ישראל מעבירה את מסריה הדיפלומטים למדינות העולם דרך משרד החוץ, אך הגורם האמון על הדיפלומטיה הציבורית שלה מול הרשות הפלסטינית (שבה סירבה להכיר כמדינה לא-חברה באו"ם בנובמבר 2012) הוא משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש).

כך שמאז מינויו למתאם פעולות הממשלה בשטחים בינואר 2014, אלוף יואב (פולי) מרדכי, דובר צה"ל לשעבר ודובר ערבית מדוברת, הוא הפנים הרשמיות של ממשלת ישראל מול הרשות הפלסטינית והעולם הערבי. באמצעות דף פייסבוק ייעודי בערבית, שגרף קרוב ל-23 אלף עוקבים מאז הושק בחודש מרץ האחרון, ובאמצעות ראיונות עתיים לתקשורת הערבית והפלסטינית, מעביר מרדכי מסרים ישירים בשפה פשוטה ועממית.

אולם למרות שמרדכי הוא קצין לובש מדים הכפוף למטה הכללי של צה"ל (ולמשרד הביטחון), מסריו התקשורתיים חורגים מתחום עיסוקו של הצבא ומצויים עמוק בתחום הפוליטי-מדיני. כך, למשל, בעקבות ראיון עיתונאי שבו קרא איש הוועד המרכזי של פתח, סולטאן אבו-אלעינין, לשסף את גרונם של הישראלים בכל מקום, העלה מרדכי סטטוס לדף הפייסבוק הרשמי שלו בקריאה להנהגה הפלסטינית לגנות את דבריו של אבו-אלעינין, תוך תיוג דף הפייסבוק של הממשלה הפלסטינית.

"דיבורים כאלה – בקיץ 2016, ובאזור שהולך לישון ומתעורר עם ידיעות על פעולות טרור הדומות להצהרה הנזכרת – אינם יכולים להישאר בגדר סימבוליקה או רטוריקה, ואיננו יכולים להתעלם מהם [...] ההצהרות הללו מקצרות את המרחק בין רמאללה וא-רקה [בירת 'המדינה האסלאמית' בסוריה; א"מ] [...] נושא זה הוא בחזקת קו אדום שלא יעבור בשקט ויגרור השלכות", כתב מרדכי.

ימים אחדים לאחר מכן הגיב מרדכי לביקורו של מושל חברון באוהל האבלים של המחבל מוחמד טראירה מהכפר בני נעים, שרצח את הנערה הלל אריאל בקריית-ארבע, והכריז על שלילת היתר הכניסה שלו לישראל. "האם הצעד של מושל חברון משמעותו הסכמה לרצח ותמיכה בטרור?", כתב. "קיווינו מאוד שההנהגה הפלסטינית תיקח אחריות ותקרא להרגעה ולאיפוק, אלא שהיא עשתה את ההפך".

לצד דיווח על היקף הסחורות והסיוע ההומניטרי הנכנסים לרצועת עזה משמש דף הפייסבוק של "המתאם" להפצת מסרי הסברה בוטים. ב-2 ביולי, למשל, עלה בו סרטון ערוך המשווה בין מחנות הקיץ של חמאס בעזה ומחנות הקיץ ב"שאר העולם". "מה עושים ילדיכם בחופשת הקיץ? משתתפים בקייטנות? כשאנו שומעים על קייטנות אנו חושבים מיד על ים, בריכות שחייה, מוזיקה, משחקים, וטיולים. אבל ילדי עזה מבלים את חופשת הקיץ בצורה אחרת, בשירות הטרור", נכתב בפוסט.

הארץ רעשה בעקבות דבריו המרומזים של האלוף יאיר גולן ביום השואה, שהתפרשו כביקורת על הדרג המדיני. אולם דברי ביקורת גלויים של נציג צה"ל בכיר על הנעשה בפוליטיקה הפלסטינית מתקבלים אצלנו כעניין שבשגרה

מרדכי הוא הקצין היחיד בצה"ל המחזיק דף פייסבוק ייעודי בשפה הערבית, למעט דובר צה"ל בשפה הערבית, אביחי אדרעי, שמספר העוקבים שלו בפייסבוק מתקרב למיליון ודמותו הפכה זה מכבר לפארודיה ומושא חיקוי בתוכניות סאטירה ערביות. לשם השוואה, לדוברו של ראש הממשלה לתקשורת הערבית, אופיר גנדלמן, יש כ-75 אלף עוקבים.

הגבול בין הצבאי לאזרחי עמום מאוד בקשר בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית. במציאות מתוקנת היו אלה פוליטיקאים ומדינאים ישראלים שהיו מגיבים לדבריהם ולמעשיהם של פוליטיקאים פלסטינים, ולא אנשי צבא במדים, מקצועיים ומסורים ככל שיהיו. לפני כמה שבועות רעשה הארץ בעקבות דבריו המרומזים של האלוף יאיר גולן ביום השואה, שהתפרשו כביקורת על הדרג המדיני. אולם דברי ביקורת גלויים של נציג צה"ל בכיר על הנעשה בפוליטיקה הפלסטינית מתקבלים אצלנו כעניין שבשגרה.

הפרופיל הגבוה של "הדוברים הצבאיים" בשפה הערבית מדגיש את השליטה הצבאית של ישראל על חייהם של הפלסטינים. טוב תעשה הממשלה אם תגביל את עיסוקו של צה"ל לתחומי אחריותו, ותמנה אנשי מקצוע אזרחיים, הבקיאים בשפה ובתרבות הערבית, לניהול הדיפלומטיה הציבורית של מדינת הלאום היהודי השואפת להשתלב במרחב.

אלחנן מילר הוא עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית