מאז שהפייסבוק הפציע אל חיינו ובעיקר אל חיי נבחרי הציבור שלנו, אנחנו זוכים לראות אצל הפוליטיקאים שלנו צדדים שלפני כן לא היו נחשפים כך. תמונות מחיי המשפחה, חיות מחמד, רגעים פרטיים. מדי פעם מתמזל מזלנו ואנחנו רואים רגע מביך באמת, כזה שמצייר לנו תמונה אמיתית של פוליטיקאי, בלי הפילטרים שדרכם הוא רגיל לסנן את תדמיתו.

רגע כזה ראינו אמש (ד') בעמוד הפייסבוק של יצחק (בוז'י) הרצוג, כאשר יו"ר האופוזיציה השתתף בבדיחה מבלי להבין שהיא על חשבונו. ביום שלישי, 14 ביוני, ערך אתר nrg (של "ישראל היום" ו"מקור ראשון") ראיון קליל עם הבדחן וכוכב הפייסבוק יבגני זרובינסקי. כשזרובינסקי נשאל מי אושיית הרשת המועדפת עליו, ענה: "בוז'י הרצוג, הוא קורע".

בואו נחזור רגע על דברים מובנים מאליהם: בוז'י הרצוג הוא פוליטיקאי, יו"ר מפלגה ויו"ר האופוזיציה. ככזה, הוא משתמש בדף הפייסבוק שלו בעיקר כדי לפרסם הודעות שמייצגות את תפיסת העולם הפוליטית שלו, בצירוף ביקורת אקראית על יריביו הפוליטיים. בוז'י הרצוג לא מצחיק. הוא גם לא אמור להצחיק. ואם יש פוליטיקאים מצחיקים – הרצוג הוא לא אחד מהם. זרובינסקי דווקא די מצחיק, הסטטוסים שלו מגיעים למאות חיבובים, הוא גם הוא ימני מוצהר ונוהג להעלות מפעם לפעם סרטונים משועשעים יחד עם אביגדור ליברמן.

ח"כ יצחק הרצוג מפרסם בדף הפייסבוק שלו בדיחה על חשבונו (ואף אומר תודה)

ח"כ יצחק הרצוג מפרסם בדף הפייסבוק שלו בדיחה על חשבונו (ואף אומר תודה)

ועתה, נעבור על כל החוקים הנוגעים להומור ונסביר את הבדיחה. כשזרובינסקי כותב "בוז'י הרצוג קורע" הוא מתכוון שהמסרים הפוליטיים של בוז'י, מנהיג השמאל, מצחיקים אותו. או שהאיש עצמו מגוחך. כך או אחרת, האמירה היא סרקסטית והבדיחה היא על חשבונו של יושב ראש האופוזיציה. בדיחות עדיין מותרות בישראל, אבל הדבר המביך באמת קרה כשהרצוג עצמו פירסם בדף הפייסבוק שלו צילום מסך מהכתבה, תייג את זרובינסקי וכתב לו "תודה על הפרגון".

תדמיתו של הרצוג ספציפית ושל המחנה-הציוני באופן כללי היא תדמית אליטיסטית. תדמית שטובי מומחי היח"צ מנסים לשבור בכל מערכת בחירות מחדש, וללא הצלחה. בראש עמוד הפייסבוק, בתמונת הנושא, הרצוג מצולם עם אנשים בעלי חזות מזרחית, אולי כדי לקרוץ אל "העם". ייתכן ובוז'י צמא כל-כך לחיזוקים חיוביים מאותו "עם", שהוא שש לראות כל סימן לפרגון ואגב כך לא שם לב שהבדיחה על חשבונו. וזה עוד בלי לדבר על כך שהתמונה שאותה בחר להעלות כוללת בדיחה המחפיצה נשים.