מדינת ישראל שמרה על מקומה הנמוך במדד חופש העיתונות של ארגון עיתונאים-ללא-גבולות (RSF) ודורגה גם השנה, כמו בשנה שעברה, במקום ה-101 מתוך 180 מדינות וטריטוריות. כבשנים קודמות, הארגון הפועל למען חופש העיתונות ברחבי העולם מציין כי במדינת ישראל אמנם עיתונות תוססת וחופשייה, בניגוד למקובל במזרח-התיכון, אולם מנגד שולטת בה צנזורה צבאית המגבילה את העיתונאים. בנוסף מוזכר כי היחס של חיילי צה"ל כלפי עיתונאים פלסטינים וזרים הוא פעמים רבות עוין.

מדינת ישראל דורגה גם השנה מתחת למדינות רבות שמדורגות הרחק תחתיה במדדים בינלאומיים אחרים, כגון מזרח-טימור, קפריסין, קירגיזסטן ומדינות אפריקאיות דוגמת מוזמביק וחוף-השנהב. בעבר הסבירה ל"העין השביעית" האחראית בארגון על המזרח-התיכון כיצד קורה שמדינת ישראל מדורגת מתחת למדינות שבהן נדמה כי חופש העיתונות במצב חמור בהרבה.

שטחי הרשות הפלסטינית שבהם שולטת ממשלת פת"ח ורצועת עזה שבה שולטת הממשלה דה-פקטו של חמאס (שניהם מכונים יחדיו במדד "פלסטין"), עלו שמונה שלבים בדירוג, אל המקום ה-132. לפי הארגון, בשנה האחרונה חלה רגיעה במתח שבין פת"ח לחמאס, ועל כן לפי הדו"ח חלו פחות מקרים של אלימות כלפי עיתונאים. עם זאת, עיתונאים תומכי פת"ח חווים בעיות תדירות ברצועת עזה, ואילו עיתונאים תומכי חמאס מתקשים להשיג מידע בשטחי הרשות.

עוד מציין הארגון כי כוחות צה"ל אחראים גם הם להפרות זכויות עיתונאים בשטחים הפלסטיניים, כך שחלק מהדירוג הנמוך של הפלסטינים במדד נובע מפעילות של כוחות ישראלים.

מדינות סקנדינביה תופסות גם השנה את ראש הטבלה, ואילו בתחתיתה נמצאות סין, סוריה, טורקמניסטן, צפון-קוריאה ואריתריאה. ככלל, מציין הארגון, חלה בשנה החולפת "ירידה עמוקה ומדאיגה" בחופש העיתונות ברחבי העולם. לפי מדדי הארגון, המצב העולמי החריף בשנתיים האחרונות בשיעור של 13.6%.

"יכולת ההישרדות של סיקור עיתונאי עצמאי הופכת לנדירה יותר ויותר הן כשהתקשורת בבעלות המדינה והן בבעלות פרטית", נמסר מהארגון. "זאת בשל האיום מפני אידיאולוגיות, במיוחד אידיאולוגיות דתיות, העוינות לחופש העיתונות, ובשל האיום של מכונות תעמולה רחבות היקף. בכל רחבי העולם אוליגרכים משתלטים על כלי תקשורת ומפעילים לחץ המשתלב בלחץ המופעל ממילא על-ידי ממשלות".

פגיעה מהותית בשנתיים האחרונות נרשמה בתשתיות המאפשרות את חופש העיתונות, כך לפי הארגון. הכוונה לממשלות הפוגעות בגישה לאינטרנט או שולחות כוחות לפשוט על מערכות של כלי תקשורת ועל בתי-דפוס. פגיעה מהותית נוספת נרשמה בזירת החוק. במדינות רבות אושרו חוקים הפוגעים בחופש העיתונות כגון חוקים האוסרים על "העלבת הנשיא" או "תמיכה בטרור". התוצאה, כך נטען, היא עלייה בצנזורה העצמית.