לעתים רחוקות מזדמנת המחשה ברורה, שאינה משתמעת לשני פנים, לאופן שבו הטלוויזיה המסחרית בישראל מעצבת את סדר היום התקשורתי כך שלא יפגע באינטרסים העסקיים של בעלי המניות – בעלי הון מהחזקים והמרושתים במדינה. שיחת טלפון שקיימה לאחרונה עובדת באחת מתוכניות האקטואליה בחברת רשת, זכיינית ערוץ 2, מאפשרת להישיר מבט אל מציאות שבה ישנם נושאים שאסור לעסוק בהם – גם כשברור שיש בהם חשיבות ציבורית עליונה.

עידן עופר ואהוד (אודי) אנג'ל הם מבעלי ההון הבולטים והעשירים בישראל. עופר ואנג'ל מחזיקים יחד, בין היתר, בחברת בז"ן המפעילה את בתי-הזיקוק בחיפה ובשלל חברות-בת העוסקות בתעשייה הפטרוכימית. עופר הוא בעל השליטה בקבוצת החברות. גוף אחר שבו שולטים השניים הוא חברת רשת, אחת משתי הזכייניות של ערוץ 2.

בחודשים האחרונים, על רקע הליכי האישור של תוכנית להרחבת בתי-הזיקוק, ערכו פעילי סביבה מהצפון שורה של אירועי מחאה, ובמקביל ניסו לעניין את התקשורת בטענותיהם על הנזק הסביבתי והבריאותי שנשקף מהתוכנית. אחת הפעילות שלקחו חלק במאבק הזה היא האפידמיולוגית הסביבתית אלה נווה מארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", החתומה על ערר שהוגש למועצה הארצית לתכנון ובנייה בניסיון למנוע את אישור התוכנית. בחודש שעבר נדחה הערר, והתוכנית אושרה.

עובדת במערכת "העולם הבוקר": "הבעלים, זה לא ימצא חן בעיניהם שידברו על בז"ן – בשורה התחתונה. זה פשוט מורכב מאותן משפחות. [...] אלה דברים שהם מעלי, מעל אברי [גלעד], מעל העורך שלי, זה לא קשור אלינו"

נווה מספרת כי לאחרונה פנתה לתוכנית "העולם הבוקר" בהנחיית אברי גלעד והילה קורח, וניסתה לעניין את המערכת בהשלכות הסביבתיות של הרחבת בתי-הזיקוק. בהתחלה היא נחלה הצלחה: עובדת מערכת ששוחחה עמה הגיעה למסקנה כי מדובר בנושא שחשוב להעלות לסדר היום. ואולם, זמן מה לאחר המגעים הראשוניים קיבלה נווה הודעה שלפיה בסופו של דבר הוחלט לא לעסוק בסוגיה.

ההחלטה, כך לפי נציגת המערכת, לא התקבלה ממניע עיתונאי. לטענתה, בגלל בעלי השליטה בחברת רשת – עידן עופר ואהוד אנג'ל – לא ניתן לקיים בתוכנית דיון ביקורתי על בתי-הזיקוק. "אני מאחלת לך המון בהצלחה, אין ספק שההזדעקות שלכם היא בצדק וברור שמגיע לזה זמן מסך – אבל את לא תקבלי את זה אצלנו ברשת, בואי נגדיר את זה ככה", אמרה העובדת לנווה.

הסיבה לכך, אמרה העובדת, היא התחשבות בדעתם של הבעלים. "הבעלים, זה לא ימצא חן בעיניהם שידברו על בז"ן – בשורה התחתונה. זה פשוט מורכב מאותן משפחות", הסבירה, והוסיפה: "אלה דברים שהם מעלי, מעל אברי [גלעד], מעל העורך שלי – זה לא קשור אלינו".

אלה נווה (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 1)

אלה נווה (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 1)

לאחר מכן אמרה עוד: "זה הון-שלטון. זה הון-שלטון, מותק. זו משפחה שהיא מאוד-מאוד חזקה, ולא הרבה יעלו את זה לשיח הציבורי. [...] בגדול, ככה התקשורת היום בנויה. זה לא דווקא [רק] על בז"ן, זה על הרבה נושאים שלא מעלים אותם לשיח התקשורתי. [...] כנראה שבז"ן האלה מקושרים בכל גוף תקשורתי – וזאת הסיבה שקשה לכם לבוא ולהעלות את זה לשיח הציבורי".

אלה נווה, בשיחה עם "העין השביעית", אומרת כי אמנם מדובר בהודאה חריגה של עובדת ספציפית בתוכנית ספציפית – אך לדבריה היא מייצגת את היחס שמעניקה תקשורת הזרם המרכזי למאבק הסביבתי. "בשנים האחרונות, חנה קופרמן מהפורום הישראלי לשמירה על החופים ואני ניסינו להעלות לדיון כל מיני סוגיות חשובות ברמה הלאומית – הקמה של תשתיות יצוא פטרוכימיות של תעשיית נפט עצומה שמסכנת מאות אלפי אנשים, לא רק בחיפה, וחוקים ששונו לרעה כדי לאפשר את זה. לרוב, התקשורת הארצית קוברת את זה", היא אומרת. "בדרך כלל מורחים אותנו בלי להגיד למה. המקרה הזה הוא דוגמה נדירה שבה מגיעה עובדת ישרה ומוסרת לראשונה את הסיבה האמיתית, את מה שאחרים מנסים לטשטש".

רשת: "לא היה ולא נברא"

ההחלטה המערכתית להימנע מעיסוק ביקורתי בעסקים הפטרוכימיים של עידן עופר ואהוד אנג'ל אינה רק פגומה מבחינה אתית ומקצועית; לכאורה, היא גם עומדת בניגוד לחוק שמתוקפו פועלת חברת רשת. על-פי חוק הרשות השנייה, זכייניות ערוץ 2 אינן רשאיות להימנע משידור של תכנים מסוימים בגין עמדותיהם של הבעלים.

"מורשה לשידורים לא ימנע שידורים, בין במישרין ובין בעקיפין, בשל דעותיו האישיות, ואם הוא תאגיד – בשל דעות מנהליו או דעות בעלי העניין בו", נכתב בסעיף 46 לחוק. אם יתברר כי דבריה של העובדת משקפים את העבודה היומיומית בזכיינית, החוק מאפשר לרשות השנייה להטיל על חברת רשת מגוון של סנקציות שהחמורה בהן היא שלילת זכיון השידורים.

עם זאת, בחברת רשת לא מביעים דאגה. בזכיינית נמנעו מלהתייחס לסוגיה המשפטית, ומסרו הכחשה כללית של הדברים. "לא היה ולא נברא", מסרה הדוברת יעל גאוני בתגובה לדברים. בהקשר זה יצוין כי בידי "העין השביעית" מצויה הקלטה של השיחה. העובדת המצוטטת בידיעה זו בחרה שלא להתייחס לדברים.

עדכון, 16.8: לאחר פרסום הידיעה נמסרה מחברת רשת תגובה נוספת: "לא היה ולא נברא, ואם 'העין השביעית' היתה עושה עבודה עיתונאית ראויה, היתה מגלה שרק לפני שבועיים היה אייטם גדול וביקורתי בעניין".

* * *

אברי גלעד והילה קורח, בתוכנית "העולם הבוקר" (צילום מסך)

אברי גלעד והילה קורח, בתוכנית "העולם הבוקר" (צילום מסך)