לא מספיק ששידורי הכבלים של השכן מקדימים את הטלוויזיה שלי בעשר שניות, ולפי צעקותיו בזמן שידור משחקים אפשר להתכונן לשער שיובקע תכף גם אצלי – בא השידור הישיר הראשון מיורו 2016 והוכיח שיש מהירים מהשכן.

הדיליי המרגיז בשידור המשחק בין צרפת לרומניה, שבו תיאוריו של רמי וייץ הקדימו את ההתרחשויות בשתי שניות, הציג במערומיו ערוץ מסחרי שהשקיע מיליוני שקלים ברכישת זכויות של חלק מהמשחקים. "חגיגת הכדורגל הגדולה בעולם", לפי הפרומו של ערוץ 10 (שבגלל עודף פרגון עצמי קצת שכח שהיורו הוא רק חגיגה שנייה בגודלה, אחרי המונדיאל), הפכה לחלטורה עד כדי רצון להשתיק את השידור לגמרי כדי לחסוך מצב שבו הופך השדרן לנביא.

צ'רלטון, זכיינית המשחקים הראשית, שאחראית על העברת השידור, הודיעה כי היא מתנצלת על התקלה, אבל המוצר הקלוקל שחירב לצופים את השידור ופגע במוניטין של ערוץ 10 מזקיק יותר מסתם התנצלות. בשידור מדגם תוצאות הבחירות בערוץ הראשון במרץ 2015 אירעה טעות מביכה, שבעקבותיה החזירה החברה שסיפקה את השירות את סכום העסקה בתוספת מודעות התנצלות בעיתונים ופיצוי כספי. לערוץ 10 יש לדעתי לגיטימציה לדרוש פיצוי גם כאן.

הצופים, לעומת זאת, לא יקבלו שום אגורה על הטעות הטכנית החובבנית. בשלושת השבועות הבאים הם ימשיכו להתרוצץ בין חמישה ערוצים שונים כדי לחפש איפה משודרים משחקי היום. ככה זה כשהערוץ הראשון סופר את קצו לאחור ולא טרח להתעסק במכרז, וערוץ הספורט השקיע עצמו באולימפיאדה המתקרבת. גוף השידורים בתשלום, ללא שום ערוץ בסיס אחד, השתלט שוב על המפעל האירופי הנוצץ. מי שלא מנוי על צ'רלטון לא יוכל לצפות בכ-25 משחקים בשלב הבתים, כולל ארבעה משמינית הגמר. יתר המשחקים יתחלקו בין ערוץ 10, הערוץ הראשון וערוץ 2.

ברשות השידור הספיקו בכל זאת לקפוץ ברגע האחרון על העגלה ולרכוש שבעה משחקים, ובכך הבטיחו את השידורים היחידים חינם ב-HD. בערוצים 2 ו-10 עדיין משדרים ברזולוציות של שנות השבעים, ובצ'רלטון צריך לשלם.

שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל)

שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל)

תודות לחוקי אופ"א ולמדיניות הרגולציה בישראל ישודרו מרבית משחקי ההכרעה בשלבים הגבוהים בערוצים פתוחים. עם זאת, העובדה שצ'רלטון השתלטה על המפעלים הגדולים, כולל ליגות אירופיות בכירות, היא מועקה מתמשכת עבור אוהדים רבים שאינם יכולים להרשות לעצמם תשלומי אקסטרה. איך אפשר להיפטר מקרציית התשלומים הזו, שהשתלטה כאן על נתח מרכזי של שידורי כדורגל?

בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנובמבר 2005, התקיים דיון בנושא התשלומים בשידורי ספורט. בין הדוברים היה ח"כ חדש יחסית מהליכוד בשם משה כחלון. וכך הוא אמר: "אני נגד התערבות בשוק. אני בעד כלכלה חופשית ומינימום התערבות מדינה, שכל יזם יבוא ויעשה ביזנס וירוויח. אבל יש דברים שצריך לעצור. יש דברים שצריך לספקם לציבור. עבורי מונדיאל הוא קניין ציבורי, וצריך לאפשר לכל אחד לראות זאת, ובמיוחד לבעלי הכנסה נמוכה. למי שלא יודע, אני יכול לגלות לכם – אני בא מגבעת-אולגה".

הדיון התקיים בתקופה שבה ההשתוללות של צ'רלטון היתה בשיאה, והיא התכוונה לגבות קרוב לאלף שקל על צפייה בכל משחקי מונדיאל 2006. מאז קטנו הסכומים באופן משמעותי, גם הרגולטור התערב, אבל המצב עודנו מעיק.

לכחלון, כיום שר האוצר ויו"ר מפלגה של עשרה מנדטים, יש כוח פרלמנטרי ליזום רפורמה מקיפה של שידורי הספורט בתשלום. שיוכיח כי לא שכח את שכניו ובוחריו מגבעת-אולגה ומהפריפריה כולה, ויפעל כדי להעניק כוח כלכלי לתאגיד השידורים הציבורי החדש, ומצד שני ייזום חקיקה שתבלום את עושק השידורים הציני.

לסיכום הסיכום

כך נראית מחצית משחק מהיורו בערוץ 2 (רשת): שריקה לסיום המחצית הראשונה, מעבר מהיר לדקה של פרסומות, עוברים לאולפן לעשר שניות, המגיש שלום מיכאלשווילי מספר שיוצאים להפסקת פרסומות קצרה ומבקש שלא נלך לשום מקום כי תכף הם יסכמו את המחצית, יוצאים לשש דקות של פרסומות, חוזרים לאולפן לסיכום המחצית – סיכום של כחצי דקה בלבד שבו הפרשן מוטי איוניר מספיק לזרוק שני משפטים וחצי, לאחריהם מיכאלשווילי מישיר משקפיו אל הצופים ומבטיח שתכף נחזור, יוצאים ל-5.5 דקות של פרסומות, חוזרים לרמי וייץ באיצטדיון, שמבקש מהצופים להיכנס לאתר רשת ולזכות "בפרס מתנת...", וכאן מגיעה עוד חצי דקה של פרסומות, ורק אז עוברים לפתיחת המחצית השנייה.

סיכום: אין שום סיבה להיתקע במחצית משחק מהיורו על ערוץ 2. בשביל חצי דקה של סיכום מחצית עלוב חולבים מזמנם של הצופים כ-13 דקות בשביל פרסומות ופרומואים, שאוכלים את הראש לתיאבון.

זעזוע במכבי

פרסום מטעה באתר ערוץ הספורט

פרסום מטעה באתר ערוץ הספורט

בין שלל הידיעות והכותרות על זעזועים, שינויים ומינויים בעקבות הדחתה של מכבי תל-אביב בכדורסל בחצי גמר הפיינל-פור בשבוע שעבר, בלטה באתר ערוץ הספורט גם זו שדיווחה על "זעזוע במכבי: אגדת NBA מונתה כמאמן ראשי".

מי שלחץ ונכנס, נחשף לפרסומת של תכשיר נגד קשקשים בהשתתפות שחקני מכבי תל-אביב. מדובר בהטעיה, שכן הפרסומת הוצגה בהקשר חדשותי רלבנטי. כמה מהקוראים קלטו את האותיות הקטנות, "תוכן מקודם", או הבינו את פשרן?

אם מכבי תל-אביב היתה מנצחת ועולה לגמר, ייתכן שכותרת הפרסומת היתה "זעזוע חיובי במכבי: החתימה במיוחד מאמן מה-NBA כדי לזכות באליפות". אפשר לשחק עם האפשרויות בלי סוף. במשרדי הפרסום ימשיכו להמציא פטנטים, ובערוץ הספורט ידאגו שהמפרסמים ייצאו מרוצים והקוראים מרומים.

סוסים חדשים במירוץ

קידום מירוצי סוסים גם במקומוני "ידיעות אחרונות"

קידום מירוצי סוסים גם במקומוני "ידיעות אחרונות"

כחלק משיתוף הפעולה בין "ידיעות אחרונות" לטוטו לקידום הימורים על מירוצי סוסים נרתמו גם מקומוני "ידיעות תקשורת" למאמץ הכולל לגרום לכמה שיותר ישראלים לבזבז את כספם על קדחת ההימורים החדשה.

בשני הסופ"שים האחרונים (3.6 ו-10.6) פורסמה במדורי הספורט של המקומונים כתבה מערכתית "בשיתוף רייסר" (מותג הימורי הסוסים של הטוטו) מאת ניר קיפניס, שהציג את פסטיבלי המירוצים הקרובים באנגליה, כולל פרק מיוחד להכרת הסוסים וטיפים לבחירת המנצח. וכעת קוראים יקרים, הזדרזו להמר בהמוניכם.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il