בשבוע שעבר, כעשר שנים אחרי שהפעילה אתר חדשות קצר ימים בכתובת israelnews2.co.il, הודיעה חברת החדשות על השקת האתר החדש שלה. טוב, לא ממש אתר, אלא עמודים בתוך אתרי הזכייניות רשת וקשת. וגם לא ממש חדש, משום שהפורמט הזה פועל כבר חודשים ארוכים.

הסבר אמיתי לאי-השקת אתר עצמאי נשמע רק אוף דה-רקורד. "כולם יודעים שהכי טוב לעשות אתר נפרד", אמר אחד מאנשי חדשות 2, "אבל עם האגואים שיש אצל הזכיינים, אף אחד מהם לא ייתן לנו לעשות את זה, וכל עוד הם מחזיקים בחברת החדשות זה לא יקרה. אולי במיזוג, אבל אז ממילא תהיה ישות אחת עם אתר אחד שפשוט יהיה לה גם תת-אתר של חדשות". ההסבר הרשמי של המנכ"ל אבי וייס היה שחברת ייעוץ שבדקה את הנושא המליצה על כך. "אנו מנצלים את הטראפיק שכבר קיים היום בתוך האתרים [של קשת ורשת]", צוטט וייס ב"גלובס".

אני דווקא מסכים עם וייס, חבל רק שהוא לא מסכים עם עצמו. כי אם החדשות הן יחידות תוכן שאפשר לפזר באתרים שונים בשביל הטראפיק (תנועת גולשים), למה להסתפק רק בקשת וברשת? חדשות הן מצרך חם בקרב הגולשים, ואין סיבה לא ליהנות מהטראפיק של כל אתר ובלוג שרוצים להטמיע אותם. והאמת שאפילו לא חייבים לשם כך אתר עצמאי, רק לתת אפשרות להטמעת חלון הכתבה, כמו שמטמיעים סרטים מיוטיוב.

אם פעם החדשות בטלוויזיה היו רק בטלוויזיה, אחר-כך אפשר היה רק לקרוא אותן ברשת ובהמשך רק לתת לינק לאתר שמציג את הווידיאו, השלב הנוכחי באבולוציית האינטרנט הוא שאנשים מציגים באתרים ובבלוגים שלהם את החדשות עצמן, ועמודי בית כבדים מתפרקים לטובת יחידות תוכן עצמאיות קלות וניידות – תכונות שמגבירות את יכולת ההפצה שלהן דרך עדכוני RSS, הטמעה באתרים, הצגה בעמודים מותאמים אישית כמו iGoogle ועוד. הפרסומות שישובצו לפני, במהלך ואחרי הכתבות האינטרנטיות של חדשות 2 ישודרו גם באתרים החיצוניים שיציגו אותן, כך שהסיפור אפילו יכניס כסף.

גופי טלוויזיה בסדר גודל של NBC ו-CNN הבינו את זה, והם מאפשרים להציג את תוכניהן – סדרות, סרטים וחדשות – באתרים חיצוניים. בינתיים, במשרדי קשת ורשת, הזכייניות ממשיכות להתנהל בהתאם לתפיסת מדורת השבט הערוצשתיימית שלהן, עם עמודי בית וריכוזיות של תכנים (רוצים לראות "האח הגדול"? רק באתר הרשמי). אלא שבאינטרנט כמו באינטרנט, הגולשים משיגים את שלהם: כשהם רוצים להפנות לכתבה מחדשות ערוץ 2, הם פשוט מעלים אותה ליוטיוב, וכשנמאס להם מהמעבר האטי בין המצלמות בשידור הרשמי של התוכנית "האח הגדול", הם נכנסים לערוץ פיראטי נטול פרסומות. לכן השאלה היא לא מה יחליטו הזכיינים, אלא מתי הם ייכנעו לקהל הצופים. אני מעריך שהפעם זה ייקח פחות מעשור.

תגובות ניתן לשלוח למייל ido@room404.net