ועדת האתיקה של הכנסת קבעה כי שרת התרבות, מירי רגב, "חצתה את הגבול" לעבר "יחצנות אסורה" בכך שהשתתפה בסרטון שבו קידמה את תוכנית הטלוויזיה "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. הסרטון, שפורסם בחודש שעבר בעמוד הפייסבוק של התוכנית, הוא מעין פרסומת הקוראת לציבור לצפות בתוכנית בהנחייתו של הזמר, שהורשע בעבירות מס ושהיה מעורב בפרשייה שבה הורשע אביו בהדחת קטינות לזנות ועבירות נוספות.

הוועדה דנה בסוגיה בעקבות פנייה שהגישה ח"כ תמר זנדברג (מרצ). חבריה קבעו כי רגב חצתה את הגבול שבין הבעת דעה לגיטימית על יצירה תרבותית ובין קידום פרסומי של אותה יצירה – מעשה שנאסר בכללי האתיקה של הכנסת. עם זאת, מנוסח ההחלטה שפרסם יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) עולה כי חברי הוועדה החליטו לא להטיל על רגב סנקציה כלשהי.

השרה רגב, בתגובה שמסרה לוועדה, טענה כי לא נפל פגם במעשיה. "הסרטון נועד לעודד את המוזיקה המזרחית והיה חלק מהגיבוי והעידוד שאני מעניקה [...] לפעילויות הנותנות במה למוזיקה מזרחית, כפי שעשיתי בעבר לגבי פעילויות אחרות", מצוטטת רגב בהחלטת הוועדה.

"זוהי הסיבה היחידה לפעולותי אלו, ללא רבב וללא כל כוונה פרסומית או כלכלית", כתבה, והוסיפה כי "על-פי אותו היגיון המוצג במכתב [של ח"כ זנדברג], כל השתתפות של חבר-כנסת בתוכנית טלוויזיה היא פסולה", וכי השלכותיה של הגישה הזאת הן "צמצום עד למינימום של חשיפת פעילותם של חברי-הכנסת באמצעות כלי התקשורת".

שרת התרבות מירי רגב והזמר אייל גולן מקדמים פסטיבל מוזיקה (צילום מסך)

שרת התרבות מירי רגב והזמר אייל גולן מקדמים פסטיבל מוזיקה (צילום מסך)

בוועדת האתיקה לא השתכנעו מההסבר. "אין מחלוקת ששרים וחברי-כנסת רשאי לתמוך ולעודד תחומי תרבות ויצירה, ואף ליתן לכך פומבי. גם אין מחלוקת כי שרים וחברי-כנסת רשאים, ככלל, להשתתף בתוכניות טלוויזיה, גם כאלה שאינן עוסקות באקטואליה", כתב יו"ר הוועדה. "לצד זאת, אסור לחברי-כנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת", הוסיף, והזכיר בהקשר זה החלטה מחודש מרץ האוסרת על ח"כים להשתתף במוספים פרסומיים.

"בנוסף לכך, ובשל הרגישות ויחסי התלות ההדדיים המאפיינים את יחסי חברי-הכנסת והתקשורת, נקבעו מגבלות בעניין השתתפותם של חברי-הכנסת בתוכניות מסוימות, נאסר עליהם להתקשר בחוזה עם גוף תקשורת ולהשתתף באופן קבוע ומתמשך בתוכניות טלוויזיה ורדיו או באמצעי תקשורת אחרים. על רקע זה יש לבחון האם המקרה שלפנינו מהווה מתן ביטוי לגיטימי למדיניות השרה ביחס לקידום המוזיקה המזרחית, או שמא יש בו חציית גבול לעבר היחצנות והקידום הלא-לגיטימי של תוכנית מסוימת בערוץ מסחרי", כתב ח"כ וקנין.

"ההבחנה בין שיתוף הציבור בחוויה אישית, ביקורת או דברי שבח על תוכנית, אירוע תרבות או מופע וכיוצא באלה, לבין עשיית פרסומת וקידומם היחצני של אלה אינה תמיד חדה וברורה, במיוחד בעידן הנוכחי שבו באמצעים פשוטים יחסית ותוך שימוש ברשתות החברתיות ניתן ואף מקובל לשתף את הציבור באופן לא פורמלי בחוויות אישיות של חברי-הכנסת", הוסיף.

לסיכומו של עניין, הודגש בהחלטה, רגב חצתה את הגבול שבין "שיתוף בחוויה" ועשיית פרסומת. "לאחר שצפתה בסרטון, ועדת האתיקה סבורה כי במקרה זה נחצה הגבול שבין הבעת עמדה והצהרת מדיניות ואף שיתוף בחוויה אישית, שהם כאמור מותרים ולגיטימיים, לבין יחצנות אסורה. אופיו של הסרטון ותוכנו עושים שירות לתוכנית מסוימת וזמר ספציפי, ונחזים כמעין 'פרומו' לתוכנית", נכתב בהחלטה.

"הוועדה קוראת אפוא לחברי-הכנסת להקפיד על הגבולות ולהימנע ממה שעלול להיראות כרתימתם של חברי-הכנסת למסע פרסום ויחסי-ציבור של גורמים מסחריים, עניין שאף עלול לעלות לכדי הפרה אתית והטלת סנקציות בהתאם".

זהו אינו הקשר היחיד של שרת התרבות לזמר הפופולרי ולערוץ 24, המופעל על-ידי חברת קשת. לפי כתבה שהתפרסמה בשבוע שעבר ב"הארץ", משרד התרבות השקיע סכום חריג של 1.6 מיליון שקל בפסטיבל "כתר המזרח" שהתקיים בפסח בטבריה, שודר בערוץ 24 ו"שימש לפי עדויות לחיזוק מעמדה הפוליטי של השרה רגב". רגב אף צילמה סרטון לקידום הפסטיבל שבו היא נראית שרה עם אייל גולן.

לפי "הארץ", 556 אלף שקל הוקצו לערב מחווה לזמר דקלון, "שהפך לאירוע שהכוכבת האמיתית בו היא השרה רגב. [...] הזמר אייל גולן, שחתם את ערב המחווה, קיבל 99,450 שקלים על ביצוע שני שירים שנמשכו יחד כשבע דקות".

השרה רגב, נכתב ב"הארץ", "נאמה באירוע כתשע דקות, זכתה לתשומת לב רבה הן מצד מנחה האירוע ירון אילן והן מצד האמנים שהתארחו בו, וכן לצילומי תקריב רבים שלה ושל צמרת משרדה [...] בשידור הטלוויזיוני בערוץ 24. אילן עודד את הקהל להריע לרגב, וראש העיר טבריה יוסי בן-דוד אמר בנאומו כי 'בכל דבר שקרה בפסטיבל השרה מעורבת. היא נתנה לי הרבה מאוד הנחיות והוראות, ואני שמח שזה יצא לפועל'.

"הזמרת מרגלית צנעני הצדיעה באירוע לשרה, ואמרה: 'מירי רגב, סחתיין על המהפכות!'. הזמר אביהו מדינה, ששמו עלה באוקטובר האחרון כאחד ממועמדי השרה לחברות במועצה הישראלית לתרבות ואמנות, אמר עם עלייתו לבמה כי 'המשיח הגיע למוזיקה הישראלית הים-תיכונית, והשם של המשיח הוא מירי רגב. חיכינו למשיח, הגיעה משוּחַה'".