השבוע, אחרי תקופת דגירה מכובדת, עלה לרשת אתר חדש עם שם ישן: "דבר ראשון" – לא רק מחווה לעיתון המנוח של ההסתדרות, אלא גם הצהרה מתבקשת על בעלת השליטה באתר החדש, הסתדרות העובדים. גיל פלוטקין, מנהל האתר, סיפר על האתר ועל האג'נדה שמאחוריו בשיחה עם איתמר ב"ז ונמרוד הלברטל ב"קול העין", תוכנית הרדיו של "העין השביעית" וקול-הקמפוס.

"'דבר ראשון' הוא מיזם של ההסתדרות החדשה, הרעיון הוא להקים אתר תוכן כלכלי-חברתי שישפיע על השיח הכלכלי במדינת ישראל", פתח פלוטקין. "היום יש לנו הרבה כלי תקשורת, ויש את העיתונות הכלכלית, אבל אנחנו מוצאים חוסר מאוד גדול בתכנים ובערכים שההסתדרות חרתה על דגלה – צמצום הפערים, מיגור העוני, אחריות המדינה לאזרחים, הגנה על האדם העובד. אלו הערכים שלנו וזו האג'נדה שלנו, שאנחנו לא מתביישים בה. ואנחנו נפעל בשביל לסקר את המציאות הישראלית, את השיטה, את הכלכלה, מתוך הערכים האלה".

בגלגולים הקודמים של האתר היו מעורבים עיתונאים מנוסים שעזבו אותו, מי הם חברי המערכת שבסופו של דבר מפעילים את "דבר ראשון"?

"חברי המערכת הם קבוצה מאוד רצינית ומאוד טובה של אנשים, 25 חברות וחברים, שמגיעים מרקע של פעילות חברתית, חינוך. מה שמייחד אותם זו אמונה אמיתית בערכים שאנחנו מדברים עליהם – ובאמת רצון להשפיע על השיח ולשנות את התודעה הציבורית. חשוב לי להדגיש שהשיח הכלכלי היום מאוד מצומצם. בשבוע שעבר, קרן המטבע העולמית – זה לא אני אומר, זה קרן המטבע – פרסמה מחקר שאומר שהשיטה שאנחנו מתנהלים בה היא שיטה נפסדת שנכשלה, והם אומרים למשל ששוויון זה מניע לצמיחה. הפוך ממה שאולי חלק מהאנשים מנסים להגיד לנו".

בראיון לאריק בנדר ב"מעריב" אמרת שהעיתונות הכלכלית מבצעת "גניבת דעת", למי התכוונת?

"אני לא נכנס לעיתון כזה או אחר, אני אומר שאנחנו היום במדינת ישראל מאוד מוגבלים, הציבור, המידע שמגיע לציבור, הנתונים, הפרשנויות, הדעות – הן ממש בצד אחד ומצומצם של האפשרויות הכלכליות שיש, לתפיסות הכלכליות שבצד הניאו-ליברלי".

אמרנו שאתם אתר שהעיסוק שלו מתרכז בחברה וכלכלה. הגוף שמחזיק באתר, ההסתדרות, הוא שחקן מרכזי בשדה הזה של חברה וכלכלה בישראל. הובטח לכם איזשהו חופש מערכתי מההסתדרות? אם מחר תתרחש פרשיית שחיתות בהסתדרות, או מקרה של רשלנות מאוד ברורה, תהיה לכם בעיה לסקר את זה באופן ביקורתי?

"אני חושב שהיתרון הגדול ש'דבר ראשון' נהנה ממנו, ובגלל זה הוא יכול לסקר את הדברים שאחרים לא מסקרים, הוא זה שהוא מחויב לא לבעל הון אחד שיש לו אינטרסים עסקיים ומסחריים – טבעי שיהיה – אלא לתנועה חברתית גדולה ומגוונת כמו ההסתדרות".

אם מחר יתברר שמישהו בהסתדרות מעל בכספים והוריד את כספי החברים לטמיון, יהיה אפשר לקרוא אצלכם על פרשה כזאת?

"אנחנו מדברים פה על כלי תקשורת שמחויב לאתיקה העיתונאית ומחויב למתודה העיתונאית, וכמו שכתוב בתקנון האתיקה של העיתונות, אנחנו מחויבים להגיש לציבור שירות מקצועי, מדויק, הגון, ואנחנו נעשה את זה. ונעשה את זה על כל התחומים".

לא ענית ישירות, אבל זה בסדר. נשים את זה בצד.

"אני עונה. כל כלי התקשורת היום לא מביאים את הסיפור החברתי-כלכלי, כי הם מוגבלים בהרבה דברים. דווקא 'דבר ראשון' הוא הרבה יותר עצמאי ויכול לסקר את המציאות הכלכלית-חברתית – בגלל שהוא מחויב לציבור של מאות אלפי עובדות ועובדים".

אילו מנגנונים יצרתם כדי שתהיה הפרדה בין המערכת לבין הבעלות, מנגנונים שיבטיחו את העצמאות המערכתית שלכם?

"אנחנו מחילים על עצמנו את כל הכללים והנוהגים של כלי תקשורת, יש הפרדה אצלנו בין מערכת התוכן לבין ההנהלה. יש חברה מסודרת שנקראת 'דבר ראשון', שהיא המוציאה לאור. העורכים אצלנו הם עורכים שנפגשים, הם מדברים על התכנים, עושים דיונים, מחליטים מה יהיה".

איך באמת הכשרתם את העורכים? הם הרי באים לא מרקע של עיתונות.

"כן. אנחנו כבר הרבה חודשים נמצאים בהכשרה והכנה והרצה, הבאנו לכאן אנשי תקשורת ועיתונאים וסדנאות כתיבה וצילום, יש לנו גרפיקאים מאוד מוכשרים בשביל להנגיש את התכנים. הציבור יבחן אותנו קודם כל לפי התכנים שאנחנו מפרסמים – אם הם טובים, אם הם הגונים, אם הם מדברים אליהם, אם הם מעניינים".

אתם מתכוונים לגייס עיתונאים עם ותק? אולי בעלי טורים ידועים?

"כן. אין לי ספק שאם האתר הזה יצליח ואם אנשים יקראו אותו, אנחנו בעצם נתרחב, יהיו בו תחומי סיקור ומדורים, ואין לי ספק שזה יהיה מקום להרבה עיתונאים והרבה אנשים לפעול בתוכו".

רוב עובדי האתר, אם לא כולם, באים משורות תנועת דרור-ישראל של ההסתדרות, ובדירקטוריון שלכם יושב האיש החזק בדרור-ישראל, פסח האוספטר. יכול להיות שבעתיד, עם ההתבססות שלכם, תמצאו לנכון לגבש מערכת קצת יותר מגוונת? למשל כותבים ערבים, או דתיים, או אפילו ימנים?

"בטח, המטרה שלנו היא לשדר ולדבר לכל הציבור במדינת ישראל. אני חושב שהתכנים שאנחנו מביאים הם כבר היום קונצנזוס, רק שאין אף אחד שמדבר עליהם. ברור שאנחנו רוצים לדבר לכל הציבורים, לכל המקומות, וזאת המטרה שלנו".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן (צילום: הדס פרוש)

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן (צילום: הדס פרוש)

בוא נדבר על המודל הכלכלי שלכם. מי כרגע מממן את הפעילות שלכם?

"זה אתר של ההסתדרות".

בהמשך אתם מתכוונים להכניס פרסומות או דמי מנוי?

"כן, בהמשך יהיה פרסום באתר, נעשה פרסום סולידי, מאוד חשוב לנו שנשמור על הפרדה מוחלטת בין הפרסום ובין התוכן, לא יהיה שום תוכן שיווקי סמוי וכל מיני דברים כאלה, תהיה גם הפרדה בין דעות וידיעות – בעצם הקוראים שלנו יוכלו ליהנות מתוכן שאין בו מסננות ואין בו מתווכים שהם לא יכולים לדעת עליהם, שזו אחת הצרות הגדולות שלנו היום".

השבוע, כשהשקתם את האתר, פרסמתם בין היתר טור חגיגי מאת אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות. הוא היה מעורב בתהליך ההקמה?

"כן, אבי ניסנקורן הוא בעצם האיש שלזכותו אפשר לזקוף את ההקמה של המיזם הזה. אני חושב שזה אפילו מיזם טבעי להסתדרות היום, כחלק מהיותה תנועה חברתית שנאבקת על נושאים שקשורים לכל מי שחי כאן".

ניסנקורן בקרוב ירוץ לעוד קדנציה בבחירות לראשות ההסתדרות, יהיה לכם חופש לסקר את הבחירות האלה בצורה נקייה?

"אין לי ספק שניהנה מחופש, ונהנים מחופש, ויש הבנה עמוקה מאוד בהסתדרות של מה זה אומר כלי תקשורת. ושוב, הדגש שלנו זה להביא שיח שלא ניתן לקרוא עליו היום בשום מקום אחר – וזה המבחן העליון שלנו".

הערה שקיבלנו ממאזינים: בכתבות שפרסמתם על ההסתדרות לא שמתם גילוי נאות לגבי הבעלות.

"יש לנו גילוי נאות בכל אחת מהכתבות, ואני לא חושב שיש דבר כזה – אני אשמח אם תפנו את תשומת לבי, אבל אין דבר כזה. יש גילוי נאות על כל כותב וכל דבר. אין לנו עניין להסתיר שום דבר".

שאלה לסיום: חמש שנים מהיום, איפה אתה רואה את "דבר ראשון"?

"בהיסטוריה של הקמת 'דבר', נכתב בספר 'ראשית דבר' של מרדכי נאור, שהמבחן יהיה לעשות עיתון כל יום, כל היום, שעוסק בתכנים החשובים, שמשרת את הציבור. אנחנו רואים את עצמנו נבחנים במבחן הזה, ההיסטורי. לשרת את המטרות שקמנו בשבילן, להביא שיח חברתי כלכלי חדש, להשפיע על השיח הקיים, ואם בעוד חמש שנים מהיום תראיינו אותי שוב – ונוכל לסכם שבאמת 'דבר ראשון' עשה את זה – אז אני חושב שנראה פרי לעמלנו".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".