לרגל יום העצמאות האחרון נערך עבור "מגזין סוף השבוע" של אתר mako "סקר חגיגי" שהתמקד בתפיסות הדתיות של "הישראלים". בכותרת המשנה של הידיעה, מאת צליל אברהם, נכתב כך: "הישראלים של היום, מגלה סקר, מאמינים בכוח עליון, גם אם לא קוראים לו אלוהים".

בגוף הידיעה אפשר היה למצוא קביעות כמו "66% מהישראלים מאמינים באלוהים", ובאינפוגרפיקה שליוותה את הסקר אפשר היה למצוא מספר רב של ממצאים המתייחסים ל"ישראלים", כגון "66% מהישראלים מאמינים באלוהים", "51% מהישראליות מעידות שהן שומרות על צניעות בלבושן", או "65% מהישראלים אמרו שלא היו מתחתנים עם בן או בת זוג לא יהודייה".

אולם בפועל, ממצאי הסקר לא סיפקו תובנות על מידת הדתיות של "הישראלים", אלא על מידת הדתיות של היהודים בישראל בלבד. כל פעם שבכתבה ובגרפיקה שנלוותה לה נכתב על "ישראלים", בעצם היה צריך להופיע הביטוי "היהודים בישראל", שכן הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. לקורא לא הובהר באופן מפורש כי הנסקרים היו יהודים בלבד. בגוף הידיעה נכתב כי הוא נערך בקרב 500 נשאלים בגילאי 18 עד 64, בלי לציין פרטים נוספים.

כותרת כתבה באתר mako על ממצאי סקר ליהודים בלבד, 10.5.2016

כותרת כתבה באתר mako על ממצאי סקר ליהודים בלבד, 10.5.2016

יהדות, כמובן, אינה הדת היחידה בישראל. כ-75% מהאוכלוסייה בישראל יהודית, אולם יש בה גם מוסלמים ונוצרים רבים. ב-mako בחרו לבדוק לרגל יום העצמאות את מידת הדתיות של היהודים בישראל, אולם הציגו את המידע באופן מטעה. לעתים הובהר כי המידע מתייחס ליהודים בלבד, ולעתים דווח על ממצאי הסקר כאילו נערך בקרב מדגם מייצג של כלל הישראלים (בכתבה אפשר היה אפילו למצוא את הביטוי "כלל האוכלוסייה", כשבפועל הנתונים התייחסו לכלל האוכלוסייה היהודית).

כשכותבים על "הישראלים", גם ביום העצמאות, לא ראוי להתעלם מקיומם של הלא-יהודים במדינה, שהם יותר מ-20% מאוכלוסייתה. סקר מקיף, שהיה כולל גם מוסלמים ונוצרים, היה יכול לתת תמונה מלאה יותר של מגמות הדתיות במדינה. גם אם בוחרים לבדוק את המגמות בקרב בני דת אחת, המעט שאפשר לעשות הוא לא לבטל את קיומם של בני הדתות האחרות.

ב-mako לא הסבירו מדוע כינו את היהודים בישראל, פעם אחר פעם, בשם "הישראלים", תוך התעלמות מלמעלה מ-20% מאוכלוסיית המדינה. כל שנמסר בתגובה הוא: "הסקר בדק את מידת הדתיות של היהודים בישראל, לכן נערך בקרב רק יהודים".