרכוש שטחי פרסום בעיתון באופן קבוע".

בנוסף טוענים בעיתון כי אחרי התביעה הראשונה "החליטה המועצה שלא לספק מידע ציבורי לעיתון", ונימקה זו בכך שהוגשה תביעת דיבה נגדו ועל כן העיתון ועורכו מצויים בניגוד עניינים. לפיכך, טוענים בעיתון, "הפכו תביעות לשון הרע המופרכות שהגישה המועצה ל'כלי נשק' בידיה לצורך סתימת פיות של הנתבעים וכ'שסתום' בפני העברה לנתבעים של מידע".

כך, לדוגמה, כשעורך "המקור" עמר פנה למועצה ושאל מדוע היועץ המשפטי שלה, עו"ד הדר מימון, מכהן בתפקיד למעלה מעשור שלא בהתאם להוראות משרד הפנים, השיב עו"ד מימון במכתב שבו הוא מזכיר לעמר כי הוגשו נגדו תביעות לשון הרע על-ידי משרדו. "עיסוקך בנושא", הדגיש, "יש בו כדי לעורר את החשד שמא הינך פועל בכובע העיתונאי בכדי לסכל ההתקשרות וייצוג המועצה באמצעות משרד זה, בתיקך האישי. למותר לציין כי עניין זה כשלעצמו מעמיד את עיסוקך בנושא זה במצב של חשש לניגוד עניינים בין חובותיך כעיתונאי לאינטרס האישי שלך".

"מצחיק שאתה טוען לניגוד עניינים ועונה על שאילתא מטעם המועצה שקשורה אליך ישירות", השיב לו עמר. "תמשיך לדמיין, אתה ומר שור, שהאיומים או התביעות שלכם עושות עלי או על מי משותפי רושם כלשהו".

כשפנה עמר לפי חוק חופש המידע וביקש מידע על שכר הטרחה שמקבל עו"ד מימון מהמועצה, סירב עו"ד מימון, בשם המועצה, להיענות לבקשה, וזאת בשל פעולתו העיתונאית של עמר ("נוהגו של המבקש לפרסם ידיעות שקריות לחלוטין ביחס למועצה", ניסח זאת עו"ד מימון).

בחודש נובמבר האחרון, זמן קצר לאחר שהוגשה נגדם תביעת הדיבה השלישית הגישו "המקור" בעצמם תביעת דיבה נגד המועצה האזורית באר-טוביה ונגד מזכיר המועצה. העיתון דרש פיצוי בסך 100 אלף שקל בגין מכתב שהעביר המזכיר לחברי המועצה ובו טען כי העיתון נוהג "לפרסם ידיעות שקריות לחלוטין ביחס למועצה" וכי "עיסוקו של מר עמר בפרסומים שליליים על אודות ענייני המועצה יש בו כדי לעורר את החשד שמא הינו פועל בכובע העיתונאי ממניעים זרים".

במועצה טענו להגנתם כי התביעה של עמר והעיתון נגדם היא "נועדה לשמש כ'קונטרה'" לתביעות שהוגשו נגד העיתון, וכי ממילא המכתב של מזכיר המועצה כלל אינו כולל לשון הרע.

כל התביעות טרם הוכרעו.

62989-02-15
35337-04-15
21612-11-15
62857-11-15