המאייר והקריקטוריסט הוותיק מושיק לין, חתן פרס דוש, סיפר היום לעיתון המקוון החדש "דבר ראשון" על הצנזורה שחווה ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". "אחד הדברים הגדולים של העורכת חנה זמר [היה] שהיא ידעה להתעקש על חופש היצירה וחופש הביטוי גם בביקורת על הארגון שמימן את העיתון הזה", אומר לין על העיתון ההסתדרותי "דבר" בעריכת זמר, וזאת לעומת ההגבלות שחלו עליו בעיתונים המסחריים.

"אני אצייר קריקטורה שמבקרת את ירוחם משל, מזכיר ההסתדרות שמשלמת לי את המשכורת? לא יעלה על הדעת! מסתבר שכן", אומר לין לאסף צבי ב"דבר ראשון" על חוויותיו ב"דבר". בעיתונים המסחריים, לדבריו, פגש מציאות אחרת. "למדתי את זה מהר מאוד כשהצטרפתי ל'מעריב'. אין סיכוי לצייר דברים ביקורתייים על משפחת נמרודי, או על נוחי דנקנר, שהיה הבעלים של 'מעריב'.

"גם ב'ידיעות אחרונות' לא יכולתי לצייר משהו בנושא שהם מגדירים כאינטרס כלכלי. הם נותנים לך להבין חד-משמעית שבנושא הזה לא נוגעים. לא מוצא חן בעיניך, תתחפף. 'דבר' מבחינתי היה מקום נפלא לעבוד בו, כי הוא נתן לי חופש יצירתי מאוד רחב. היתה לי ביקורת על דברים שההסתדרות עשתה, וביקורת על הממשלה, שההסתדרות היתה במידה רבה האח התאום שלה, ולא נחסמתי".

לין מספר שגם ב"דבר" היו מקרים שקריקטורות נפסלו, אך לא בשל תוכנן אלא בשל הסגנון, כמו במקרה שאיור ביקורת על פסק הלכה של רבנים חרדים הזכיר לעורכת חנה זמר קריקטורות נגד יהודים ב"דר שטירמר". "היא הזמינה אותי לשיחה והסבירה לי שהיא לא יכולה להדפיס דבר כזה", אומר לין, "כיבדתי את הרגישות שלה. ועדיין, היום אני יודע להעריך את החופש העצום שזכיתי לו בעיתון 'דבר'. אני מוקיר אותו מאוד כי אני יודע כמה זה לא קיים בתחום הזה".

מושיק לין בתחקיר "מבט שני" על "מעריב" בתקופת נוחי דנקנר וניר חפץ (צילום מסך)

מושיק לין בתחקיר "מבט שני" על "מעריב" בתקופת נוחי דנקנר וניר חפץ (צילום מסך)

לין סיפר בעבר לאבנר הופשטיין, בתחקיר "מבט שני" על "מעריב" בתקופת נוחי דנקנר וניר חפץ, כיצד צונזרו קריקטורות שבהן צייר את שרה נתניהו: "מספר פעמים שבהן ציירתי קריקטורה שבה מופיעה גם שרה נתניהו, ניתן לי להבין שעדיף שלא אתעסק בעניין". על הפרק עמדו אז החלטותיה של ועדת הריכוזיות, שהיתה עתידה להיות להן השפעה גדולה על עסקיו של דנקנר.

מנוחי דנקנר נמסר בתגובה: "אינני מכיר את מושיק לין ושמו כלל לא זכור לי. כידוע לך, התקופה בה היינו (דסק"ש) בעלי שליטה ב'מעריב' היתה קצרה מאוד והתעסקותי שלי היתה בחברות אחרות ובנושאים רבים אחרים. כך או כך, אומר לך חד-משמעית כי מעולם לא פניתי ולא ביקשתי דבר בנוגע לעבודותיו, וגם לא לגבי יצירה של קריקטוריסט כלשהו אחר. אני שומע על הנושא הזה בפעם הראשונה. צר לי שזו תחושתו האישית של מר לין, כעיתונאי וכיוצר, ואני מאחל לו המשך עשייה פורה ומוצלחת וחופש ביטוי מלא".

יצוין כי התאגיד בשליטת דנקנר שלט ב"מעריב" במשך כשנה וחצי, ועל עומק המעורבות של דנקנר ואנשיו בתכני העיתון ניתן לקרוא בפירוט בתחקירי "העין השביעית".

פנייה לעופר נמרודי לא נענתה. גם עורך "ידיעות אחרונות", רון ירון, לא טרח להגיב.