מהדורת "מבט" של ערוץ 1 שידרה השבוע ממצאי סקר דעת קהל לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב. על אף שהסקר נוגע לסוגיה הקשורה לכלל האוכלוסיה בישראל הוא נעשה בקרב יהודים בלבד. זאת ועוד, ממצאי הסקר הוצגו באופן מטעה כאילו בוצע בקרב כלל האוכלוסיה.

הסקר, בנושא "עמדות הישראלים ביחס לקמפיין הבחירות בארה"ב", נערך עבור הערוץ הראשון על ידי חברת TNS וממצאיו שודרו במהדורת "מבט" של יום ראשון האחרון. בין השאלות שנכללו בסקר: "מי, לדעתך, יהיה עדיף למדינת ישראל, אם ייבחר לנשיא ארה"ב?", "מה עמדתך על דונלד טראמפ והילארי קלינטון?" ו"האם הנשיא האמריקני הבא יהיה טוב יותר לישראל לעומת אובמה?".

במהלך המהדורה התייחס המגיש יעקב אילון אל ממצאי הסקר, פעם אחר פעם, כאילו הם מייצגים את עמדות "הישראלים", ואף פנה אל צופי המהדורה ואמר ביחס לממצאים כי הם מייצגים את מה ש"אתם, הישראלים" חשים. בסיום האייטם אמר אילון "שמחנו לקבל מהאזרחים בישראל את דעתם על הבחירות בארה"ב".

אולם למרות זאת, ועל אף שהשאלות שהועלו בסקר נוגעות לכלל ציבור אזרחי ישראל, בפועל נשאלו אך ורק יהודים. מידע זה לא היה גלוי בפני צופי "מבט". בניגוד למקובל, אפילו לא הופיעה שקופית קטנה על המסך ובה גילוי נאות (בגופן פצפון) על המדגם המייצג שבקרבו נערך הסקר. עם זאת, בדוברות רשות השידור אישרו בפני "העין השביעית" כי הסקר נערך בקרב 500 משיבים המהווים "מדגם כלל ארצי מייצג שנערך בקרב האוכלוסייה היהודית מגילאי 18+".

דוברות רשות השידור נשאלה מדוע נערך סקר הנוגע לכלל אזרחי ישראל בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד ומדוע לא הבא מידע זה בפני צופי "מבט", אולם לא מסרה תשובה.

הנכונות של מהדורת החדשות המרכזית בערוץ 1 להזמין סקר אפרטהייד, ולדווח על ממצאיו באופן מטעה, מעוררת דאגה כפולה. ראשית בשל עצם האפליה וההטעיה, שנית משום שמדובר בערוץ ציבורי. ערוץ 1 פועל מתוקף חוק רשות השידור המחייב אותו, בין היתר, "לטפח אזרחות טובה וערכים של שוויון", "לשקף את כל מרכיבי החברה הישראלית", "לשדר מידע אמין" ו"לחזק את ערכי הדמוקרטיה, הפלורליזם והסובלנות".

בכל הקשור לייצוגם של ערבים וערביות בשידורי החדשות, ערוץ 1 ורשת ב' של קול ישראל מובילים באופן יחסי על יתר כלי התקשורת המרכזיים במדינה (אף כי עדיין מדובר בתת-ייצוג ביחס לשיעור האוכלוסיה הערבית בישראל). ניתן היה לצפות מערוץ ציבורי שיקפיד גם על שוויון וייצוג לחברה הערבית בסקרי דעת הקהל שהוא עורך.

*   *   *