כמה עולה כבוד מקצועי ב"ידיעות אחרונות"? או נשאל ככה: כמה שילם הטוטו לעיתון עבור השער של מדור הספורט? לא סתם מודעה, לא ידיעה "חדשותית", לא עיצוב בצבעי הלוגו. השער. כמה?

מחלת הימורי הסוסים שמפיץ הטוטו בשנים האחרונות (הכל חוקי, בטח שחוקי) הטריפה בשנה האחרונה את שלטי החוצות, מגרשי הכדורגל והכדורסל וכלי התקשורת השונים. לאחרונה התייחסנו כאן לעובדה שמדורי ספורט מרכזיים כמו זה של ynet, "וואלה" ו-one מכרו במה לסוחרי הסוסים; פסטיבלים של מירוצים באנגליה סוקרו כאילו כל ישראלי ממוצע נולד עם כובע של סייס, מיטב העיתונאים גויסו לשירותו של הסוס המנצח "רייסר" וכתבות תדמית ויח"צ שסיפרו בשבחי המרוצים באנגליה הפכו ללחם חוק עבור הקוראים. אם הוא נתקע להם בגרון, זבש"ם. הקופה רושמת והמצלצלין זורמים – לכיסם של הטוטו ושל כלי התקשורת שמכרו את כבודם המקצועי בנזיד עדשים עשיר במיוחד.

את משלמי מחיר המהלך הציני של הטוטו ומשרתיו אפשר היה לראות בכתבה ששודרה ביום חמישי האחרון (16.6) בערוץ 10, שם נראו כמה מהמרי רייסר מוכי גורל מהשכבות החלשות ("אנשים שמים פה את הביטוח הלאומי שלהם"). הטוטו אוהב לספר שהוא מקדם את הספורט בישראל, אבל בידו האחרת מועך את האנשים שלמענם מתוחזק אותו ספורט ממש.

מתוך הכתבה בחדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

מתוך הכתבה בחדשות ערוץ 10 (צילום מסך)

המירוצים באנגליה נהוגים זה יותר מאלף שנה. מדובר במסורת כמעט מקודשת בממלכה. חלק מעיתונות הספורט בישראל "גילה" אותם רק בשנתיים-שלוש האחרונות, והסיבה פשוטה: סמוך לאותה תקופה הטוטו קיבל מהמדינה זיכיון למחלת ההימורים החדשה, ומאז הוא שופך מיליוני שקלים על פרסום בכל חור אפשרי. בחודשים האחרונים נחנכו אגפים מיוחדים למרוצי סוסים ב-ynet, ב"וואלה" וב-one, וערוץ one מעביר שידורים ישירים מאנגליה עם אולפן צמוד.

באחרונה החליט שר האוצר משה כחלון לאמץ את מסקנות הוועדה לצמצום ההימורים, שהמליצה בין היתר לבטל את הימורי הסוסים. בשבוע שעבר החלה עונת מירוצים חדשה ויוקרתית, ומכיוון ש"רייסר" חי על זמן שאול ובקרוב יופסק, יש לנצל כל רגע ולעשות מכה אחרונה על חשבון הקוראים המהמרים.

ynet מקדם מירוץ סוסים, 16.6 (צילום מסך)

ynet מקדם מירוץ סוסים, 16.6 (צילום מסך)

קידום שידורי מירוצי סוסים באתר one (צילום מסך)

קידום שידורי מירוצי סוסים באתר one (צילום מסך)

ב-ynet קידמו את הנושא בדף הבית, גם ב-one מצאו לסוסים מקום של כבוד במעלה הדף, מקומוני "ידיעות תקשורת" פרסמו במשך שלושה שבועות רצופים עמוד יחצני שהתחפש למערכתי – והשיא היה ביום שלישי (14.6): שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות" הקדיש את עצמו לפסטיבל מירוצי הסוסים שנפתח השבוע באנגליה. מירוץ סוסים יותר חשוב מטורניר היורו בצרפת? יותר אטרקטיבי מהנעשה בקבוצות הכדורגל בארץ, שהחלו להחתים שחקנים? יותר מעניין מחגיגות האליפות של ראשון-לציון בכדורסל ומינוי צוות מקצועי חדש במכבי תל-אביב?

"ידיעות אחרונות" מחזיק את מוסף הספורט היחיד שנותר בעיתונות המודפסת. הוא גם היחיד שיוצא עם שער כמו פעם, על כל משמעויותיו של שער עיתון: קביעת סדר היום הספורטיבי הציבורי, תצלום מנצח, כותרות צהובות עסיסיות, הבערת הדיון הציבורי התורן, אג'נדה.

בשבוע שעבר התברר שאפשר לסגור את הבאסטה האחרונה בשוק תקשורת הספורט המודפסת. מעטים הבחינו שמדובר במודעה, ולא בכדי: היא עוצבה כשער מן המניין והדהימה את הקוראים, שלא הבינו מאיפה נחתו עליהם הסוסים האלה באמצע טורניר היורו. באוזן הימנית של השער, כמין טלאי זעום שמנסה לכסות על הבושה, הופיעה הפניה לכתבה של עמיר פלג מהיורו. מעניין אם כותב הטורים הביקורתי, שבעבר נכנס בחריפות גם בטוטו ובמנהליו, ידע ששמו ייבחר ככיסוי ערווה קלוש למודעה מסחרית ונתן לכך את ברכתו.

ספורט "ידיעות אחרונות" עם שער הימורי מירוצי סוסים, 16.6

ספורט "ידיעות אחרונות" עם שער הימורי מירוצי סוסים, 16.6

בדף הבא של מוסף הספורט הופיע שער נוסף, השער האמיתי לאותו היום – סיקור נצחונה של איטליה על בלגיה ביורו. מימין, למקרה שנשאר קורא שמוחו לא נשטף לגמרי בזיעה סוסית קודחת, הופיעה מודעה נוספת של רייסר, הפעם מודעה שגם נראית כמו מודעה.

עד שביטול הימורי הסוסים ייכנס לתוקף מעשי, הטוטו מדהיר סכומי עתק ומצליף בקוראים סיסמאות נבובות בנוסח "רווחים גבוהים במיוחד! הצטרפו גם אתם לחגיגה!". מיותר לציין שלא המירוצים משווקים בצונמי הפרסומי הזה, אלא הסיכוי לעשות קופה על גב החיות המעונות. וגם על גב הכבוד המקצועי של מדור הספורט המודפס (הנמכר) הנפוץ והפופולרי במדינה. וגם על גב הקוראים הנאמנים והנבגדים. ועל זה נאמר, הכלבים נובחים והשיירה דוהרת.

כוח סוס

כותרת ראשית באתר ערוץ הספורט, 16.6

כותרת ראשית באתר ערוץ הספורט, 16.6

ערוץ הספורט לא הצטרף לדיל המפתה עם טוטו-רייסר, וסיבותיו עמו, אבל אין צורך לרחם עליו. בשבוע האחרון הוא השיק מדור רכב באתר ותוכנית בערוץ 5. על המאורע המרגש התבשרו הקוראים בכותרת ראשית באתר. מי שנכנס לאגף החדש יוכל להתבשם משלל דגמי מכוניות בניחוחות היצרן ובטקסטים מיוחצנים להפליא, לצד מודעות של היבואנים וסמלי הרכבים. כל אחד והסוסים המנצחים שלו.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il