בשנת 2004 נחקק ביוזמת ח"כ אילן שלגי "חוק בנימין זאב הרצל" (ציון זכרו ופועלו), התשס"ד-2004. על-פי סעיף 1 בחוק זה, מטרותיו הן "להנחיל לדורות את חזונו, מורשתו ופועלו של בנימין זאב הרצל, לציין את זכרו ולהביא לחינוך הדורות הבאים ולעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני".

סעיף 10(א) בחוק קובע כי "אחת לשנה, בי' באייר, יום הולדתו של בנימין זאב הרצל, יקוים יום הרצל". היום, י' באייר, הוא יום הולדתו. יגעתי וחיפשתי האם אמצעי תקשורת כלשהו ציין את יום הולדתו של חוזה מדינה היהודים, ולא מצאתי אפילו אות.

אני מניח שאם היה מופיע פעם בבגד ים חושפני עם בנדנה על הראש בתוכנית ריאליטי, היה זוכה ליום שידורים מיוחד לרגל יום הולדתו. מה לעשות, הרצל לא היה טבח, גם לא חניך בבית-ספר למוזיקה, לא חי שבועיים על אי בודד ולא אכל תולעים. מה לעשות והאיש רק עסק בהישרדות של עמו ולא שלו, כתב ספר שבו חזה את מדינת היהודים, ולא זייף שיר, ואם בישל משהו אז רק את ההסתדרות הציונית העולמית, ולא גולאש הונגרי.

בכל זאת ראיתי שהיו מי שציינו את יום הרצל. המועצה לשימור אתרי מורשת קיימה טקס בנמל יפו ליד טרמינל הכניסה לארץ, שם דרכה לראשונה רגלו של הרצל (אגב, מבנה היסטורי שחולדאי רוצה להרוס).

אילi שלגי (מימין) ועומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, במקום נחיתתו לראשונה בארץ של הרצל, 18.5.16 (צילום: יורם דורי)

אילi שלגי (מימין) ועומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, במקום נחיתתו לראשונה בארץ של הרצל, 18.5.16 (צילום: יורם דורי)