עיוות מס הפך את כל עם ישראל ואשתו לטייקוני נדל"ן, קבעה כותרת באתר "גלובס" לפני יומיים. היועץ הפיננסי יוסי פרנק כתב בשבח היוזמה של שר האוצר משה כחלון להעלות את המס על בעלי דירות מרובות, ואף קבע כי המס המוצע נמוך מדי. אלא שחיפוש באתר "גלובס" מעלה כי עמדתו של פרנק היא כנראה שולית למדי בציבוריות הישראלית, משום שלא מצאתי ב"זירת העסקים של ישראל" עוד מי שיחזיק בה.

למעשה, מחוץ לדיווח חדשותי קצרצר בחתימת "שירות גלובס" על יוזמת מיסוי העשירים החדשה, ב"גלובס" הקפידו להסביר לציבור קוראיהם כי מדובר ב"הפליה בוטה של בעלי דירות", ב"גזל" ו"אבסורד שלא נשמע כמותו", שיביא לאי-שוויון קיצוני ולעליית מחירי הדיור, וכמובן – ב"בולשביזם". וגם, שימו לב, מדובר במהלך שהוא "מוקדם מדי ומאוחר מדי".

גם מחוץ למדורי הדעות הסבירו הכתבים כי מדובר ביוזמה בעלת "סיכוי נמוך", וביתר דיוק "נמוך מ-50%", וכזו ש"מעוררת התנגדות רבה" וש"הביקורת נגדה הולכת וגוברת" (מה הפלא, אם הביקורת היא זו שמוצאת את דרכה לפרסום?), ושיש בה "לא מעט בעיות וחורים". אמנם, אחד הכתבים ריאיין את ראש אגף התקציבים שמקדם את יוזמת החקיקה, וכתב אחר טרח ומצא פתרון אפשרי לאחד הפגמים שנטען כי נפלו ביוזמה, אך אתמול כבר פורסם דיווח שלו תחת הכותרת "לידיעת השוכרים: לכחלון יש תוכנית שתקפיץ לכם את שכר הדירה".

האם המס הנמוך עד כה מנע את הקפיצה המטורפת במחירי השכירות? האם המשכירים אינם ממקסמים ממילא את המחיר שהם יכולים לדרוש משוכרים? ואולי מה שקובע את מחירי השכירות הם ההיצע והביקוש בשוק? גם בלי להיכנס לפרטי הוויכוח, קשה שלא לתהות על העמדה החד-צדדית שב"גלובס" מקפידים להטיח שוב ושוב בפרצופו של הציבור בכל מה שנוגע לניסיון למסות "50 אלף עשירים" (לפי ההגדרה באחת הכותרות באתר).

"אגלה לכם סוד", כתב היועץ פרנק בטור שהזכרנו קודם, "לא משנה מה יהיו ההצעות ומה תהיה איכותם של הצעדים שיינקטו לטובת פיצוץ בועת הנדל"ן, תמיד תשמעו את בעלי הנכסים צועקים שזה לא יעבוד, שזה לא הגיוני, שיעבירו נכסים על שם הילדים והנכדים ועל שם העסק, והמשפט הכי אבסורדי מכולם – שזה יגולגל על משכירי הדירות.

"זה שטויות. מעבר למספר מקרים של תכנוני מס מתוחכמים, מתי ראיתם מישהו מעביר נכסים סתם כך? [...] ולגבי גלגול המס על השוכרים? רק קומץ אווילים יסכים כשוכרים שהמס יגולגל עליהם, ואם זה יהיה הקש שישבור את גב הגמל (שמאיים בלאו הכי להישבר תחת עול דמי השכירות המפלצתיים) אז יבינו כולם את גודלו של האבסורד. בשורה התחתונה, אסור להתרשם מצעקות".