פרופ' אלכסנדר גרינשפון, מנהל המרכז לבריאות הנפש שער-מנשה, פנה לפני ימים אחדים לבית-המשפט בבקשה להוציא צו הרחקה לעיתונאי "ישראל היום" רן רזניק. פרופ' גרינשפון דורש מבית-המשפט לאסור על רזניק להתקרב לדירת מגוריו ולרכבו, להתחקות אחריו, להטריד אותו ולאיים עליו, ואף ליצור איתו כל קשר, בעל פה, בכתב, או בכל אמצעי אחר.

עוד טרם הגשת הבקשה לצו הרחקה הגיש פרופ' גרינשפון תלונה במשטרה בטענה לפגיעה בפרטיותו. מחר אמור להתקיים דיון בבקשה; בינתיים פנה ארגון העיתונאים בבקשה להצטרף להליך כידיד בית-המשפט, לצדו של רזניק.

בשבועות האחרונים מסקרת עיתונאית רשת ב' קרן נויבך בתוכנית "סדר יום", תוך שיתוף פעולה עם רזניק, את תנאי אשפוזם ודרכי הטיפול של פגועי נפש שונים, בהם פגוע נפש המוחזק בבידוד במרכז לבריאות הנפש שער-מנשה.

המרכז הוא בית-החולים הפסיכיאטרי הגדול בישראל, השייך למשרד הבריאות. במספר תוכניות של "סדר יום" חשפו נויבך ורזניק את תנאי הבידוד שבהם אושפז לאורך תקופה ארוכה פגוע הנפש במרכז זה, ריאיינו בהרחבה את אמו ועקבו אחר מצבו. בעקבות החשיפה החל קמפיין לשחרורו של המאושפז, ושחרורם של מאושפזים אחרים, שכלל הפגנה מול המרכז לבריאות הנפש שער-מנשה והפגנה מול ביתו של פרופ' גרינשפון. בעקבות הסיקור אף נערך ביקור של חברי ועדת הבריאות של הכנסת במרכז לבריאות הנפש ונערך דיון בנושא בוועדה.

בשבוע שעבר פנה פרופ' גרינשפון לבית-משפט השלום בחדרה בבקשה לקבלת צו מניעת הטרדה מאיימת במעמד צד אחד נגד אמו של המאושפז ונגד רזניק. בתצהיר נלווה טען כי השניים מטרידים אותו על-ידי "הפגנות מתחת לביתי בליווי שלטים שפוגעים בפרטיותי ובשמי הטוב, חלוקת פלאיירים מסיתים לשכני ובתיבות הדואר. דפקו בדלת וברחו. הדביקו שלט עם תוכן מסית שפוגע בשמי הטוב ובמשפחתי, בתוך מעלית הבית המשותף בו מתגוררת משפחתי".

רן רזניק (צילום: "העין השביעית")

רן רזניק (צילום: "העין השביעית")

פרופ' גרינשפון לא פירט בתצהירו כל פעילות עיתונאית שעשה רזניק, ושכביכול מטרידה אותו ודורשת את הרחקתו, אולם אם יינתן צו הרחקה תסוכל בפועל היכולת של רזניק לסקר כראוי את המקרה. במקרה שבית-המשפט יעניק את הצו לא יוכל רזניק להתקרב לפרופ' גרינשפון, וכתוצאה מכך גם לא יוכל להגיע למרכז לבריאות הנפש שפרופ' גרינשפון מנהל, ושבו מאושפז מושא הסיקור. אפילו שאלות ובקשות לתגובה לא יוכל להעביר רזניק לפרופ' גרינשפון.

"אני מתקשה להחליט מה יותר חמור כאן", כתבה אתמול נויבך בעמוד הפייסבוק שלה, "נסיון ההשתקה לעיתונאי חוקר שמביא מידע מציל נפשות, אין הגדרה אחרת, או נסיון ההפחדה של אמא של מטופל שגם כך נמצאת בנקודת חולשה תמידית מול הרופא יודע כל ובתחום בריאות הנפש, יותר מבכל תחום אחר, הוא כמעט המחליט היחיד על גורלו של מטופל".

"אני לא מטריד אותו אבל אולי אני טורד את מנוחתו", אמר רזניק הבוקר בתוכנית "סדר יום". לדבריו, הוא אמנם הגיע לאזור ביתו של פרופ' גרינשפון בעת שאירעה שם הפגנה קטנה שמנתה ארבעה אנשים, אולם זאת כדי לסקר אותה. "זה ניסיון להלך אימים על סיקור עיתונאי ולחסל סיקור עיתונאי ביקורתי", אמר רזניק בתוכנית. גם לדברי נויבך המהלך של פרופ' גרינשפון הוא ניסיון להלך אימים. "מהי עבודת עיתונאי אם לא להתחקות אחר המסוקר שלו?", שאלה בתוכניתה.

פרופ' גרינשפון, לעומת זאת, לא קושר בין בקשתו לבין עבודתו העיתונאית של רזניק. "הטענה שלי היא פשוטה", הוא אומר בשיחה עם "העין השביעית", "רן רזניק ארגן הפגנה ליד הבית הפרטי שלי, ולכן אני תובע אותו בהטרדה מאיימת".

רזניק טוען שהגיע להפגנה כעיתונאי שבא לסקר את האירוע.

"אני לא מומחה. כשאני רואה אותו עומד עם אנשים ואומר להם לצעוק אני לא יודע באיזה סטטוס הוא בא. אני משאיר את זה להחלטת השופט בדיון שיתקיים מחר, ולפי ההחלטה נדע מי צודק ומי לא".

לדברי פרופ' גרינשפון, טענתו כלפי רזניק אינה לגבי כניסה לבית הדירות שבו הוא גר, תליית שלטים או חלוקת פלאיירים, כפי שמובן מהבקשה, אלא רק בארגון ההפגנה.

רזניק מכחיש בתוקף את טענת פרופ' גרינשפון. "לא הייתי שותף לארגון או תכנון כלשהו של הפגנה כלשהי, לא זו שהתקיימה מול ביתו או זו שהתקיימה מול בית-החולים", אומר רזניק ל"העין השביעית", "אלא הגעתי רק לאחת ההפגנות שהתקיימה במדרכה מול ביתו, כדי לסקר אותה". לדבריו, הוא לא עודד את ההפגנה בשום צורה. "יותר מזה", מוסיף רזניק, "בזמן ההפגנה ירד פרופ' גרינשפון אלינו ואמר לי 'אתה מארגן את זה' ואמרתי לו שזה לא נכון, שאני עיתונאי שמסקר את ההפגנה".

פרופ' גרינשפון, מצדו, דוחה את הטענה כי בקשתו לצו עלולה לפגוע בחופש העיתונות ולמנוע מרזניק לסקר את הנעשה במרכז לבריאות הנפש שער-מנשה. "אני פה תובע כאדם פרטי כי מטרידים אותי", הוא אומר, "מה שקשור לעבודה יש את משרד הבריאות שמנחה את הדברים, זה לא קשור אחד לשני. אני רוצה לדאוג לעצמי כאדם פרטי למשפחתי. ההשלכות על חופש העיתונות זה לא נושא שאני מוסמך לענות ואני לא מתמצא בזה, אני טוען שהוא לא יכול לבוא לבית שלי ולהפריע לי ולמשפחה שלי בבית שלי. לא מעבר לזה".

עם זאת, ראוי לציין כי המכתב המקדים למסמכים שהגיש אתמול פרופ' גרינשפון לבית-המשפט הודפס על נייר מכתבים רשמי של המרכז הרפואי שאותו הוא מנהל, והוא אף חתם עליו כמנהלו ולא כאדם פרטי.

להורדת הקובץ (PDF, 59KB)

פנייתו של פרופ' אלכסנדר גרינשפון לבית-המשפט, על נייר מכתבים של המרכז לבריאות הנפש שער-מנשה

להורדת הקובץ (PDF, 923KB)

בקשתו של פרופ' גרינשפון לצו מניעת הטרדה מאיימת נגד רן רזניק ואמו של המאושפז

דיון בבקשה צפוי להתקיים מחר, בבית-משפט השלום בתל-אביב. בינתיים פנה ארגון העיתונאים בישראל לבית-המשפט וביקש, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, להצטרף להליך כידיד בית-המשפט.

"הליך זה מעורר היבט מהותי ועקרוני הנוגע למעמד העיתונאי בישראל וחופש העיתונות", טוען ארגון העיתונאים בבקשתו. לטעמו, "יש לדחות מכל וכל את הניסיון הפסול להרתיע עיתונאי מלבצע את מלאכתו העיתונאית באמצעות בקשה צינית לצו הרחקה(!) של העיתונאי. זאת, כאשר ביסוד הדברים עניינו של הצו המבוקש אינו אלא מניעת יכולתו של העיתונאי לסקר את המסוקר, מנהל מוסד ציבורי הזוכה לביקורת ציבורית שלילית בשבועות האחרונים, וכאשר ביקורת ציבורית זו היא, בין היתר, פרי עבודתם העיתונאית של עיתונאים".

בהמשך טוען הארגון כי "נראה כי בקשה זו היא בעלת אופי של תביעת סרק ונולדה במחשבה תחילה – 'להעניש' את העיתונאי על שהעז לבצע את תפקידו ולאלץ אותו – תחת בקשה ל'צו מניעת הטרדה' תלויה ועומדת – שלא לבצע את עבודתו נאמנה זאת בצירוף מסר הרתעתי לפעם הבאה בה יבקש העיתונאי – או עיתונאים נוספים – לבצע את תפקידם".

מלשכתו של שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר ל"סדר יום" כי השר יפעל לביטול בקשת צו ההרחקה. מדוברות משרד הבריאות נמסר כי העניין נמצא בבדיקה.

9220-07-16