השבוע הפציע נתניהו אל מסכי הטלוויזיה כשהוא קורא לציבור הערבי "לקחת חלק בחברה הישראלית" ומתנצל על "האופן שבו הובנו דבריו" כשהפך אותם לאיום בתקופת הבחירות. הכוונה לסרטון המפורסם שפירסם ביום הבחירות האחרונות לכנסת, ובו אמר: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים". במקביל לגרסה בעברית נשא את אותו מונולוג באנגלית (עבור מי? עבור הציבור הערבי שאינו יודע עברית וערבית?). בשני המונולוגים חזר על ניסיון לא מוצלח לשרבב משפט בערבית קלוקלת.

התנצלותו של נתניהו הגיעה מאוחר מדי ובהקשרים לא רלבנטיים. בערך כמו התנצלותו של אהוד ברק בשם מפא"י בפני הציבור המזרחי. בתגובה ענה לו איימן עודה מהרשימה המשותפת, שעדכן את נתניהו בהיקף ההישגים של נציגי המגזר הערבי שלא חיכו להזמנתו של נתניהו ללמוד, להשתלב, לעבוד ולהגיע להישגים מרשימים.

במונולוג ההתנצלות שלו לא התנצל נתניהו בפני השמאל, שאותו ציין כמי שמביא את הערבים באוטובוסים לקלפיות. אותו שמאל שנתניהו אמר עליו בשנת 1996 ששכח מה זה להיות יהודי. נתניהו נוקט בקו של השתלחות מתמדת ועקבית כלפי מחנה השמאל, והפך אותו לאויב המדינה ומושא לשנאה ואלימות. אותם דורות של אנשי שמאל שייסדו את מדינת ישראל ומונים לפחות חצי מאוכלוסייתה הנושאת בנטל הכלכלי והבטחוני.

מפי נתניהו לא נשמעה מלה אחת של התנצלות בנושא קיפוח מתמשך של המגזר הערבי בתחום החינוך, משבר שבגללו לא הלכו ילדים ערבים לבית הספר במהלך ספטמבר 2015 כשרשת בתי-הספר של החינוך הכנסייתי שבתה. המגזר הערבי נמצא בפיחות השקעה עצום מול המגזר היהודי-ממלכתי, שנמצא גם הוא בפיחות השקעה מול המגזר הדתי-ממלכתי.

ביום שבו פורסמה ההתנצלות התנהל בזריזות ובנחישות מהלך בכנסת לביטול לימודי הליבה במגזר החרדי. מפי נתניהו לא נשמעה מלה אחת על מצב המפלה באופן כה בוטה את ההשקעה בחינוך בין מגזרי האוכלוסייה בחברה הישראלית. ביטול החוק ללימודי ליבה כתנאי לתקצוב בתי-הספר של הזרם העצמאי-חרדי מפקיר כעת מאות אלפי ילדים חרדים לעוני ולבורות, גוזר בבת אחת את מיעוט סיכוייהם להיחלץ מהמקום הנמוך שאליו מובילים אותם הפוליטיקאים החרדיים, מקום המשעבד את אנשיהם לחיים של צייתנות, כפיפות מול מנהיגים ועוני קשה המדרדר את החברה הישראלית כולה, מעמיס על כתפי מעמד הביניים והשכבות החלשות את עומס תקצוב המגזר שתורתו אומנותו ומקור מחייתו מתוקצב על-ידי המדינה.

לאחרונה דווח על תביעה שהוגשה על-ידי יוצאים לשאלה, שתובעים את המדינה על כך שמנעה מהם ללמוד לימודים שיאפשרו להם להיות אזרחים נורמטיביים. האם נתניהו מתכוון להתנצל בפני הדורות הבאים של אותם ילדים שיגדלו וימצאו עצמם מול שוקת שבורה? מול החברה הישראלית כולה, שנאלצת לשלם מחיר של הסכמים קואליציונים מסוכנים והרסניים?

לא שמענו מעולם התנצלות או חרטה בהקשר של המחדלים בחיפה: בשבוע החולף קבעה ועדת התכנון הארצית כי שטח בתי-הזיקוק יוכפל. בהמשך לדחיית הזזת מיכל האמוניה, ניתוק חיפה מקו החוף בפרויקט חישמול הרכבת ובניית נמל פרטי ומיותר. נתניהו לא התנצל בפני תושבי חיפה ולא הביע שום חרטה על החלטת ועדת התכנון הארצית, למרות הדו"חות הקשים של יתר חולי ותמותה בקרב ילדים, נשים וכלל האוכלוסייה המתגוררת באזור, הסיכון הבטחוני של מיכל האמוניה והמפעלים הכימיים שנסראללה התגאה ביכולתו להפוך אותם לפצצת האטום הפרטית שלו ולאיים בכך על יותר ממיליון איש החיים ברדיוס מסוכן סביבם.

נתניהו לא התנצל בפני החיפאים, שאת העיר הנפלאה והיפה שלהם הפך למעוז התשתיות של מדינת ישראל, תשתיות שנבנות ללא שום פרופורציה לריכוז היתר שלהן במפרץ חיפה, ללא שום חשיבה על חיי ובריאות האנשים החיים במקום, על מקור פרנסתם ועל עתיד הצפון כולו.

מתי הוא יתנצל? ביום שבו תתהפך רכבת נושאת ברום בתוך ריכוז אוכלוסייה? כשהאמוניה תזלוג מחוץ למיכל? אחרי שילדים ימשיכו לחלות במחלות ריאה קשות וסרטן ולמות בדמי ימיהם? ביום שיפעל הנמל הפרטי שישרת את בתי-הזיקוק של עידן עופר וישנע את הדלקים המזוקקים לארצות כמו טורקיה, שמעדיפה להפוך את ערי החוף שלה לערי תיירות ומשאירה למדינת ישראל להפוך את עיר החוף היפהפייה שלה למקום מזוהם וחולה כדי לספק דלק לארצות אחרות?

הוא כנראה לא יאמר כלום, כמו שלא אמר דבר בכל השנים שבהן החיפאים קוראים ומתחננים בפני ממשלת ישראל שתתייחס אליהם כאנשים שווי זכויות, הראויים לחיים נורמטיביים בעיר שלהם, שהיא חלק ממדינת ישראל. ובכלל, לשם מה צריך את ההתנצלויות האלו לאחר מעשה אם לא מפיקים לקחים ופועלים לאורם? גם האנס המנומס התנצל בפני הנשים שאנס. במה זה עזר לקורבנות?