תוכנית מספר 57 של "קול העין", הפעם בהנחיית אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל, נפתחת בשיחה עם סמי בן-יעיש, מנכ"ל ההסתדרות לשעבר. בעוד מרבית כלי התקשורת העבירו בשבוע האחרון ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל הדיל שסגר לדחיית מועד הפתיחה של תאגיד השידור הישראלי, שותפו לדיל, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נותר בשולי הדיון הציבורי.

"כשההסתדרות חתמה על ההסכם הזה עם ביבי היא חשבה על הוועד, על העובדים של רשות השידור, אבל היא לא חשבה על האינטרס הציבורי הכולל", אומר בן-יעיש. לדבריו, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן היה צריך לקחת בחשבון את טובת כלל הציבור הישראלי ולהבין כי במקרה זה הוא גובר על טובת עובדי רשות השידור, אולם כמו במקרים קודמים בשנים האחרונות, "כשמגיע רגע האמת הם מוכרים את האינטרס הציבורי הכולל".

בהמשך התוכנית עולה לשידור עמית גונן, פעילה חברתית צעירה, שלאחרונה נקראה לחקירה במשטרה בעקבות הפגנה נגד הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין. גונן מספרת כי היא ופעילה נוספת נחקרו במשטרה לאחר שהפגינו מול ביתה של הממונה, בחשד להסגת גבול ו"השחתת פני מקרקעין".

"היתה חקירה מאוד לא נעימה", מתארת גונן. "שאלו אותי שאלות על החיים האישיים שלי ועל החברים שלי". בסופו של דבר הובהר לה כי אם לא תחתום על צו הרחקה תושם במעצר, ועל כן נאלצה להסכים שלא להתקרב עוד לממונה למשך שבועות מספר. לדבריה, בתום התקופה תשוב ותפגין מול ביתה כיוון שכל דרכי המחאה המסורתיות אינן יעילות. "זה שהיא הלכה והתלוננה מוכיח לי שהפעולה שלי אפקטיבית, שהיא באמת מחלחלת אליה", אומרת גונן.

לסיום התוכנית מספר פרופ' צבי רייך מהפקולטה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, על הספר החדש שחיבר יחד עם יגאל גודלר, "הספקן בחדר החדשות: כלים לסיקור עיתונאי במציאות מתעתעת". לדברי פרופ' רייך, הטלת הספק היא מלאכה חיונית לעיתונאים, אולם היא הולכת ונעשית קשה יותר לביצוע. "אני לא חושב שהעיתונאים נמצאים במקום שבו הם יכולים לשאת ולתת על הצורך להטיל ספק", הוא אומר. "הם חייבים להטיל ספק".

לדברי פרופ' רייך, "כל ספק שהעיתונאי לא הטיל בזמן, או לא הטיל רגע לפני הפרסום, הוא קריאה לספק אצל הקהלים שלו רגע אחרי הפרסום", ועל כן בתקופתנו אין ברירה אלא לאמץ את הספקנות ככלי בעבודה העיתונאית "כדרך לפתח סיקור עצמאי יותר, משוכלל יותר, נוקב יותר".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". מפיקה: רתם שרעבי. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.